Nie zgadzamy się z prognozą, że kolejne 24 miliony dzieci i młodych ludzi będzie zagrożonych przedwczesnym zakończeniem nauki z powodu zakłóceń spowodowanych pandemią Covid-19. Jeszcze przed pandemią było 258 milionów uczniów w wieku szkolnym bez dostępu do edukacji.
Zespoły ADRA wraz z partnerami dokładają wszelkich starań, aby zapewnić wszystkim dzieciom na całym świecie wysokiej jakości edukację. Ale nasze wysiłki po prostu nie wystarczą. Każde dziecko, W każdym miejscu. W szkole jest pilnym wezwaniem do wszystkich, którym nie jest obojętny los dzieci na całym świecie.
Wzywamy rządy, decydentów, osoby sprawujące władzę, organizacje dysponujące odpowiednimi środkami, organizacje pozarządowe, wspólnoty wyznaniowe do wspólnego zajęcia się skutkami pandemii jako jedna globalna społeczność i w sposób, który umożliwi wszystkim uczniom kontynuowanie edukacji w 2021 roku i później.
Ryzyko "zniszczenia" sukcesu osiągniętego w ciągu ostatnich trzech dekad
W ciągu ostatnich trzech dekad świat doświadczył niezwykłego okresu postępu:
- Śmiertelność dzieci spadła z 12,5 mln do 5,3 mln dzieci rocznie.
- Średnia długość życia wzrosła z 64 do 73 lat.
- Produkt krajowy brutto (PKB) na mieszkańca wzrósł o 50%.
- Skrajne ubóstwo zmniejszyło się z 36% ludności świata do zaledwie 10%.
Takim rezultatom towarzyszyła globalna rewolucja edukacyjna. Wraz z rosnącym uznaniem społecznych i indywidualnych korzyści płynących z edukacji, finansowanie przez rząd i zapotrzebowanie gospodarstw domowych na edukację szybko się zwiększyło:
- Liczba dzieci pozaszkolnych drastycznie spadła z 372 milionów w 1990 roku do 258 milionów w 2018 roku.
- W tym samym okresie analfabetyzm spadł z jednej na cztery osoby na świecie do mniej niż jednej na siedem.
- Liczba dziewcząt nie uczęszczających do szkoły spadła o połowę, eliminując tym samym dysproporcje pomiędzy dziewczętami i chłopcami na tym froncie.
Ostatnio jednak postępy w zapewnianiu wszystkim dzieciom wysokiej jakości edukacji utknęły w martwym punkcie. Od 2015 roku liczba dzieci pozaszkolnych wyniosła około 258 milionów. 258 milionów osób to łączna liczba ludności mieszkającej w czterech największych krajach UE razem (Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania). Głębsze analizy pokazują, że liczba dzieci pozaszkolnych w wieku podstawowym utrzymuje się na stałym poziomie od ponad dziesięciu lat. Potem przyszła pandemia…
Najbardziej bezbronni są zawsze najbardziej narażeni
Pandemia koronawirusa jest odpowiedzialna za największe w historii zaburzenia w edukacji, dotykające prawie 1,6 miliarda uczniów w ponad 190 krajach na wszystkich kontynentach. Jeżeli nie zajmiemy się tym w trybie pilnym, skutki będą miały charakter pokoleniowy i mogą odwrócić dziesięciolecia postępu. Najbardziej ucierpią na tym najbardziej bezbronni. Prawie 24 mln dodatkowych uczniów jest zagrożonych przedwczesnym zakończeniem nauki lub brakiem dostępu do edukacji w 2021 r., tylko ze względu na skutki gospodarcze pandemii COVID-19. 24 mln osób to całkowita liczba osób mieszkających w dziewięciu najmniejszych krajach UE (Malta, Cypr, Estonia, Łotwa, Słowenia, Litwa, Chorwacja, Irlandia i Słowacja).
Wyzwania a możliwe rozwiązania
Aby odwrócić negatywne tendencje i skutki pandemii w zakresie dostępu do edukacji, ADRA proponuje skupić się na czterech głównych obszarach, proponując następujące rozwiązania:
- Finansowanie edukacji
- Włączenie do edukacji
- Jakość i utrzymanie edukacji
- Edukacja w czasie kryzysu
1. Finansowanie edukacji
Wyzwanie: Wpływ pandemii na gospodarkę światową polega na zaostrzeniu budżetów rządowych. Pomoc na edukację ma spaść o 2 mld USD, co stanowi 12% spadek w stosunku do rekordowego poziomu w 2018 roku. Poziom pomocy przed pandemią ma się poprawić dopiero w 2024 r. Doprowadzi to do zwiększenia presji na kraje o niskich i średnich dochodach, które stoją w obliczu podwójnego wyzwania, jakim są gwałtownie rosnące potrzeby i zmniejszone zasoby gospodarcze.
