Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Rada o promocji, czyli co zamiast przeciwdziałania bezrobociu
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
Projekt ustawy o promocji zatrudnienia to kolejny projekt Resortu Pracy, który zmieni kształt systemu pomocy socjalnej w Polsce. Po ustawie o rencie socjalnej, znajdującej się w Sejmie ustawie o świadczeniach rodzinnych oraz ustawie o pomocy społecznej, przyszła kolej na regulacje dotyczące wsparcia dla bezrobotnych. Nowy akt ma zastąpić obowiązującą obecnie ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Wcześniej o założeniach do projektu ustawy o promocji zatrudnienia pisaliśmy m.in. w wiadomościach:
'Promocja zatrudnienia zastąpi przeciwdziałanie bezrobociu'
'Rząd akceptuje promocję zatrudnienia'
Naczelna Rada Zatrudnienia po raz trzeci zajmowała się projektem ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jak również opiniowała projekty ustaw o świadczeniach przedemerytalnych i zmianie ustawy – Karta Nauczyciela.
- Planujemy w ciągu najbliższych dni rozesłać projekt ustawy o promocji zatrudnienia do konsultacji międzyresortowych - zapowiedział wiceminister gospodarki i pracy Marek Szczepański podczas posiedzenia Naczelnej Rady Zatrudnienia 25 września 2003. Posiedzenie odbyło się w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
- Powstająca ustawa definiuje partnerów rynku pracy, instytucje szkoleniowe, rolę partnerów dialogu, systematyzuje instrumenty – mówił Cezary Miżejewski, dyrektor Departamentu Rynku Pracy MGPiPS, odpowiedzialny za przygotowanie ustawy. Zamiast funkcjonującego do tej pory ogólnego pojęcia instrumentów aktywizacyjnych, będą instrumenty wspierające usługi, jak np. dofinansowanie przy tworzeniu nowych miejsc prac oraz instrumenty zatrudnienia wspieranego, adresowane do grup zagrożonych, tj. prace interwencyjne i roboty publiczne.
Jacek Męcina z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych zgłosił uwagę, co do obowiązku pracodawcy nałożonego ustawą, zgłoszenia w Urzędzie Pracy w ciągu 5 dni od zatrudnienia osoby bezrobotnej i sankcji za nieprzestrzeganie tego zapisu. - Od kilku miesięcy pracujemy nad ustawą o wolności gospodarczej, jest to jawne pójście w drugą stronę, nakładanie kolejnego obowiązku publicznego na pracodawcę – powiedział Jacek Męcina.
Dyrektor Miżejewski przedstawił założenia projektu ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, która również nie została jeszcze rozesłana do konsultacji międzyresortowych. Projekt przewiduje m.in. obowiązek aktywizacji osób w wieku “przedemerytalnym” oraz okres ochronny dla pracowników przed emeryturą. Pracodawca nie będzie mógł zwolnić osoby w czasie okresu ochronnego. - Zwolnienie będzie możliwe tylko w przypadku likwidacji i upadłości, wówczas zwolniona osoba będzie mogła się ubiegać o świadczenie przedemerytalne - podkreślił Cezary Miżejewski.
Więcej: Rada o promocji zatrudnienia, wiadomości bieżące serwisu Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
'Promocja zatrudnienia zastąpi przeciwdziałanie bezrobociu'
'Rząd akceptuje promocję zatrudnienia'
Naczelna Rada Zatrudnienia po raz trzeci zajmowała się projektem ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jak również opiniowała projekty ustaw o świadczeniach przedemerytalnych i zmianie ustawy – Karta Nauczyciela.
- Planujemy w ciągu najbliższych dni rozesłać projekt ustawy o promocji zatrudnienia do konsultacji międzyresortowych - zapowiedział wiceminister gospodarki i pracy Marek Szczepański podczas posiedzenia Naczelnej Rady Zatrudnienia 25 września 2003. Posiedzenie odbyło się w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
- Powstająca ustawa definiuje partnerów rynku pracy, instytucje szkoleniowe, rolę partnerów dialogu, systematyzuje instrumenty – mówił Cezary Miżejewski, dyrektor Departamentu Rynku Pracy MGPiPS, odpowiedzialny za przygotowanie ustawy. Zamiast funkcjonującego do tej pory ogólnego pojęcia instrumentów aktywizacyjnych, będą instrumenty wspierające usługi, jak np. dofinansowanie przy tworzeniu nowych miejsc prac oraz instrumenty zatrudnienia wspieranego, adresowane do grup zagrożonych, tj. prace interwencyjne i roboty publiczne.
Jacek Męcina z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych zgłosił uwagę, co do obowiązku pracodawcy nałożonego ustawą, zgłoszenia w Urzędzie Pracy w ciągu 5 dni od zatrudnienia osoby bezrobotnej i sankcji za nieprzestrzeganie tego zapisu. - Od kilku miesięcy pracujemy nad ustawą o wolności gospodarczej, jest to jawne pójście w drugą stronę, nakładanie kolejnego obowiązku publicznego na pracodawcę – powiedział Jacek Męcina.
Dyrektor Miżejewski przedstawił założenia projektu ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, która również nie została jeszcze rozesłana do konsultacji międzyresortowych. Projekt przewiduje m.in. obowiązek aktywizacji osób w wieku “przedemerytalnym” oraz okres ochronny dla pracowników przed emeryturą. Pracodawca nie będzie mógł zwolnić osoby w czasie okresu ochronnego. - Zwolnienie będzie możliwe tylko w przypadku likwidacji i upadłości, wówczas zwolniona osoba będzie mogła się ubiegać o świadczenie przedemerytalne - podkreślił Cezary Miżejewski.
Więcej: Rada o promocji zatrudnienia, wiadomości bieżące serwisu Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
Źródło: www.mpips.gov.pl
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.