Mieszkańcy Białołęki i Jabłonny sprzeciwiają się inwestycji PKP dotyczącej zwiększania przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Jak alarmują mieszkańcy, w wyniku inwestycji może być zdewastowany XVIII-wieczny park, obszary Natura2000 oraz wiele innych terenów zielonych.
Korzystając z ograniczeń społecznych wynikających z pandemii koronawirusa, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. procedują bardzo kontrowersyjny projekt: pt. „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)”. Informacje o projekcie dostępne są na stronie databout.pl – firmy odpowiedzialnej za przygotowanie materiałów do konsultacji. Nie było na ten temat żadnych ogłoszeń w prasie ani w mediach społecznościowych. Zawiadomione zostały jedynie władze Białołęki.
PKP PKL przewiduje nowe inwestycje, w których, w części Białołęki, planuje budowę nowego torowiska wyłącznie dla bezprzystankowego, szybkiego (200km/godz.) ruchu dalekobieżnego. Proponowane są 3 warianty rozwiązań inwestycyjnych:
Wariant 1 przewiduje budowę stacji towarowej w miejscu zabudowy jednorodzinnej przy stacji PKP Choszczówka i obszarach leśnych pomiędzy Choszczówką a Legionowem.
Wariant 2 modernizuje istniejący szlak kolejowy pomiędzy Choszczówką a Legionowem z częściowo zagłębioną odnogą przez Szkołę Policji w Legionowie.
Wariant 3 przebiega terenem leśnym począwszy od ul. Marywilskiej za fabryką Polfa Tarchomin – ul. 15 Sierpnia, Srebrnogórska, Krokwi, przed wejściem do kościoła na ul. Klasyków, lasem wzdłuż ul. Papieskiej, obok Domu Opieki przy ul. Czeremchowej i osiedli mieszkaniowych pomiędzy ulicami Klasyków, Mehoffera, Przylesie, Husa, Chlubną, Skierdowską i Dębową, a po przecięciu ul. Modlińskiej w kierunku Wisły prowadzi przez Buchnik Las i park Pałacu w Jabłonnie na granicy obszarów Natura 2000 i Rezerwatu Ławice Kiełpińskie, przez tereny Rezerwatu Jabłonna i ponownie przecinając ul. Modlińską biegnie dalej w kierunku północnym przez obszar Lasów Chotomowskich wchodzących w skład Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
W wariancie trzecim inwestycja ma przebiegać przez park w Pałacu w Jabłonnie, czyli w bardzo bliskiej odległości od Rezerwatu Ławice Kiełpińskie w obszarze Natura 2000. W rezerwacie przedmiotem ochrony są miejsca gniazdowania i miejsca lęgowe ptactwa wodno-błotnego. Na terenie rezerwatu zabrania się m.in. zakłócania ciszy. Przejazd pociągów z prędkością 250 km na godzinę w odległości ok 100 metrów od gniazd zdecydowanie łamie przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Ochrony Środowiska. Nie bez znaczenia jest też zniszczenie cennego starodrzewu o wyjątkowej różnorodności w parku koło Pałacu w Jabłonnie oraz zagrożenie dla samego Pałacu. Pomijając zniszczenie najcenniejszych lasów miejskich, to trasa biegnie kilometrami przez dziewicze tereny leśne wzdłuż Wisły.
W ankiecie, która ma być podstawą do wykazania się firmy z przeprowadzenia konsultacji społecznych w sprawie dotyczącej pociągów dalekobieżnych przecinających osiedla mieszkaniowe z prędkością 250 km, jest zadanych 17 pytań o codzienne problemy komunikacyjne mieszkańców i jedno pytanie „merytoryczne” nakazujące dokonania wyboru konkretnego wariantu realizacji inwestycji o znaczeniu ogólnopolskim, w trybie powodującym antagonizację lokalnych społeczności sąsiedzkich.
Pomimo wskazanego celu, ankieta ta nie dotyczy omawianej tematyki, natomiast w sposób nieuprawniony i sprzeczny z zasadami konsultacji społecznych wiąże opinie mieszkańców dotyczące stanu oraz potrzeb rozwoju komunikacji lokalnej z decyzją wyboru wariantu realizacji inwestycji budowy trasy dalekobieżnej i towarowej. W ocenie mieszkańców Białołęki sprawy lokalne należy bezwzględnie skierować do odrębnego postępowania, a opinie dotyczące stanu komunikacji miejskiej pozyskać w trybie niezależnych konsultacji lokalnych.
W związku z tym, mieszkańcy Białołęki i Jabłonny zbierają podpisy pod petycją, wyrażającą ich sprzeciw wobec dewastacji środowiska przyrodniczego Białołęki i Jabłonny oraz zamykaniu osiedli mieszkalnych w kleszczach torowisk kolejowych. Jako akceptowalne rozwiązanie wskazują wariant 2, polegający na modernizacji istniejącego szlaku Warszawa-Nasielsk bez rozbudowy stacji towarowych w obszarach leśnych i zamieszkałych.
Mieszkańcy o planowanym projekcie dowiedzieli się z artykułu w prasie lokalnej, szczegółowo informującego o całej sprawie.
Link do konsultacji: https://www.databout.pl/konsultacjespoleczne/