Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
W stolicy Dolnego Śląska jest ponad 100 km ścieżek rowerowych. Jednak nie tworzą one całości, wielu cyklistów narzeka też na jakość ich wykonania. Niedostępne dla rowerzystów jest wciąż centrum miasta. Czy powstający projekt poprawi tą sytuację?
- W grudniu tego roku chcemy zakończyć prace nad
"Koncepcją docelowego rozwoju tras rowerowych" - mówi Monika Kozłowska-Święconek, kierownik działu planowania
komunikacji w Biurze Rozwoju Wrocławia.
- Mamy nadzieję, że rowerzyści będą mogli swobodnie poruszać się po staromiejskim centrum, które zostanie strefą uspokojonego ruchu - przewiduje Monika Kozłowska-Święconek. - Bez przeszkód będzie można dojechać na rowerze do uczelni czy bibliotek - dodaje.
- Każda nowa inwestycja drogowa, przy okazji której powstanie trasa rowerowa będzie konsultowana z przedstawicielami wrocławskich cyklistów - deklaruje Monika Kozłowska-Święconek. - Tę sprawę uregulują tzw. standardy projektowe i wykonawcze. Wzrośnie także liczba nowych tras i ścieżek rowerowych. Firmy, które wygrają przetargi na ich zaprojektowanie i realizację będą musiały zadbać o ich wysoką jakość - zapowiada.
- Przedstawiciele środowiska wrocławskich cyklistów wysoko oceniają współpracę z Biurem Rozwoju Wrocławia. Spotykamy się z jego przedstawicielami regularnie, raz na dwa tygodnie - mówi Cezary Grochowski z Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju. - Życzylibyśmy sobie podobnego kontaktu z Zarządem Dróg i Komunikacji. Wciąż brakuje jasnej procedury opiniowania nowych inwestycji. W rezultacie powstają trasy złej jakości, tak jak w przypadku okolic Mostu Milenijnego, brakuje tam np. wystarczającej ilości przejazdów rowerowych przez ulice - ocenia.
A co z innymi?
- Choć Wrocław jest potężną aglomeracją to współpraca organizacji społecznych i tamtejszego urzędu miejskiego jest dla nas dobrym wzorem - ocenia Jacek Jakubiec, prezes Fundacji Kultury Ekologicznej z Jeleniej Góry (FKE). - U nas niestety nie ma wciąż żadnych ścieżek przeznaczonych do miejskiej komunikacji rowerowej. Dobrze natomiast rozwija się system tras turystycznych w regionie. Jednak żaden z jeleniogórskich urzędników już nie kwestionuje konieczności inwestycji prorowerowych w mieście.
- W naszej ocenie we Wrocławiu bardzo dużo uwagi poświęca się rozbudowie tras rowerowych - mówi Rafał Plezia, koorydnator Koalicji na rzecz Ruchu Rowerowego w Legnicy. - Oczywiście inwestycje są ważne, ale moim zdaniem równie istotna jest edukacja. Co nam po ścieżkach, jeżeli nie będziemy potrafili z nich we właściwy sposób korzystać? Dlatego u nas edukujemy zarówno rowerzystów jak i kierowców.
Rowerowe organizacje
* Wrocław
Koalicja Rowerowy Wrocław
ul. Piłsudskiego 74
tel./fax. (071) 347 14 45
koalicja@eko.wroc.pl
* Jelenia Góra
Fundacja Kultury Eko
logicznej ul. Strumykowa 2
tel/fax: (075) 753 27 57
e-mail: fke@tlen.pl
* Legnica
Koalicja na rzecz Ruchu Rowerowego w Legnicy
ul. Wrocławska 41
tel/fax: (076) 862 94 30
e-mail: rafalplezia@op.pl
- Mamy nadzieję, że rowerzyści będą mogli swobodnie poruszać się po staromiejskim centrum, które zostanie strefą uspokojonego ruchu - przewiduje Monika Kozłowska-Święconek. - Bez przeszkód będzie można dojechać na rowerze do uczelni czy bibliotek - dodaje.
- Każda nowa inwestycja drogowa, przy okazji której powstanie trasa rowerowa będzie konsultowana z przedstawicielami wrocławskich cyklistów - deklaruje Monika Kozłowska-Święconek. - Tę sprawę uregulują tzw. standardy projektowe i wykonawcze. Wzrośnie także liczba nowych tras i ścieżek rowerowych. Firmy, które wygrają przetargi na ich zaprojektowanie i realizację będą musiały zadbać o ich wysoką jakość - zapowiada.
- Przedstawiciele środowiska wrocławskich cyklistów wysoko oceniają współpracę z Biurem Rozwoju Wrocławia. Spotykamy się z jego przedstawicielami regularnie, raz na dwa tygodnie - mówi Cezary Grochowski z Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju. - Życzylibyśmy sobie podobnego kontaktu z Zarządem Dróg i Komunikacji. Wciąż brakuje jasnej procedury opiniowania nowych inwestycji. W rezultacie powstają trasy złej jakości, tak jak w przypadku okolic Mostu Milenijnego, brakuje tam np. wystarczającej ilości przejazdów rowerowych przez ulice - ocenia.
A co z innymi?
- Choć Wrocław jest potężną aglomeracją to współpraca organizacji społecznych i tamtejszego urzędu miejskiego jest dla nas dobrym wzorem - ocenia Jacek Jakubiec, prezes Fundacji Kultury Ekologicznej z Jeleniej Góry (FKE). - U nas niestety nie ma wciąż żadnych ścieżek przeznaczonych do miejskiej komunikacji rowerowej. Dobrze natomiast rozwija się system tras turystycznych w regionie. Jednak żaden z jeleniogórskich urzędników już nie kwestionuje konieczności inwestycji prorowerowych w mieście.
- W naszej ocenie we Wrocławiu bardzo dużo uwagi poświęca się rozbudowie tras rowerowych - mówi Rafał Plezia, koorydnator Koalicji na rzecz Ruchu Rowerowego w Legnicy. - Oczywiście inwestycje są ważne, ale moim zdaniem równie istotna jest edukacja. Co nam po ścieżkach, jeżeli nie będziemy potrafili z nich we właściwy sposób korzystać? Dlatego u nas edukujemy zarówno rowerzystów jak i kierowców.
Rowerowe organizacje
* Wrocław
Koalicja Rowerowy Wrocław
ul. Piłsudskiego 74
tel./fax. (071) 347 14 45
koalicja@eko.wroc.pl
* Jelenia Góra
Fundacja Kultury Eko
logicznej ul. Strumykowa 2
tel/fax: (075) 753 27 57
e-mail: fke@tlen.pl
* Legnica
Koalicja na rzecz Ruchu Rowerowego w Legnicy
ul. Wrocławska 41
tel/fax: (076) 862 94 30
e-mail: rafalplezia@op.pl
Źródło: Nasz Region, dodatek do Słowa Polskiego Gazety Wrocławskiej, 14 października 2004 roku
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.