Możliwe rozwiązania:
- Większa mobilizacja środków krajowych na edukację (zapewnienie zgodności wydatków z minimalnymi poziomami finansowania: 4% - 6% PKB i 15% - 20% wydatków rządowych).
- Zwiększenie pomocy na edukację (podniesienie pomocy do 0,7% dochodu narodowego brutto i przeznaczenie co najmniej 10% na edukację).
- Zmniejszenie kosztów transferów pieniężnych w celu zwiększenia wydatków gospodarstwa domowego na edukację.
- Ograniczenie unikania opodatkowania przez duże przedsiębiorstwa międzynarodowe i osoby fizyczne o wysokim poziomie zamożności netto w celu zwiększenia dostępnych zasobów krajowych na edukację.
2. Włączenie do edukacji
Wyzwanie: Dzieci najbardziej narażone na wykluczenie z edukacji pochodzą z rodzin znajdujących się w niekorzystnej sytuacji ze względu na ubóstwo, język, lokalizację, płeć i pochodzenie etniczne.
Możliwe rozwiązania:
- Rzucanie wyzwania normom i zachowaniom społecznym:
Lokalne i globalne działania na rzecz uczestnictwa w edukacji, jak również zwalczanie negatywnych postaw, stygmatyzacji i przemocy.
Promowanie planowania edukacji uwzględniającego aspekt płci.
- Ustanowić i wprowadzić w życie sprawiedliwe prawa i zasady:
Zaangażowanie się w międzynarodowe ramy promujące rozwój uwzględniający niepełnosprawność.
Poprawa danych dotyczących dzieci żyjących z niepełnosprawnością.
Opracowywanie polityki edukacyjnej sprzyjającej włączeniu społecznemu (w tym lepsze szkolenie nauczycieli w zakresie kształcenia specjalnego, programy nauczania uwzględniające kwestie włączenia społecznego i budowanie bardziej dostępnych obiektów szkolnych).
3. Jakość i utrzymanie edukacji
Wyzwanie: Szacuje się, że 274 mln dzieci uczęszczających do szkoły nie uczy się podstawowych umiejętności niezbędnych do prowadzenia produktywnego i zdrowego życia. Połowa dzieci w szkole podstawowej nie otrzymuje podstawowych umiejętności: takich jak czytanie pisaniei liczenie, a trzy czwarte uczniów szkół średnich nie zdobywa wiedzy ani umiejętności na poziomie określonym przez ustawodawcę. Problem pogłębia się jeszcze bardziej, gdy jakość kształcenia jest niska, wzrasta wtedy
Możliwe rozwiązania:
- Poprawa efektów uczenia się poprzez:
Instrukcja: wdrożyć techniki nauczania i uczenia się z udziałem społecznym.
Szkolenie: Zwiększanie jakości i ilości nauczycieli.
Ocena: Wdrożenie lepszych narzędzi do pomiaru efektów uczenia się.
Program: Angażowanie nauczycieli w efektywny dialog polityczny.
- Wdrożenie lepszych narzędzi do pomiaru efektów uczenia się:
Poprawa efektów uczenia się.
Poprawa infrastruktury szkolnej.
Poprawa integracji.
4. Edukacja w czasie kryzysu
Wyzwanie: Przed pandemią 104 miliony dzieci w wieku od 5 do 17 lat były pozbawione edukacji z powodu konfliktów i kryzysów spowodowanych klęskami żywiołowymi. W czasie pandemii liczba ta gwałtownie wzrosła, ucierpiało 1,6 miliarda uczniów, w tym 99% wszystkich uczniów w krajach o niższych i średnich dochodach. Ale w miarę jak COVID-19 zaczął się rozprzestrzeniać, liczba ta wzrosła wykładniczo.
Możliwe rozwiązania:
- Reakcja na kryzys
- Kraje podatne na katastrofy i dotknięte konfliktem powinny uwzględniać kryzys w swoich długoterminowych planach edukacyjnych.
- Dzieci-uchodźcy są włączeni do krajowych systemów edukacyjnych.
- Edukacja nie jest pierwszą ofiarą kryzysu. Kraje będące donatorami powinny zapewnić elastyczne i przyspieszone finansowanie w czasach kryzysu, przeznaczone na edukację.
- W miarę jak rządy formułują swoje plany ponownego otwarcia szkół, bezpieczeństwo dla wszystkich i integracja powinny być względami niepodważalnymi.
Aby zapoznać się z pełnym raportem i argumentami stojącymi za każdym proponowanym działaniem na rzecz rozwiązania, proszę przeczytać pełny raport ADRA Global Education tutaj.
Źródło: Fundacja ADRA Polska