Rozdano pieniądze na projekty kulturalne. Czekamy na kolejne rozstrzygnięcia
Biuro Kultury m.st. Warszawy od listopada 2019 r. ogłosiło 12 konkursów dla organizacji pozarządowych na projekty kulturalne na najbliższe lata. Znamy wyniki części konkursów, czekamy na kolejne. Warto także zapoznać się z uwagami jednej z komisji konkursowych, może się przydać przy składaniu następnych wniosków.
Społeczna Instytucja Kultury
Poznaliśmy już wyniki konkursów na Społeczną Instytucję Kultury oraz na Stały Program Kulturalny.
W pierwszym konkursie wystartowało 20 organizacji, z czego jedna nie przeszła oceny formalnej. Do rozdysponowania było 9 015 tys. zł. Wsparcie otrzymały cztery organizacje: Stowarzyszenie Druga Strefa, Fundacja Scena Współczesna, Fundacja Teatr 21 oraz Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego.
Warszawskie kalendarium kultury
Rozstrzygnięto już także konkurs Warszawskie kalendarium kultury. Na ten konkurs wpłynęły 53 oferty, z tego dwie nie przeszły oceny formalnej. Wsparcie finansowe otrzymało 27 organizacji. Kwota dofinansowania to 3 530 tys. zł.
Stały Program Kulturalny
W konkursie Stały Program Kulturalny wystartowało 60 organizacji, z czego trzy nie przeszły oceny formalnej. Do rozdysponowania było 12 910 tys. zł.
Wioski oceniane były przez przedstawicieli Biura Kultury. Organizacje pozarządowe nie zgłosiły swoich przedstawicieli do prac w komisji, ze względu na konflikt interesów. Stronę społeczną reprezentowała – jako obserwatorka – Monika Chrzczonowicz, przedstawicielka Warszawskiej Rady Pożytku.
Wsparcie otrzymało 14 projektów, zgłoszonych przez Stowarzyszenie Teatru Konsekwentnego, Fundację "Kultura Nie Boli", Fundację Artystyczną ME/ST, Stowarzyszenie Smolna, Fundację Imka, Fundację Archeologia Fotografii Sputnik Photos, Fundację Krystyny Jandy na rzecz Kultury, Fundację Teatru Małego Widza, Fundację Kultury bez Barier, Fundację Instytut Reportażu, Stowarzyszenie Scena 96, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki, Fundację na rzecz Rozwijania Muzykalności Polaków „Muzyka jest dla wszystkich” oraz Stowarzyszenie Komuna Otwock.
Komisja nie miała łatwego zadania, co dała wyraz w komunikacie opublikowanym na stronie http://kulturalna.um.warszawa.pl. Podkreśliła w nim wysoką jakość złożonych ofert. Niektóre z nich, mimo stosunkowo wysokich ocen, nie zostały wzięte pod uwagę przy podziale środków, nie stworzyły bowiem, mimo potencjału merytorycznego, wymaganego w konkursie programu instytucjonalnego. W takich przypadkach komisja rekomendowała autorom złożenie wniosków w innych konkursach dotacyjnych.
Wybrane oferty otrzymały dofinansowane na niższym poziomie niż wnioskowane: komisja tłumaczyła to chęcią „zapewnienia wsparcia szerszej grupie organizatorów wartościowych wydarzeń” – z jednej strony, a z drugiej – wyrównaną punktacją projektów.
Nauczcie się określać rezultaty
Jednocześnie komisja konkursowa zwróciła uwagę na najczęściej popełniane przez organizacje błędy, które wpływają na to, że wnioski nie przechodzą oceny formalnej, a w merytorycznej mają obniżoną punktację.
Autorzy wniosków powinni więc z uwagą czytać ogłoszenia konkursowe, zwłaszcza w części zawierającej wymogi wobec realizatorów wydarzeń oraz kryteria oceny wniosków oraz karty oceny oferty. Ścisłe odnoszenie się do treści zawartych w dokumentacji konkursu pozwala przygotowywać lepsze oferty. „Część wniosków charakteryzował dobry lub nawet bardzo dobry poziom merytoryczny i organizacyjny, jednakże nie mogły one zostać dofinansowane w tym konkursie z uwagi na nie wypełnianie warunków i wymogów merytorycznych” – napisała komisja w komunikacie. Prawdopodobnie organizacje nie doczytały dokumentów i złożyły wnioski w złych konkursach.
Komisja zwróciła także uwagę na konieczność precyzyjnego określania grup odbiorców i budowania z nimi komunikacji oraz rekomendowała organizacjom pozarządowym szczegółowe zapoznanie się z zasadami określania rezultatów zadania, ich wskaźników i sposobów monitorowania. Ten obszar ofert sprawia organizacjom stosunkowo dużo kłopotów.
Wkrótce kolejne wyniki
Biuro kultury jest w trakcie rozstrzygania trzech konkursów festiwalowych. Są one organizowane w trzech kategoriach: festiwale najmniejsze i debiutujące, festiwale średnie i duże oraz największe festiwale, kluczowe dla wizerunku Warszawy.
Na przełomie lutego i marca poznamy także wyniki kolejnych konkursów – z zakresu dziedzictwa i współczesnej tożsamości Warszawy, edukacji kulturalnej, kreacji i nowych dzieł oraz międzynarodowej współpracy warszawskich środowisk twórczych.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23