Recenzja gry "Wypracuj procent" - VI spotkanie z cyklu "Środy z planszówkami"
Gra „Wypracuj procent – Zbuduj sieć NGO na Mazowszu”, stworzona przez Fundację KSK, jest pierwszą grą karcianą, jaką prezentowaliśmy w ramach spotkania z cyklu „Środy z planszówkami – gry obywatelskie dla III sektora” i świetnie wpisuje się w okres, w jakim aktualnie się znajdujemy. Jej celem jest promowanie nie tylko samego przekazywania 1%, ale i zwrócenie uwagi na to, do kogo chcemy, aby te pieniądze trafiły.
Początek roku to wyjątkowy okres dla wielu organizacji pozarządowych. Wtedy też w mediach o trzecim sektorze słychać najwięcej. Nieprzypadkowo wiele NGO-sów przypomina o swoim istnieniu właśnie wtedy. W końcu jest to czas składania zeznań podatkowych, a więc i szansa dla organizacji pozarządowych posiadających status OPP (organizacji pożytku publicznego) na zdobycie środków na działanie.
Gra „Wypracuj procent – Zbuduj sieć NGO na Mazowszu”, stworzona przez Fundację KSK i Firmę Citygames, jest pierwszą grą karcianą jaką prezentowaliśmy w ramach spotkania z cyklu „Środy z planszówkami – gry obywatelskie dla III sektora” i świetnie wpisuje się w okres, w jakim aktualnie się znajdujemy. Jej celem jest promowanie nie tylko samego przekazywania 1%, ale i zwrócenie uwagi na to, do kogo chcemy, aby te pieniądze trafiły.
Jeśli chodzi o samą rozgrywkę to trwa ona ok. 45 min i łatwo jest się w nią zaangażować. Reguły są całkiem proste, jeśli poprosi się twórców o małą ściągę (na razie nie jest ona dostępna do pobrania razem z innymi materiałami) i rozda graczom, to już w ogóle nie powinno być żadnych problemów z opanowaniem zasad.
Wciągnąć się w grę można głównie dzięki dwóm czynnikom – strategii oraz rywalizacji. Bez strategii nie tylko nie da się wygrać gry, ale i traci ona swój urok. Jest to zdecydowanie jeden z najcenniejszych elementów tej karcianki. W kwestii zaś rywalizacji zdania są podzielone. Jedni mówią, że jej miejsce powinna jednak zająć kooperacja, inni, że wręcz przeciwnie, dzięki elementowi rywalizacji gra pokazuje rzeczywistość. Cóż, pewnie każda strona ma trochę racji.
Jeśli chodzi o rzeczy do poprawy, to na myśl przychodzą mi dwie kwestie. W związku z tym, że niektóre wydarzenia w trakcie gry dotyczą konkretnych typów organizacji, warto jednak sprecyzować, czym dana organizacja się zajmuje (chociażby w formie symboli). Bez tego dochodzi do różnego rodzaju nieporozumień, negocjacji i uznaniowego rozstrzygania kwestii spornych. Przy tej okazji warto też poruszyć samą kwestię kart. Podczas spotkania padły głosy, że kart wydarzeń oraz organizacji jest za mało, dlatego też warto dodać kilka nowych pozycji. Pojawiła się również inna propozycja rozwiązania tego problemu - położenie kart organizacji na osobnej kupce i dokładanie ich po każdej turze. Taka modyfikacja pozwoli na stałą dostępność tego typu kart podczas rozgrywki.
Gra „Wypracuj procent”, zgodnie z logiką "lepiej zapobiegać niż leczyć", skierowana jest głównie do młodzieży licealnej, jednak dzięki dużej grywalności z pewnością przypadnie do gustu również starszym graczom. Jednak aby wydobyć z niej cały potencjał, podobnie jak inne gry, potrzebuje wsparcia animatora podczas rozgrywki. Mimo tego, że „Wypracuj procent” porusza istotny temat i pokazuje pewne mechanizmy, to właśnie animator jest w stanie w odpowiednim momencie zwrócić uwagę graczy na pewne elementy i wytłumaczyć różnego rodzaju uproszczenia czy skróty myślowe wymuszone przez formę jaką jest gra.
Trzeba przyznać, że gra „Wypracuj procent” jest bardzo ciekawą pozycją na naszej liście. Fakt, że powstała całkowiecie bezkosztowo świadczy o tym, że dzięki współpracy (zwłaszcza międzysektorowej) da się zrobić ciekawą rzecz za darmo. Na dodatek widać, że jej twórcy włożyli w nią wiele serca i właściwie wszystkie elementy zostały przemyślane, włącznie z możliwością dodawania własnych kart oraz darmowego pobierania i drukowania gry we własnym zakresie, za co należy im się duży plus. Co ważne, są otwarci na wszelkie komentarze i sugestie, co wróży dalszy rozwój gry. Oby tak dalej.
Źródło: Strona Fundacji "Innowatorium"