Pierwszy raz członkowie Rad Działalności Pożytku Publicznego z województwa warmińsko-mazurskiego spotkali się, aby podyskutować o ważnych dla siebie tematach. Omówiono podstawy prawne funkcjonowania RDPP oraz działalność Rady wojewódzkiej. Określono bariery i szanse rozwoju Rad. Zastanawiano się także, kto powinien być motorem – liderem Rady – samorządowiec czy działacz społeczny?
Forum odbyło się 13 czerwca (piątek) 2014 w Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie w godz. 10.00-13.00. Na Forum zaproszeni zostali pocztą konwencjonalną wszystkie Rady Działalności Pożytku Publicznego w województwie (8), ponadto pocztą elektroniczną zostali zaproszenie członkowie tych Rad oraz urzędnicy odpowiedzialni za organizacje pozarządowe w samorządach terytorialnych województwa (Forum Pełnomocników). W spotkaniu uczestniczyło ok. 20 osób.
Założenia Forum opracowano na pierwszym spotkaniu roboczym Rad Działalności Pożytku Publicznego (27.03. br.). Tematem Forum było: Rady Działalności Pożytku Publicznego miejscem współpracy i dialogu.
Spotkanie prowadziła Monika Hausman-Pniewska ze Stowarzyszenia ESWIP. Na początku stwierdziła, że to historyczna chwila, bo oto po raz pierwszy członkowie Rad z województwa spotykają się, aby wspólnie podyskutować o ważnych dla siebie tematach.
Forum otworzył Współprzewodniczący RDPP Województwa Warmińsko-Mazurskiego i zarazem przewodniczący Rady Organizacji Pozarządowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego Marek Borowski. Mówca przedstawił podstawy prawne funkcjonowania RDPP, omówił praktykę pracy Rady wojewódzkiej, a także swoje doświadczenia z pracy w Radzie krajowej.
Arkadiusz Jachimowicz z elbląskiej RDPP przedstawił bariery i szanse rozwoju Rad Działalności Pożytku Publicznego. Omówił wyniki analizy SWOT opracowanej podczas niedawnego spotkania kilku RDPP z województwa:
Silne strony RDPP
- miejsce spotkań dwóch stron/sektorów
- możliwość poznania się, łamania stereotypów
- wzajemna edukacja
- wymiana doświadczeń
- możliwość współdecydowania/współopiniowania
- integracja
- mobilizacja urzędu/radnych oraz organizacji pozarządowych [op]
- wzrost roli op/wzmocnienie op/ wzmocnienie wizerunku op
- silniejsze (ustawowe) umocowanie organizacji
- partnerstwo - głos sektora pozarządowego
Słabe strony RDPP
- fasadowość
- różnorodność oczekiwań/wiedzy obu stron – mały poziom wiedzy/różne rozumienie roli Rady
- niewystarczający poziom wiedzy w zakresie pożytku publicznego
- niska aktywność
- brak bodźców motywujących (finansowych)
- mały zakres zadań
- brak poczucia wpływu
- myślenie kategoriami własnej instytucji/organizacji
- uzależnienie od działań administracyjnych
- słaba komunikacja
- nierówność/niepewność w zakresie partnerstwa (organizacje nie są partnerami np. proszą o pieniądze)
- brak czasu/chęci/zaangażowania urzędników/poczucie zmarnowanego czasu
- hierarchizacja po stronie Urzędu – ograniczanie dyskusji/decyzyjności
- nadmierne delegowanie zadań na jedną osobę/urzędnika (pełnomocnika ds. op)
- obawa/niechęć do podejmowania zadań związanych z pracą RDPP
- wąskie widzenie swoich spraw, nieumiejętność/niechęć do oglądu całego sektora/obszarów
- brak czasu ze strony osób decyzyjnych (np. prezydent)
- nadmiar projektów aktów prawa miejscowego do skonsultowania/zbyt mało czasu poświęcane na konsultowanie
- zbyt krótka kadencja Rady
- bezrefleksyjne akceptowanie decyzji administracyjnych
- brak kawy/ciastek na posiedzeniach
- zbyt krótki czas posiedzeń
- słaba integracja członków Rady
- słabe kompetencje/decyzyjność Rady - brak wiary w siłę sprawczą Rady
Szanse na rozwój RDPP
- zmiana prawa – zwiększenie decyzyjności Rady
- pozytywne podejście/zrozumienie roli/docenienie przez administrację
- wola ścisłej współpracy z obydwu stron
- wzajemna edukacja/edukacja – więcej szkoleń
- większa integracja – spotkania poza urzędem/wyjazdowe
- załatwianie pewnych spraw/poczucie sukcesu
- organizacja Forów RDPP – inspiracja/wymiana doświadczeń/edukacja
- budowanie prestiżu/marki RDPP
- lepszy przepływ informacji/promocja działań
- wsparcie wojewódzkiej RDPP
- wzmocnienie prestiżu Rad przez samorząd/administrację
- włączenie w pracę Rady przedstawicieli innych zespołów konsultacyjnych (np. Rada Seniorów)
Zagrożenia w rozwoju RDPP
- niechęć samorządów do tworzenia Rad
- blokowanie przepływu informacji
- samorząd nie chce mieć kolejnego ciała opiniującego
- wewnętrzne/zewnętrzne lobby grup nacisku nie myślących kategorią dobra wspólnego, tylko swoich interesów grupowych
- niechęć organizacji do pracy w Radzie
- niedostateczne poczucie misji w działaniach op
Na koniec mówca przedstawił informacje o kolejnych działaniach w ramach projektu „Dobre Rady”, mającego na celu wzmacnianie istniejących ciał dialogu i pomoc w tworzeniu nowych.
Następnie głos zabrał Andrzej Szeniawski, samorządowiec, wójt, a ostatnio starosta powiatu olsztyńskiego. Mówca przedstawił partycypację społeczną z punktu widzenia samorządu.
W panelu dyskusyjnym na temat: „Czy Rady Działalności Pożytku Publicznego są rzeczywiście miejscem współpracy i dialogu?” wzięli udział Monika Michniewicz (RDPP Olsztyn), Marek Borowski (RDPP woj. warm.-maz.), Agnieszka Zabłocka (Urząd Gminy Gietrzwałd) i Wojciech Pałka (RDPP Tolkmicko). Rozmowę moderował Arkadiusz Jachimowicz. Pytał o obsługę RDPP przez samorząd, co wydaje się być warunkiem dobrego funkcjonowania Rady; pytał o potrzebę istnienia Rad w małych społecznościach, dlaczego są potrzebne? Zastanawiano się nad tym, kto powinien być motorem – liderem Rady – samorządowiec czy działacz społeczny? A może powinni być współprzewodniczący. Jednogłośnie stwierdzono, że najsłabszym ogniwem Rad są radni, którzy są zazwyczaj nieobecni podczas posiedzeń. Zaproponowano ostrą przedwyborczą selekcję radnych pod kątem ich umiejętności współpracy z mieszkańcami. Zaproponowano, żeby najbliższe wojewódzkie Forum Pełnomocników poświęcić właśnie Radom Działalności Pożytku Publicznego. „Bo jest to dobre narzędzie współpracy, tylko należy je umiejętnie stosować” - stwierdzono.
Na zakończenie Halina Cieśla, przewodnicząca RDPP Powiatu Elbląskiego, przedstawiła garść refleksji na temat pracy Rady na rzecz integracji organizacji pozarządowych z powiatu – m.in. Piknik Organizacji Pozarządowych. Spotkanie zakończono stwierdzeniem, że kolejne Forum Rad odbędzie się w marcu i na pewno będzie liczniejsze, bo projekt wzmacniający Rady jest bardzo potrzebny i zdecydowanie wzmocni zarówno aktywność, jak i liczebność Rad.
Źródło: Arkadiusz Jachimowicz