Pod koniec czerwca kończy się kadencja obecnej Rady Działalności Pożytku Publicznego, działającej przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej. 15 czerwca 2015 r. odbyło się ostatnie w tej kadencji spotkanie członków rady z organizacjami pozarządowymi. Przedstawiono na nim podsumowanie prac Rady. Rada zyskuje na znaczeniu - dzięki niej na znaczeniu zyskuje też głos NGO.
Spotkanie członków pozarządowej części rady z organizacjami, które odbyło się 15 czerwca 2015 r. w siedzibie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, miało charakter podsumowania prac IV kadencji. Przedstawił je współprzewodniczący rady Krzysztof Balon, a uzupełniał Cezary Miżejewski. Przewodniczący oparł swoje wystąpienie na projekcie sprawozdania. Ma być ono upublicznione 25 czerwca i przyjęte dzień później na ostatnim posiedzeniu rady. Wyliczenie spraw, którymi z mniejszym lub większym powodzeniem zajmowała się rada, zajęło ponad 2 godziny. Poniżej przedstawiamy najważniejsze.
Nowelizacja pożytku, Program Współpracy, FIO
Rada zajmowała się również kształtem Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Szczególnie istotne było tu dopracowanie perspektywy na lata 2014-2020. Myśląc o jeszcze dalszej przyszłości, starano się wbudować w FIO ścieżkę dojścia Funduszu do statusu instytucji. Chodzi o to, żeby osiągnął on niezależność, np. na wzór Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Aby budżet FIO nie był kreowany na bieżąco (z roku na rok) decyzjami rządów i parlamentu, ale miał bardziej pewne i niezależne od woli politycznej źródło finansowania.
Polityka senioralna i polityka wobec młodzieży
Rada opiniowała i inicjowała dokumenty dotyczące polityk branżowych. Uczestniczyła w opiniowaniu dwóch programów senioralnych: ASOS (Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych) i Senior Wigor. W przypadku tego drugiego, postulowano włączenie organizacji w krąg podmiotów objętych wsparciem. Program dotyczy rozwoju infrastruktury – kieruje środki na tworzenie dziennych domów seniora. W początkowej fazie jednostki te miały być organizowane wyłącznie bezpośrednio przez samorząd (tzn. tylko samorząd otrzymywałby dofinansowanie). Rada domaga się, żeby fundusze trafiły również do organizacji – co więcej – żeby były one preferowane w wyborze, jeśli w swojej pracy korzystają ze wsparcia wolontariuszy.
Pomoc prawna – porażka. Rekomendacja: nie odpuścić!
Porażką rady był brak porozumienia z Ministerstwem Sprawiedliwości w sprawie kształtu, przygotowanego w tym resorcie, projektu ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej. Był to projekt zapowiedziany w expose premier Kopacz, co do którego rząd wykazał się dużą determinacją. Co prawda udało się w nim uwzględnić organizacje pozarządowe, jednak zostały one włączone w system w sposób sztuczny. Sama pomoc, w ocenie Cezarego Miżejewskiego, skierowana została do zbyt wąskiego i źle określonego kręgu adresatów. Organizacje i rada przegrały tu z lobbingiem środowisk prawniczych, którym udało się przekonać Ministerstwo Sprawiedliwości (a w bliskiej perspektywie również parlament), że pomoc prawna powinna być domeną wyłącznie (z niewielkimi wyjątkami) zawodowych prawników. Stoi to w sprzeczności z doświadczeniem i osiągnięciami, rozwijającego się w Polsce od połowy lat 90., poradnictwa obywatelskiego. Sam system, forsowany przez rząd, jest w ocenie przedstawicieli rady zagrożeniem dla działających na tym polu organizacji. Jest bardzo prawdopodobne, że jego funkcjonowanie pozbawi organizacje pozarządowe dostępu do środków finansowych, wykładanych dziś na ten cel przez administrację samorządową.
