Towarzystwo Edukacji Otwartej ogłasza nabór dla liderów organizacji społecznych działających w obszarze edukacji. Zarekrutowane osoby/organizacje wezmą udział w dwuletnim programie wsparcia rozwoju kompetencji liderskich. Dzięki dofinansowaniu Narodowego Instytutu Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach rządowego programu Fundusz inicjatyw obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030, udział w projekcie jest bezpłatny.
Co to jest TAPS
Tutorska Akademia Przywództwa Społecznego (TAPS) to program wsparcia liderów z organizacji pozarządowych działających w obszarze edukacji, wychowania. szkolnictwa. Nasz projekt to innowacyjny proces wspierania liderów - zindywidualizowany i elastyczny - wypełniający lukę pomiędzy studiami kierunkowymi, a praktyką zawodową. Naszym celem jest rozwój kompetencji liderskich uczestników i uczestniczek w oparciu o ich własne zasoby, osobistą wiedzę i doświadczenia. Liderzy staną się dzięki temu procesowi bardziej skuteczni i sprawniej będą mogli wdrażać misję swoich organizacji w życie. Uzyskana zostanie w ten sposób poprawa funkcjonalności organizacji i lepsze wykorzystanie zasobów organizacji.
Dla kogo TAPS
TAPS kierujemy do organizacji pozarządowych i społecznych, związków wyznaniowych działających w obszarach edukacji, wychowania, resocjalizacji lub opieki społecznej, zwłaszcza wobec dzieci i młodzieży. Z uwagi na to, że jesteśmy ekspertami w dziedzinie pedagogiki dialogu i pracujemy z dziećmi i młodzieżą, znamy się na problematyce edukacji i wychowania, będziemy rekrutować organizacje, które prowadzą szkoły, przedszkola, placówki oświatowe, ośrodki wychowawcze, resocjalizacyjne, świetlice środowiskowe, dowolne formy zajęć pozalekcyjnych, udzielają pomocy psychologicznej i pedagogicznej, opiekują się dziećmi i młodzieżą zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Takie organizacje chcemy wpierać w pierwszej kolejności i wiemy jak to zrobić. Nasze działania kierujemy szczególnie do osób które pełnią kierowniczą/liderską funkcję w swoich organizacjach i są zaangażowani w merytoryczne prowadzenie ww. placówek. Będą to m.in dyrektorzy, kierownicy ww. placówek, osoby z organów prowadzących (ngo-sów) ww. placówki, członkowie zarządów, liderzy w organizacjach i osoby aspirujące do tej roli.
Jednym słowem osoby decyzyjne (lub przygotowujące się do pełnienia takich ról) i zaangażowane w pracę organizacji pozarządowych, a ponadto gotowe do zmiany - otwarte na nowe działania, otwarte na innowacje i poprawę funkcjonowania swoich organizacji.
Jakiego rodzaju wsparcie otrzymają uczestnicy
Zarekrutowani uczestnicy wezmą udział w serii szkoleń rekomendowanych dotyczących m.in. zarządzania placówką, pracą na osobistych zasobach, nowatorskich rozwiązaniach w edukacji. Do tego zostaną objęci procesem tutoringu - indywidualnych spotkań z tutorem i superwizji grupowych. Proces ten będzie przygotowaniem do opracowania indywidualnego planu rozwoju organizacji współgrającego z rozwojem lidera organizacji.
Kolejnym etapem będzie wdrożenie opracowanych strategii w organizacji, wsparte szkoleniami fakultatywnymi, spotkaniami z inspiratorami oraz tutorialami i superwizjami grupowymi.
W ramach projektu stworzymy 2 grupy rozwojowe każda licząca po około 15 liderów i liderek. Pierwsza grupa rozpocznie pracę we wrześniu 2025 i zakończy w grudniu 2026. Druga grupa będzie pracowała w latach 2026-2027.
Całość zwieńczy konferencja podsumowująca projekt w grudniu 2027 roku.
Kto realizuje projekt
Realizatorem projektu Instytut Tutoringu Szkolnego – powstała w roku 2014 placówka naukowa, badawcza i szkoleniowa Towarzystwa Edukacji Otwartej.
Towarzystwo Edukacji Otwartej (TEO) jest ogólnopolską organizacją, istniejącą od 26 lat, której celem działalności jest animowanie działań oraz wspieranie inicjatyw z zakresu edukacji. Wokół TEO funkcjonuje sieć szkół, placówek i organizacji, którym bliska jest postawa dialogiczna. TEO posiada kompetencje w sieciowaniu integrowaniu i wsparciu szkół w skali ogólnopolskiej, a ponadto w badaniu potrzeb szkół i pracujących tam zespołów. TEO wraz z ITS animują ogólnopolską sieć 309 szkół praktykujących tutoring szkolny. TEO utrzymuje stałą współpracę z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarach edukacji. Od 1999 roku roku, TEO prowadzi swoją główną placówkę – „ALA” Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie we Wrocławiu. W ramach TEO działają również Autorskie Liceum Artystyczne i Akademickie ALA w Częstochowie (od 2003 r.) i Autorska Szkoła Podstawowa JASKÓŁKA (od 2016 r.).
Wsparciem działań TAPS będą liderzy, eksperci, naukowcy organizacji i instytucji naukowych współpracujących stale z TEO.
Rekrutacja
Obecnie trwa rekrutacja do pierwszej grupy rozwojowej. Na zgłoszenia czekamy do 31 lipca. Na początku sierpnia ogłosimy wyniki rekrutacji. Rekrutację do drugiej grupy rozpoczniemy we wrześniu i potrwa ona do końca roku.
Informacje na temat projektu, harmonogramy, formularz zgłoszeniowy i dokumenty projektowe można znaleźć na https://instytuttutoringuszkolnego.pl/tutorska-akademia-przywodztwa-spolecznego/
Zapis spotkania informacyjnego można odsłuchać na https://www.facebook.com/InstytutTutoringuSzkolnego/videos/2231559890609373
Źródło: Towarzystwo Edukacji Otwartej