Rzeczywistość online a oczekiwania offline - Fundacja Sempre a Frente i praca zdalna
Kontynuujemy zajęcia dla dzieci, młodzieży i rodziców oraz opiekunów, z którymi staramy się być w codziennym kontakcie. Pracujemy z naszymi wolontariuszami i stażystami, dalej animujemy społeczność lokalną i wirtualną, uczymy o rozwoju, pokazujemy możliwości krajowe i międzynarodowe, doradzamy, inspirujemy-online.
Dodatkowo wprowadziliśmy poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne dla wszystkich potrzebujących, wspieramy przez telefon, chat, skype.
W sytuacji pandemii społeczeństwo solidaryzuje się w zagrożeniu
Z dniem zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, nasze placówki opustoszały momentalnie. Nasze biuro i Centrum Informacji i Rozwoju Młodzieży nagle przestały być odwiedzane przez wolontariuszy i młodocianych aktywistów. Lecz my wiedzieliśmy, że nasza praca w tym momencie jest niezwykle ważna i postanowiliśmy od razu działać. Dla bezpieczeństwa pracowników i podopiecznych rozpoczęliśmy pracę zdalną. Nie było łatwo- część naszego Zespołu pracuje na co dzień z naszymi podopiecznymi stacjonarnie w placówkach, nasza terapeutka i psycholodzy realizują spotkania indywidualne w specjalnym pokoju terapeutycznym, zajęcia ze studentami i konsultacje z doradztwa zawodowego lub informacji młodzieżowej zwykle wygodniej prowadzić na żywo face to face- to tylko część naszych działań, a już tak bardzo pokazuje, jak prowadziliśmy do tej pory życie fundacyjne przy drugim człowieku lub w zwartej grupie w jednej sali. Jednak nie poddaliśmy się i postawiliśmy sobie ważny cel, by opanować sytuację zagrożenia i dalej robić to, co na co dzień sprawia nam satysfakcję. Chcieliśmy też pokazać, że da się przenieść każdy aspekt pracy offline w wersję online i utrzymać jakość.
Przenieśliśmy zajęcia dla dzieci, młodzieży i rodziców oraz opiekunów do świata wirtualnego, z którymi staramy się być w codziennym kontakcie. Kontynuujemy pracę z naszymi wolontariuszami i stażystami, dalej animujemy społeczność lokalną i wirtualną, uczymy o rozwoju, pokazujemy możliwości krajowe i międzynarodowe, doradzamy, inspirujemy.
Od 18.03.2020 zdecydowaliśmy się prowadzić poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne dla wszystkich potrzebujących, nasze e-wsparcie jest możliwe przez rozmowę telefoniczną, skype, chat oraz e-mail.
Działalność Fundacji w czasach pandemii
Sytuacja narzuconej izolacji rodzi szczególnie u młodych ludzi bunt, poczucie niesprawiedliwości i wiele innych trudnych emocji. Dla zdrowia psychicznego naszych dzieci ważne jest aby dostosowując się do panujących warunków zapewnić dzieciom możliwie „normalny” rozwój.
Codziennie oferujemy wsparcie naszym podopiecznym poprzez:
zajęcia grup terapeutyczno-rozwojowych,
zajęcia rozwijające kompetencje cyfrowe,
terapię indywidualną,
korepetycje z matematyki, języka angielskiego, hiszpańskiego,
wsparcie w odrabianiu lekcji,
zajęcia psychoedukacyjne dot. wsparcia dzieci i młodzieży w przeżywaniu emocji związanych z koronawirusem, czy zwiększania świadomości o bezpiecznym zachowaniu z obecnej sytuacji epidemiologicznej.
Prowadzimy też zajęcia edukacyjne tematyczne, np. z zakresu: ekologii, sztuki, dziecka i jego praw, pokazujemy też zajęcia sportowe bez wychodzenia z domu oraz zajęcia ogólnorozwojowe.
Grupy i spotkania są miejscem m.in. zadawania trudnych pytań, które nie pozostają bez odpowiedzi, odreagowania trudnych emocji w bezpieczny sposób.
Pozostajemy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami/opiekunami w stałym kontakcie wspierającym za pomocą telefonów i różnych komunikatorów.
Ponadto wspieramy naszych wolontariuszy i stażystów w ich rozwoju zawodowym: pokazujemy, jak prowadzić warsztaty online, jak promować siebie w sieci, na naszych kanałach social media można zobaczyć ich poczynania: jak zachęcają do różnorodnych aktywności w domu, polecają znane i ciekawe aplikacje do nauki czy rozwoju, a także dzielą się własnymi pasjami.
E-wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
Odpowiadając na zapotrzebowanie społeczne, szczególnie wśród dzieci, młodzieży i opiekunów/rodziców Fundacja Sempre a Frente uruchomiła całodniowy, bezpłatny dyżur e-wsparcia psychologiczno/pedagogicznego.