W opinii Miżejeskiego na obecnym etapie sprawa wydaje się przesądzona. Jednak będzie to z pewnością jedna z rekomendacji, którą otrzyma przyszła rada. Sprawy tej nie można odpuścić, ponieważ jest zbyt dużym zagrożeniem dla NGO-sów poradniczych.
Resort pracy dysponuje dobrymi argumentami, ponieważ był on liderem w projekcie systemowym, w którym badano poradnictwo, potrzeby obywateli w tym zakresie, przygotowywano standardy i rekomendacje. Krzysztof Balon twierdził, że porażka na tym polu to również dowód na słabość sektora, a siłą organizacji okazała się niewielka w konfrontacji z wpływem korporacji prawniczych.
Rekomendacje dla kolejnej rady
Poza powyższą rekomendacją na spotkaniu sformułowano jeszcze inne zalecenia dla przyszłej rady. Postulowano m.in. żeby nie powtórzyła się wstydliwa historia z powołaniem nowej rady (to raczej postulat do Ministra Pracy niż do samej rady). Członkom i członkiniom zasiadającym w radzie przy ministrze zalecano gościnny udziału w pracach rad lokalnych. Takie spotkania mogą być forum wymiany informacji, dobrym przykładem dla rad lokalnych, inspiracją i nobilitacją tych ciał.
Nadchodząca rada powinna trzymać też rękę na pulsie w sprawie zlecania usług społecznych. Istnieją tu dwa zagrożenia. Opisał je Cezary Miżejewski. Pierwsze przejawia się w realizowaniu tych usług przez same samorządy, w ramach własnych struktur, bez otwierania się na podmioty zewnętrzne. To dość stara tendencja, jednak wciąż obecna w myśleniu lokalnych włodarzy. Odwrotne zagrożenie, równie szkodliwe, to komercjalizacja usług społecznych, czyli przekazywanie ich na zewnątrz, jednak wyłącznie w oparciu o kryterium najniższej ceny. W tym modelu realizują je podmioty komercyjne, działające wyłącznie dla zysku. Oba te trendy są szkodliwe z punktu widzenia organizacji, ale przede wszystkim złe dla adresatów tych usług. Zadaniem dla przyszłej rady będzie lobbing na tym polu i stworzenie dobrego klimatu dla oferty NGO-sów, w oparciu nie tylko o kryteria cenowe, ale również jakość i standardy.
Rada interesowała się również działaniem komitetów monitorujących programy operacyjne. Za jej kadencji komitety zaczęły stawać się ważnym uczestnikiem procedur przyznawania funduszy, a zadaniem rady było zapewnienie miejsca i znaczenia przedstawicieli NGO-sów w komitetach. Starano się wypracować modelowe zasady wyboru członków komitetów, interweniowano również w przypadku nieprawidłowości. Oczywiście największy wpływ miała rada na kształt komitetu sterująco-monitorującego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Komitet uzyskał bardzo mocną pozycję. W praktyce minister scedował znaczną część swoich uprawnień dotyczących funduszu na komitet, w którym większość członków to reprezentanci organizacji.
Dorobek rady w liczbach
Rada działała od czerwca 2012 r. do czerwca 2015 r. Podjęła 126 uchwał. Roczne budżety rady mieściły się w granicach 50-80 tys. zł (wydatki sięgały 70 tys.). Zgodnie z zapisami ustawy w pracach rady uczestniczyło dziesięciu przedstawicieli organizacji. Byli to: Krzysztof Balon (WRZOS), Tomasz Bilicki (Fundacja INNOPOLIS, od 14 sierpnia 2013 r.), Paweł Dębek (Dolnośląska Rada ds. Młodzieży), Michał Ludwikowski (Fundacja Rozwoju, do 2 października 2012 r.), Cezary Miżejewski (Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych) Ks. Robert Sitarek (Polska Rada Ekumeniczna), Małgorzata Sinica (Związek Harcerstwa Polskiego), Ks. Stanisław Słowik (Caritas Diecezji Kieleckiej), Teresa Tiszbierek (Związek Ochotniczych Straży Pożarnych), Łukasz Waszak (Sieć SPLOT) i Jan Jakub Wygnański (Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA).