Przyjaźń trzeba pielęgnować – jak zadbać o relację z darczyńcą?
Wiele osób zajmujących się fundraisingiem uważa, że tak naprawdę nie chodzi w nim o pieniądze, tylko o relacje. Oczywiście stosunek pomiędzy fundraiserami a darczyńcą opiera się, tak jak każda inna, dobra relacja między ludźmi, na zaufaniu i sympatii. A nawiązanie przyjaźni z darczyńcą wymaga czasu.
Nawiązywanie relacji
W przypadku darczyńców indywidualnych ze świata biznesu, od których chcemy pozyskać wsparcie w wysokiej kwocie, proszenie o pieniądze przy samym poznaniu jest w ogromnej większości przypadków nieskuteczne. Nikt nie przekaże dużej kwoty organizacji, której nie zna, nie obdarza zaufaniem lub której nie zarekomendowała mu osoba z bliskiego otoczenia. Na miejscu tej osoby każdy z nas postąpiłby tak samo, zatem jest naturalne, że przed zwróceniem się z prośbą o wsparcie niezbędne jest poznanie się bliżej. Zdarzyło mi się ponad rok utrzymywać bardzo bliskie i ciepłe relacje z darczyńcą, zanim zdecydował się na przekazanie pieniędzy dla organizacji, w której pracowałam jako fundraiserka. W tym czasie spotykaliśmy się regularnie, aby wzajemnie zrozumieć swoje potrzeby. Darczyńca chciał poznać organizację i metody jej pracy, ja chciałam zrozumieć jego preferencje dobroczynne i znaleźć taki obszar działania organizacji, który najlepiej na nie odpowie.
Prośba o wsparcie
Zasady komunikacji
Gdy pojawiają się kłopoty
Odmowa udzielenia wsparcia nie może być powodem zerwania relacji. Często zdarza się, że darczyńcy decydują się wesprzeć organizację po dłuższym czasie – pod warunkiem, że jej fundraiserzy utrzymywali z nimi regularny kontakt na przykład poprzez wysyłanie kartek świątecznych, zapoznawanie ze sprawozdaniem finansowym i merytorycznym lub zapraszanie przyszłego darczyńcy na organizowane przez siebie wydarzenia.
Czasami, mimo najlepszych chęci, w relacjach z darczyńcą pojawia się niezadowolenie lub konflikt. Jeśli u jego podłoża leży nieporozumienie, wyjaśnienie go w trybie natychmiastowych (czyli nie później niż godzinę od otrzymania sygnału) jest absolutnym priorytetem dla fundraisera lub zarządu organizacji. Konfliktu z darczyńcą nie da się uniknąć, jeśli organizacja postąpiła nieuczciwe lub niegospodarnie, na przykład wydała środki niezgodnie z przeznaczaniem, nie sprawozdała się w wyznaczonym terminie lub w jakikolwiek inny sposób nadużyła zaufania darczyńcy. W takim przypadku same przeprosiny zazwyczaj okazują się niewystarczające i organizacja może zostać zmuszona do zwrócenia całej pozyskanej wcześniej kwoty. Należy pamiętać, że darczyńca lub jego spadkobiercy w przypadku rażącej niewdzięczności obdarowanego mogą odwołać swoją darowiznę. Taka sytuacja jest dla organizacji bardzo niekorzystna wizerunkowo i może znacznie osłabić zaufanie innych, potencjalnych darczyńców.
Zgodnie z zasadą „lepiej zapobiegać niż leczyć” fundraiserzy powinni pamiętać, że częstym podłożem konfliktu z darczyńcą biznesowym (firmą) jest pomylenie zasad rządzących darowiznami i umowami sponsorskimi. W uproszczeniu można powiedzieć, że darczyńca nie oczekuje nic w zamian, a świadczenia wobec sponsora muszą zostać wykonane. Jeśli zatem organizacja zobowiązuje się, że w ramach pozyskanej darowizny podziękuje firmie poprzez szereg świadczeń, mamy faktycznie do czynienia z umową sponsorską, same zaś świadczenia muszą być dostosowane do możliwości organizacji, a ich wartość rynkowa powinna odpowiadać wartości kwoty przyjętej od firmy.
Podziękowania
Źródło: Technologie.org.pl