Czasy, kiedy strony internetowe przeglądaliśmy tylko na ekranach komputerów i laptopów bezpowrotnie minęły. Dzisiaj grono urządzeń posiadających przeglądarkę internetową jest znacznie większe. Z tych mniej egzotycznych oprócz wspomnianych komputerów i laptopów możemy wymienić telewizory, tablety oraz smartfony.
W wyniku tak dużego zróżnicowania urządzeń pojawiło się pytanie: jak projektować użyteczne strony internetowe, które wyświetlałyby się poprawnie na tak wielu różnych ekranach?
Na szczęście w 2010 roku Amerykanin Ethan Marcotte zaproponował nowe podejście do tworzenia stron internetowych rozwiązujące ten problem - nazwał je Responsive Web Design, w skrócie RWD.
Idea Responsive Web Design jest stosunkowo prosta i polega na tworzeniu stron internetowych automatycznie dopasowujących swój układ i wygląd do parametrów ekranu, na którym jest wyświetlana.
Dzięki temu nie musimy się dłużej martwić o typ urządzenia z jakiego skorzystają nasi użytkownicy odwiedzając naszą witrynę. Za każdym razem, zobaczą oni czytelną i funkcjonalną stronę internetową dopasowaną do ich potrzeb. Dodatkowo jesteśmy przygotowani na pojawienie się nowych urządzeń w przyszłości.
Przed Responsive Web Design, najpopularniejszym rozwiązaniem zapewniającym użytkownikom smartfonów wygodne korzystanie ze stron internetowych było tworzenie dedykowanych wersji mobilnych. Na krótką metę było to dobre rozwiązanie, jednak w dłuższej perspektywie, utrzymywanie dwóch osobnych wersji serwisu staje się kłopotliwe i niepotrzebnie zwiększa koszty.
Kiedy powinniśmy poważnie pomyśleć o Responsive Web Design? Kluczowe są tutaj statystyki odwiedzin. To że liczba użytkowników odwiedzających naszą stronę z urządzeń mobilnych będzie się zwiększać jest prawie pewne. Świadczą o tym chociażby dane statystyczne - pod koniec 2013 roku ponad jedna czwarta Polaków posiadała smartfona i patrząc na oferty operatorów komórkowych będzie ich tylko przybywać.
Korzystanie z technologii informacyjno - komunikacyjnych w Polsce
źródło: diagnoza.com
Odsetek osób korzystających z danej usługi na telefonie komórkowym
źródło: Uke.gov.pl
W badaniach konsumenckich przeprowadzonych w 2013 roku przez Urząd Komunikacji Elektronicznej 71% respondentów wskazało, iż jest w stanie zrezygnować z usług telefonii stacjonarnej na rzecz telefonu komórkowego. Jest to o tyle ciekawe, iż pokazuje jak silny jest trend wypierania usług stacjonarnych przez usługi mobilne.
Odsetek osób chcących zrezygnować z telefonii stacjonarnej na rzecz telefonii mobilnej
źródło: Uke.gov.pl
Projektowanie rozwiązań na urządzenia mobilne to w obecnych czasach nie fanaberia, a konieczność. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć na jakim urządzeniu nasi użytkownicy wkrótce będą chcieli oglądać nasze strony internetowe. Nikt z nas nie może pozwolić sobie na to, by tracić potencjalnych klientów. Czasy, kiedy to użytkownicy dopasowywali się do naszych rozwiązań minęły. Jeśli użytkownik nie dostanie tu i teraz (np. w tramwaju) rozwiązania dopasowanego idealnie do swojego urządzenia, prawdopodobnie skorzysta z konkurencji, a my stracimy go bezpowrotnie. Czy stać nas na tę stratę?
Źródło: Technologie.ngo.pl