Rozszerzona rzeczywistość w służbie lokalnej turystyki
Nie tak dawno pisaliśmy o możliwościach, jakie daje organizacjom rozszerzona rzeczywistość. Podaliśmy wtedy przykład niemieckiej fundacji zajmującej się przeciwdziałaniem przemocy wobec kobiet. Dzisiaj prezentujemy projekt z rodzimego podwórka, a konkretniej z Gminy Poniec w Wielkopolsce.
Na skutek współpracy między Stowarzyszeniem Wspierania Przedsiębiorczości Powiatu Gostyńskiego oraz firmą Fucco Design powstał MAT – Mobilny Asystent Turystyczny. To aplikacja mobilna umożliwiająca znaczące uatrakcyjnienie zwiedzania terenów, które w świadomości niewprawnego turysty uchodzić mogą za mało ciekawe. Projekt MAT zawiera w sobie wszystko to, co lubimy najbardziej – zaawansowane rozwiązania technologiczne, pomysłowość i ogromny potencjał użytkowy.
To doskonała okazja, aby pokazać, że w sektorze pozarządowym można wykorzystywać technologie, nawet takie, które sprawiają wrażenie skomplikowanych oraz niedostępnych. Warto przyjrzeć się procesowi tworzenia, zarówno w jego etapie koncepcyjnym, jak i praktycznym.
Etapy i czas przygotowania aplikacji
Przygotowanie samej aplikacji zajęło 9 miesięcy. Proces ten poprzedziły 3 miesiące planowania i przygotowania projektu. Składało się na to złożenie silnika, który jest sercem programu, wykonanie modeli 3D na potrzeby wyświetlenia ich w ramach rozszerzonej rzeczywistości oraz zaimplementowanie wszystkich niezbędnych technologii.
Pierwszym etapem było przygotowanie UI (User Interface – to część aplikacji odpowiedzialna za interakcję z człowiekiem), tak aby było minimalistyczne oraz ekstremalnie proste dla użytkownika. Następnie naniesione zostały grafiki, dodana mapka oraz wideo-instrukcja, jak używać MATa. Ostatnią, najdłużej trwającą częścią były kalibracje kompasu oraz GPS tak, aby wskazywały one bardzo dokładnie trasy wycieczki.
Największym wyzwaniem było zaprojektowanie modeli 3D bram Ponieca. Było to o tyle trudne, iż nie istnieją one już w rzeczywistości. Nawet znalezienie samych informacji na temat tego, jaki miały kształt, wygląd, kolor, z czego były wykonane było bardzo trudne. Ostatecznie jednak udało się tego dokonać.
Aplikacja znajduje się już w sklepach platform mobilnych, jako kompletnie darmowy program dla każdego użytkownika smartfona.
Ostatecznie MAT jest aplikacją, która wymaga od użytkownika jedynie pobrania jej (ma ok. 70 MB, można ją pobrać w domu lub z hotspota stworzonego specjalnie na potrzeby aplikacji przy ratuszu w Poniecu). Do jej użytkowania potrzebna jest w zasadzie tylko sprawna kamera oraz GPS w urządzeniu, z którego chcemy korzystać. Jej intuicyjny interfejs ma zapewniać sprawną obsługę zarówno przez osoby starsze, jak i małe dzieci.
Osoby zaangażowane do przygotowania aplikacji
Pomysłodawcami aplikacji byli Krzysztof Marzec – Prezes Zarządu SWPPG oraz Erwin Garbarczyk – właściciel firmy Fucco Design. Projekt obejmował także stworzenie strony internetowej. Witryna Mat.poniec.pl jest więc przedłużeniem aplikacji.
Autorką fotografii umieszczonych w Mobilnym Asystencie Turystycznym jest Karolina Grześkowiak. Samą aplikację na różnych konfiguracjach sprzętowych testowało łącznie ponad 15 wolontariuszy.
Finansowanie
Pomysł realizacji projektu spotkał się z zainteresowaniem ze strony Wielkopolskiej Lokalnej Grupie Działania Kraina Lasów i Jezior – Stowarzyszenie zajęło I miejsce na liście rankingowej. Projekt został dofinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z zakresu małych projektów.
Jak widać, można przygotować działanie, które przysłuży się zarówno lokalnej społeczności, jak i dobru ogólnemu, a jednocześnie zabłyśnie pomysłowym wykorzystaniem nowych technologii. Przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków – jak na projekt technologiczny – udało się stworzyć aplikację wyróżniającą się na tle innych tego typu programów nie tylko pomysłowością, ale również jakością wykonania. Zatem jeśli będziecie kiedyś w Poniecu, nie zapomnijcie odbyć wycieczki z MATem w dłoni!
Źródło: Technologie.ngo.pl