Na spotkaniu 26 stycznia 2004 roku Środowiskowej Rady Konsultacyjnej ds. Organizacji Pozarządowych, której przewodniczy minister Danuta Huebner, mówiono o przygotowaniu Polski do Funduszy Strukturalnych. Postęp prac w tej dziedzinie w imieniu rządu przedstawiła minister Krystyna Gurbiel. Niektóre rzeczy są zadziwiające, a terminy niewiarygodne - oceńcie Państwo sami!
I tak:
W najbliższych miesiącach
W lutym
- do końca miesiąca mają być podpisane umowy z wszystkimi instytucjami, które będą wdrażały Fundusze Strukturalne.
- w I połowie lutego ma być ogłoszony program dla NGOs służący rolnikom, tj. na przygotowywanie wniosków, dotyczących spraw rolniczych w ramach Funduszy Strukturalnych.
Na marginesie można dodać, że uruchomienie środków z Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego i Rozwój Obszarów Wiejskich nastąpi dopiero, jak wykorzystane zostaną do końca środki z programu Sapard.
- w lutym ukazać się ma także ogólnounijny trzeci raport nt. spójności społeczno-ekonomicznej, który ma duże znaczenie dla przyszłości Funduszy Strukturalnych.
W marcu
Mają być przeprowadzone pierwsze nabory wniosków, czyli pierwsze konkursy i przetargi w ramach Funduszy Strukturalnych (ale tylko takie, które nie dotyczą pomocy publicznej, ze względu na brak rozporządzenia w tej sprawie).
W kwietniu
Udzielane będą pierwsze promesy na dofinansowanie złożonych wniosków.
Komitety sterujące i dokumenty prawne
Komitety Sterujące
Według tego, co przedstawiła minister Gurbiel, w programach sektorowych komitety te są już powołane, natomiast wybranie składów Regionalnych Komitetów Sterujących leży, według pani minister, w gestii samorządów, więc Ministerstwo się do nich nie wtrąca.
Ustawa o zamówieniach publicznych
Pod koniec stycznia nastąpiło zakończenie prac na ustawą o zamówieniach publicznych, którą w tym tygodniu, wedle słów Jarosława Pietrasa (Gazeta Wyborcza, 3 lutego 2004), powinien podpisać prezydent. Ustawa powinna więc wejść w życie w marcu.
Ustawa o finansach publicznych
Dokument ten „leży odłogiem” od lipca 2003 roku i prace nad nim się nie toczą. Ustawa ta jest ważna dla na przykład samorządów - w związku z kwestią zwiększenia limitu na zadłużanie się na użytek współ- lub prefinansowania projektów realizowanych w ramach Funduszy Strukturalnych. Jest też ważna dla innych podmiotów, jeśli chodzi o prefinansowanie.
Ustawa o Narodowym Planie Rozwoju
Została odrzucona przez Sejm, wróciła do podkomisji nadzwyczajnej.
Warto odnotować, że prace nad nią toczą się w ślimaczym tempie. Dwa razy odwołano posiedzenia podkomisji z braku quroum. Z ramienia organizacji na prawach obserwatora w pracach podkomisji uczestniczą Marzena Mendza-Drozd lub Anna Kozieł (Stowarzyszenie na rzecz FIP). Sytuacja jest o tyle poważna, że jeśli tej ustawy nie uda się wprowadzić przed 1 maja 2004 roku, korzystanie z Funduszy Strukturalnych będzie uniemożliwione.
Rozporządzenie dotyczące pomocy publicznej
Rozporządzenie dotyczące pomocy publicznej powinno być w końcu wprowadzone w życie. Niestety, nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Przez to nie mogą być uruchamiane projekty dotyczące pomocy publicznej, na szczęście w dużej mierze nie dotyczy to organizacji pozarządowych.
Ustawa o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych [weszła 1 stycznia 2004 - przyp. red.], Ustawa o Funduszu Poręczeń Kredytowych ma wejść w życie.
Na spotkaniu Rady Środowiskowej organizacje zaproponowały, aby Fundusz Poręczeń był dostępny też dla nich.
Ustawa o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym
W najbliższych miesiącach nie wejdzie.
Kolejny Narodowy Plan Rozwoju
Nie wiadomo jeszcze, czy będzie obejmował okres 2007 - 2013 czy 2007 - 2011. W celu jego opracowania przy ministrze powstaje zespół, składający się z przedstawicieli rządu, samorządu oraz środowiska akademickiego. Tak więc nie ma w nim przedstawicieli organizacji. Jest za to ambitny plan, aby NPR powstał do połowy 2005 roku.