Rusza MySanctions – kampania społeczna na rzecz ograniczenia importu paliw kopalnych z Rosji
Polscy praktycy marketingu pod patronatem IAA Polska przygotowali kampanię dla wszystkich krajów Unii Europejskiej.
Tylko w ciągu pierwszych sześciu tygodni wojny w Ukrainie kraje UE kupiły rosyjskie paliwa kopalne o wartości ponad 18 mld euro. Za tę kwotę reżim Putina mógłby kupić ponad 5000 czołgów T-14 Armata (cena 3,4 mln euro za czołg).
W wyniku oddolnej inicjatywy osób zajmujących się zielonymi transformacjami, ekspertów energetycznych, strategów oraz ludzi mediów i reklamy, powstała kampania MySanctions.
Patronem akcji jest IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy.
Każdy Europejczyk będzie miał możliwość nałożenia "osobistych sankcji" na reżim Putina poprzez prostą deklarację zmiany zachowania.
W rezultacie Europejczycy:
• zmniejszą zapotrzebowanie na paliwa kopalne importowane z Rosji,
• zmniejszą emisję CO2,
• będą zdrowsi,
• zaoszczędzą pieniądze.
Serce kampanii: mysanctions.com
Na potrzeby kampanii stworzono stronę internetową: www.mysanctions.com, na której znajduje się licznik pokazujący w czasie rzeczywistym, ile kraje UE wydają na rosyjską ropę, gaz i węgiel. Na stronie internetowej obywatele UE będą mogli "nakładać" własne sankcje, deklarując np. obniżenie temperatury ogrzewania, wyłączenie niepotrzebnych urządzeń elektrycznych lub rezygnację z samochodu na jeden dzień w tygodniu.
Lista osobistych sankcji została zbudowana w oparciu o analizy Eurostatu, Międzynarodowej Agencji Energii oraz czołowych polskich ekspertów w dziedzinie polityki energetycznej i klimatycznej. Twórcy kampanii zapraszają do przyłączenia się do społeczności, która może mieć realny wpływ na walkę z wojną i globalnym ociepleniem.
Sankcje można wybierać na dedykowanej stronie www.mysanctions.com.
Otwarta licencja dla nadawców i mediów we wszystkich krajach UE
Przygotowane filmy reklamowe są dostępne nieodpłatnie dla wszystkich nadawców telewizyjnych w Unii Europejskiej. Każdy nadawca, który zdecyduje się przyłączyć do kampanii, otrzyma otwarte pliki filmowe wraz z instrukcją, jak przygotować lokalną wersję językową.
Dobrowolna inicjatywa – dlaczego to zrobiliśmy?
Kampania MySanctions została przygotowana pro bono przez grupę ekspertów i organizacji, które postanowiły nie pozostawać biernymi i wykorzystać swoje kompetencje – strategiczne, analityczne, komunikacyjne, reklamowe – do stworzenia systemu uruchamiania indywidualnych sankcji.
Wojna w Ukrainie pochłania coraz więcej ofiar. Wiele krajów i Unia Europejska nałożyły już liczne sankcje na reżim Putina. Mimo to nadal importowane są z Rosji paliwa kopalne: ropa, gaz i węgiel, a rosyjskie firmy zarabiają setki milionów dolarów dziennie. Nie jest to jednak zaskakujące, ponieważ nie jesteśmy jeszcze gotowi na alternatywne źródła energii. Ale proces zmian może się rozpocząć także poprzez zmianę codziennych zachowań.
Do organizacji zaangażowanych w projekt należą:
– IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy (patron kampanii),
– Lata Dwudzieste (strategia i koordynacja analiz oraz think tanku ekspertów energetycznych i klimatycznych),
– BBDO Warszawa (kreacja kampanii),
– Papaya Films (produkcja spotów TV), Televisor (postprodukcja), Ztudio i Burza (dźwięk),
Upright Music (muzyka),
– Dotnpixel (opracowanie strony internetowej),
– Kyiv Type Foundry (dostawca czcionek),
– Instytut Zielonej Gospodarki, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii oraz Instytut Spraw Publicznych (dane i analiza wpływu zużycia energii na wielkość importu paliw kopalnych z Rosji),
– TV3 Group Baltics (jako partner) i Setanta Sports (pierwsi nadawcy, którzy wyemitują filmy kampanii w europejskich krajach).
Kolejni nadawcy z Unii Europejskiej są mile widziani w społeczności MySanctions.
Źródło: www.mysanctions.com