Każde dziecko, nastolatek, dorosły i senior, który potrzebuje rozmowy, wsparcia, oderwania od złych myśli może skontaktować się z nami wybierając najlepszą dla siebie formę komunikacji: chat, rozmowa telefoniczna, wideo-rozmowa, e-mail.
Oferujemy bezpłatne poradnictwo online, dla każdego zainteresowanego.
Sześciu specjalistów, psychologów i pedagogów czeka na Was
w każdy poniedziałek od 11 do 20 oraz
od wtorku do piątku od 9 do 18
Szukajcie nas na Skype: Sempre Online Lublin
e-mail: przystanek@sempre.org.pl,
tel: 690 080 886
Staramy się wspierać też doraźnie poprzez nasze kanały mediów społecznościowych, m.in. prowadząc kampanię informacyjną, co robić w obliczu stresu, niemocy lub po prostu braku sił.
Jak nasza praca wygląda w praktyce?
Korzystamy z kilku praktycznych narzędzi, dostosowaliśmy tryb i godziny pracy w miarę możliwości do naszych podopiecznych i ich edukacji zdalnej, do opiekunów i rodziców oraz ich pracy zdalnej, a także do życia obecnego naszego zespołu i realiów z tym związanych. I przede wszystkim staramy się zachować złoty środek tej dzisiejszej pracy.
Smartfon u nas to zdecydowanie nie tylko kontakt telefoniczny. Już od jakiegoś czasu wdrożyliśmy narzędzie Facebook Workplace, które jest po prostu Facebookiem pracowniczym- jest tam tylko społeczność naszego Zespołu, a wszystkie funkcje pozostają takie same jak na normalnym portalu, z jedną różnicą, że nie ma żadnych „przeszkadzajek”, które potrafią czasem odwrócić uwagę na ładnych kilkanaście minut tzw. scrollowania po ścianie. FB Workplace umożliwia tworzenie podgrup z którymi można się łączyć na wideo lub zwykłą rozmowę grupową, można ustawić opcję zadań do wykonania, jest także możliwość tworzenia podstawowych plików tekstowych. To nam pozwala się kontaktować z Zespołem na co dzień.
Do pracy w organizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą zaprzyjaźniliśmy się z platformą Zoom, na której można w pełni prowadzić spotkania rozwojowe i edukacyjne, do których nasi podopieczni już coraz bardziej się przekonują (tak, tak- młodzi ludzie obeznani w technologii cyfrowej, a jednak tęsknią za spotkaniami naszymi w Sali warsztatowej na materacach w kółku). Zoom tak naprawdę pomaga w wielu aspektach- organizujemy tam zebrania Zespołu, spotkania z partnerami, prowadzimy webinary edukacyjne, możemy się spotykać z grupami wolontariuszy.
Ponadto już od dłuższego czasu staramy się prowadzić różnego rodzaju dokumentację, działania organizacyjne online, więc nie straszne są dla nas dokumenty word, excel czy kalendarz google- to nam wręcz bardzo pomaga!
Pomagamy i nie przestajemy
Jesteśmy bardzo chętni do podzielenia się naszymi doświadczeniami i radami, jak wdrożyć taką pracę zdalną i pozostać w kontakcie z potrzebującymi, to może być cenne wsparcie dla innych placówek pomocniczych lub organizacji o podobnym profilu.
Wiemy i widzimy, jak niektóre instytucje błądzą i szukają możliwości, natomiast my możemy dopomóc, wskazać różne kierunki i podzielić się dobrymi praktykami.
Fundacja Sempre a Frente od 2010 roku pomaga w dorastaniu dzieciom i młodzieży. Zapewnia bezpłatne konsultacje i wsparcie psychologiczne, organizuje warsztaty i spotkania edukacyjne. Podpowiada jak szukać pracy, zdobyć staż czy wyjechać na wolontariat. Prowadzi dwie placówki wsparcia dziennego, Centrum Informacji i Rozwoju Młodzieży oraz regionalne punkty informacyjne międzynarodowej sieci Eurodesk i programu Erasmus+.
Od kilku lat prowadzi skuteczną współpracę w obszarze biznesu, m.in. szkoląc młodych we współpracy z Coca Cola HBC czy współpracując z Przestrzeń from Facebook w międzynarodowym Programie Rozwój Kompetencji Cyfrowych.
W ramach programu Grarantanna zarząd Fundacji zrealizował webinar na temat Sztucznej Inteligencji na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji.
Dowiedz się o nas więcej
https://www.facebook.com/SempreaFrente/
https://www.instagram.com/sempreafrente/
Źródło: Fundacja Sempre a Frente