Rada Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin. Podsumowanie II kadencji
Poniżej przedstawiam krótkie podsumowanie prac Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin II kadencji. Pełne protokoły obrad Rady dostępne są na stronie internetowej Urzędu Miasta Lublin www.ngo.lublin.eu w zakładce Rada Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin.
Na przewodniczącego Rady został wskazany przez Prezydenta dr Jakub Kosowski. Rada na funkcję zastępcy przewodniczącego wybrała Wojciecha Deca. Marat Kurowska została wybrana na sekretarza Rady. Sylwetki członków, wraz z informacją na temat danej osoby, zostały opublikowane na stronie internetowej Urzędu Miasta Lublin.
Rada w ciągu dwuletniej kadencji odbyła 13 posiedzeń. Każde posiedzenie było protokołowane a pełne protokoły znalazły się na stronie internetowej Urzędu Miasta Lublin. Zaproszenia na posiedzenia Rady były przekazywane organizacjom pozarządowym za pośrednictwem strony internetowej, wiadomości e-mail oraz portali społecznościach.
Rada w swojej drugiej kadencji skupiła się na opiniowaniu projektów najważniejszych dokumentów dotyczących współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dzięki zaangażowaniu członków Rady wprowadzono m.in. zmiany w Programie współpracy Miasta Lublin z organizacjami pozarządowymi takie jak np. klarowne wskazanie zadań publicznych realizowanych we współpracy finansowej i pozafinansowej czy doprecyzowanie zasad prac komisji konkursowych.
W trakcie dyskusji wypracowywano szczegóły zapisów projektów dotyczących m.in.: nagród i stypendiów Prezydenta Miasta Lublin w dziedzinie kultury, regulaminu Budżetu Obywatelskiego, zasad korzystania z cmentarzy komunalnych, Programy Wsparcia i Aktywizacji Seniorów, Wspierania Rodziny i Rozwoju Systemu Pieczy Zastępczej oraz Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Poza posiedzeniami osoby wchodzące w skład Rady prowadziły dyskusje merytoryczne za pośrednictwem poczty elektronicznej. W sprawach niecierpiących zwłoki Rada także przyjmowała swoje stanowiska w trybie obiegowym.
Rada Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin II kadencji rozpoczęła dyskusje w kilku istotnych sprawach, których należałoby kontynuować w kolejnej kadencji:
- Przyjęcie lubelskich standardów wynajmu i użyczania lokali należących do Miasta Lublin organizacjom pozarządowym. Sprawa była tematem obrad Rady. Przyjęto stanowisko mówiące o tym, że Prezydent Miasta Lublin powinien powołać zespół roboczy, który przygotuje projekt dokumentu regulujący kwestię najmów i użyczeń.
- Program współpracy Miasta Lublin z organizacjami pozarządowymi na rok 2017. Na ostatnim posiedzeniu Rada zapoznała się z projektem i przedyskutowała kilka najistotniejszych kwestii jakie powinny zostać wprowadzone do Programu. Dokument ten zostanie przedstawiony Radzie Miasta Lublin w październiku 2016 r. Wskazanym jest, aby nowo powołana Rada Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin III kadencji zapoznała się z nim przed zamknięciem konsultacji.
- Regulamin funkcjonowania Rady. Po dwóch kadencjach Rady, zmianach w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która reguluje funkcjonowanie rad pożytku, należy dokonać ewaluacji regulaminu funkcjonowania lubelskiej Rady. Dyskusja na ten temat została zapoczątkowana wewnątrz Rady II kadencji i powinna być kontynuowana na jednym z pierwszych posiedzeń Rady III kadencji.
- Regulamin Budżetu Obywatelskiego w Lublinie. Od początku funkcjonowania Budżetu Obywatelskiego w Lublinie jest on elementem obrad Rady. W dyskusji nad trzecią edycją postanowiono, że sprawa zmian w lubelskiej procedurze będzie tematem obrad Rady w okresie drugiej połowy 2016 r. Dyskusja ta powinna być kontynuowana.
Źródło: lublin.eu