Przyciągające lepieje – sukces kampanii profrekwencyjnej "Lepiej wybierz!"
Do 13 mln telewidzów i miliona internautów dotarła kampania "Lepiej wybierz!" przygotowana przez koalicję organizacji społecznych, koordynowaną przez Fundację Batorego. Od 6 maja w telewizji, radiu, internecie, komunikacji miejskiej i kinach emitowane były spoty oparte na krótkich wierszach zwanych lepiejami. Wystąpili w nich Jerzy Radziwiłowicz, Piotr Machalica, Maria Seweryn, Dorota Wellman, Mateusz Damięcki, Olga Bołądź oraz Andrzej Seweryn.
Frekwencja w niedzielnych wyborach do Parlamentu Europejskiego była rekordowa i wyniosła 45,68%, czyli wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do średniej z dotychczasowych trzech wyborów do PE (niewiele ponad 20%). Organizatorzy kampanii, która zachęcała do świadomego i licznego udziału w tych wyborach, podkreślają zmianę stosunku Polek i Polaków do wyborów europejskich. - "Czuliśmy, że pomysł na obecną kampanię profrekwencyjną jest bardzo dobry, ale zasięg, jaki udało się zbudować, a także znakomity odbiór kampanii oraz wyjątkowe zaangażowanie internautów i osób publicznych, które dołączyły do akcji tworząc i nagrywając lepieje, przerósł nasze najśmielsze oczekiwania" – Alicja Zaczek-Żmijewska, koordynatorka kampanii społecznych z Fundacji im. Stefana Batorego.
Twórcami pierwszego zestawu wierszy byli Michał Rusinek, Andrzej Saramonowicz, Artur Andrus oraz zespól agencji Directors. W samodzielnie nagranych filmach - oprócz autorów - lepieje przedstawili także Jurek Owsiak, Marian Opania, Agnieszka Grochowska, Adam Wajrak, Wojciech Mann, Artur Barciś, Olga Frycz, Grzegorz Kasdepke i Krzysztof Zalewski.
"Nie tylko głosowanie, ale i namawianie do głosowania uważam za obywatelski obowiązek. Jeśli jeszcze można ten obowiązek realizować w formie rymowanej - nie wahałem się ani chwili!" – powiedział Michał Rusinek o powodach swojego zaangażowania w kampanię.
Internautom najbardziej spodobały się lepieje w wykonaniu Artura Barcisia - niemal 399 tys. odsłon w ciągu tygodnia wyświetlania, Wojciecha Manna - 263 tys., a także Mariana Opani - 153 tys.
Lepsza wspólna droga sielska
Niźli wyjście tak z angielska
Adam Wajrak, by nagrać swojego lepieja, wybrał się na wycieczkę do lasu, aby stamtąd przypomnieć – jak twierdził – stare puszczańskie przysłowie, które mówi ponoć, że:
Lepiej oddać głos zawczasu,
niźli później nie mieć lasu.
W ramach specjalnego konkursu na najlepszego lepieja pod hasłem „Napisz to lepiej”, każdy internauta mógł zgłosić swój tekst. Na profilu kampanii https://www.facebook.com/lepiejwybierz/ internauci zgłosili ponad pół tysiąca wierszy. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do 2 czerwca.
Z lepiejami można było się zetknąć nie tylko poprzez spoty telewizyjne, na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Były też częścią spotów i animacji, które trafiły do komunikacji miejskiej, m.in. Warszawy, Rzeszowa, sieci kin i centrów handlowych, stacji radiowych czy portali internetowych. Operatorzy zgodzili się wyemitować spoty pro bono. Intensywnie wsparli ją także działacze społeczni, dzięki którym do rąk Polek i Polaków trafiło 300 tysięcy ulotek kampanii rozdawanych w 50 miastach. Można było dowiedzieć się z nich, dlaczego wybory do Parlamentu Europejskiego są ważne oraz jak - bez względu na miejsce pobytu - można było wziąć udział w głosowaniu.
"W 2014 r. zagłosował mniej niż co czwarty dorosły Polak. Ten wynik sprawił, że pod względem frekwencji, wśród krajów członkowskich uplasowaliśmy się na niechlubnym, trzecim od końca miejscu. Polki i Polacy mieli zwyczaj traktować wybory do Parlamentu Europejskiego jako drugorzędne, mniej ważne, dlatego niechętnie w nich uczestniczyli. Tegoroczny wynik – ponad 45,68% – świadczy o dużej zmianie w świadomości wyborców. Najwyraźniej zdaliśmy sobie sprawę, że skład Parlamentu Europejskiego oraz nasz głos wyborczy ma moc i znaczenie. Nie tylko w Polsce frekwencja była bardzo wysoka – w całej Unii frekwencja wyniosła aż 51 proc. uprawnionych – to najwięcej od 1994 roku" – podkreśla Joanna Załuska, dyrektorka programu Masz Głos, Masz Wybór w Fundacji im. Stefana Batorego.
Organizatorami kampanii były organizacje Frontu Europejskiego: Fundacja im. Stefana Batorego, Fundacja Bronisława Geremka, Fundacja im. Roberta Schumana, Projekt: Polska, a także Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych. Więcej na: www.lepiejwybierz.pl
Źródło: Fundacja im. Stefana Batorego