W sobotę, rowerzyści z „Zielonego Mazowsza” przejechali ulicami Warszawy, rygorystycznie trzymając się przepisów, by pokazać absurdalność obowiązującego w stolicy zakazu jazdy rowerem po buspasach. Domagają się dopuszczenia ruchu rowerów na pasach autobusowych na ulicach, na których nie ma wydzielonej ścieżki rowerowej.
Na warszawskich buspasach, w przeciwieństwie do tych spotykanych w miastach europejskich, nie jest dopuszczony ruch rowerowy. W efekcie rowerzyści są zmuszeni jechać pomiędzy autobusami a samochodami osobowymi i są podwójnie narażeni na wypadek. Jazda rowerem prawą stroną lewego lub środkowego pasa ruchu powoduje, że rowerzyści są wyprzedzani z obu stron jednocześnie, często bez zachowania bezpiecznej odległości.
Według starej inżynierskiej tradycji projektant mostu powinien stać pod nim podczas prób wytrzymałościowych. Dlatego rowerzyści zaprosili przedstawicieli instytucji odpowiedzialnych za projekty buspasów do osobistego udziału w testach bezpieczeństwa, aby przekonali się jakie konsekwencje niosą ich opinie i decyzje. Rękawicę podjęli Zarząd Dróg Miejskich i Inżynier Ruchu, którzy oddelegowali przedstawicieli na rowerach. Pozostali zaproszeni - Zarząd Transportu Miejskiego i Komenda Stołeczna Policji - nie mieli odwagi osobiście zmierzyć się z organizacją ruchu, którą popierają.
Przeciwnicy wpuszczenia rowerów na buspasy twierdzą, że rowery będą blokowały autobusy. Tymczasem akcja pokazała, że jazda zgodnie z przepisami też może powodować utrudnienia w ruchu tych pojazdów.
Na tej stronie także można zapoznać się z raportem ze społecznego audytu polityki rowerowej Warszawy, który wykonał Grzegorz Romanik w ramach projektu "Rowerowa Sieć Społecznego Nadzoru polityki transportowej w polskich miastach" koordynowanego przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową i finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Podobne raporty powstały w ciągu minionego roku w kilkunastu największych polskich miastach i posłużą do opracowania raportu ogólnopolskiego.
Raport przedstawia założenia i realizację polityki rowerowej w Warszawie. Jego celem jest analiza obecnego stanu i zaproponowanie zmian korzystnych dla rozwoju transportu rowerowego w stolicy. Dokument składa się z sześciu części.
Z raportu wynika m.in., że w "Warszawie w ostatnich latach następują pozytywne, ale niestety powolne zmiany podejścia do ruchu rowerowego. Od istniejących od lat zapisów na papierze dotyczących infrastruktury rowerowej zawartych m.in. w Strategii transportowej i zarządzeniach prezydenta miasta zaczyna się nieśmiały proces przechodzenia do ich realizacji, do czego w dużej mierze przyczynia się stały nacisk środowiska rowerzystów. …]
System lokalnych dokumentów określających zasady rozwoju infrastruktury rowerowej zasadniczo jest spójny. Problemem jest jakość współpracy pomiędzy bardzo wieloma instytucjami i urzędami, od których zależą warunki ruchu rowerowego w stolicy i niskie tempo budowy dróg dla rowerów, co przyczynia się do przedłużania stanu obecnego, w którym istniejące odcinki dróg dla rowerów nie tworzą spójnej sieci. Nadzór nad realizacją inwestycji pozostawia wiele do życzenia, w związku z czym często na nowych drogach dla rowerów trzeba uważać na różne „niedoróbki”, z których najczęstszymi są niewłaściwie obniżone krawężniki na przejazdach rowerowych. Problem ten ma swoje przyczyny w zasadniczym braku kontroli urzędu miasta nad jednostkami miejskimi oraz jednostek miejskich nad wykonawcami konkretnych inwestycji."
Źródło: Zielone Mazowsze