Przebieg negocjacji nad kształtem polityki spójności po 2013 r. - c.d.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opulikowało kolejną porcję informacji o przebiegu negocjacji nad kształtem polityki spójności po 2013 r. 16 października 2012 r. w Luksemburgu odbyło się posiedzenie Rady ds. Ogólnych (General Affairs Council – GAC), na którym przyjęto kompromis prezydencji cypryjskiej (PREZ CY) w zakresie kolejnych siedmiu bloków negocjacyjnych pakietu legislacyjnego polityki spójności.
Siedem bloków negocjacyjnych pakietu legislacyjnego polityki spójności to: Zarządzanie i kontrola, Pomoc techniczna i Informacja i promocja, Instrumenty terytorialne, EWT, Kwestie finansowe poza Wieloletnimi Ramami Finansowymi (WFR), Wskaźniki, Rekomendacje Rady dla poszczególnych państw członkowskich (CSR).
Informacja MRR:
Państwa członkowskie (PCz) przyjęły częściowe stanowisko Rady (partial general approach) zaproponowane dla wszystkich 7 bloków negocjacyjnych, co zwiększa szanse na planowe zakończenie negocjacji w Radzie zagadnień związanych z pakietem rozporządzeń, tj. przed końcem 2012 roku. Osiągnięty kompromis w wielu obszarach jest zgodny z postulatami Polski – zwłaszcza w blokach dotyczących EWT, Informacji i komunikacji, Pomocy Technicznej czy kwestii finansowych poza WRF, co należy uznać za znaczący sukces – opis poszczególnych bloków oraz przyjęte przez Radę propozycje kompromisowe znajdują się poniżej.
Do dalszej dyskusji pozostały nadal 2 kluczowe bloki: Zarządzanie finansowe i Wspólne Ramy Strategiczne (WRS), których przyjęcie planowane jest na dodatkowym GAC, w listopadzie br., po serii dodatkowych spotkań na poziomie roboczym.
W trakcie spotkania GAC rozdana została również deklaracja państw Grupy Wyszehradzkiej i Słowenii przyjęta przez ministrów na spotkaniu 12 października 2012 r. W imieniu tych państw, jako Prezydencja Grupy, przedstawiliśmy najważniejsze jej postulaty, m.in. wezwanie do jak najszybszego zakończenia negocjacji i w Radzie, i z Parlamentem Europejskim, oraz przygotowania aktów delegowanych i wykonawczych.
Bloki negocjacyjne zaakceptowane na GAC, 16 października 2012 r. – podsumowanie:
Informacja i promocja
Polska poparła przedłożony kompromis, który wykorzystuje doświadczenia i dobre praktyki z obecnego okresu programowania. Postulaty Polski w ramach tego bloku w dużej części pokrywały się postulatami innych państw członkowskich i ostatecznie znalazły się w propozycji kompromisowej. Najważniejsze kwestie w ramach tego bloku to:
-
bardziej strategiczny zakres strategii komunikacji – Polska, podobnie jak większość PCz, postulowała usunięcie wymogu corocznej aktualizacji szczegółowych planów działań informacyjnych i promocyjnych oraz obowiązku ich akceptowania przez komitety monitorujące, co zostało odzwierciedlone w kompromisie Prezydencji.
-
możliwość przygotowania wspólnej strategii komunikacji obejmującej wszystkie programy operacyjne – PREZ CY przychyliła się do postulatu Polski, która planuje w przyszłym okresie programowania przygotowanie krajowej strategii komunikacji. Ma to ogromne znaczenie dla lepszej koordynacji działań promocyjnych w Polsce, które prowadzone będą w ramach ponad 20 programów operacyjnych. Wspólna strategia komunikacji ma być przyjmowana i zmieniana przez jeden komitet monitorujący wybranego programu, co jest znacznym uproszczeniem w stosunku do sytuacji, gdyby musiałyby ją akceptować komitety monitorujące dla wszystkich programów i pozwoli uniknąć długich procedur zatwierdzania z udziałem kilku komitetów.
-
uelastycznienie wymogów dot. informacji i komunikacji wobec PCz przy zachowaniu właściwej równowagi między zapewnieniem stosownej promocji PS a niezwiększaniem obciążeń administracyjnych. Szczególne znaczenie dla Polski ma tutaj realizacja postulatu dotyczącego braku konieczności odniesienia do poszczególnych funduszy w przypadku, gdy projekt realizowany jest ze środków kilku funduszy.
Pomoc Techniczna
Polska jest zadowolona z przedstawionego kompromisu, który w dużej mierze udało się osiągnąć dzięki otwartości i dobrej współpracy z Komisją Europejską. Kompromis wychodzi naprzeciw naszym postulatom, zgłaszanym w ramach grupy V4+SI, w szczególności:
-
zapewnia elastyczność użycia środków pomocy technicznej w odniesieniu do funduszy PS (w granicach 10 proc. całkowitej alokacji na Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Spoleczny (4 proc. alokacji w ramach danego programu operacyjnego) oraz 4 proc. na Fundusz Spójności (FS)) oraz różnych kategorii regionów.
-
przewiduje, że działania pomocy technicznej mogą być wdrażane poza obszarem programu o ile służą danemu programowi, lub – w przypadku krajowego programu pomocy technicznej - o ile służą innym programom współfinansowanym ze środków PS.
Proponowane rozwiązania mają ogromne znaczenie praktyczne i w porównaniu z dzisiejszymi rozwiązaniami znacznie uproszczą wdrażanie działań pomocy technicznej w ramach programów krajowych w tych państwach, które objęte są różnymi kategoriami regionów. Ma to tym większe znaczenie dla Polski, która w tej grupie znajdzie się po raz pierwszy.
Elementy rozporządzenia Europejska Współpraca Terytorialna
Polska była bardzo aktywnym uczestnikiem debaty w tym bloku, a wiele z naszych postulatów zyskało poparcie innych PCz i ostatecznie znalazło się w propozycji kompromisowej. Najważniejsze kwestie w ramach tego bloku to:
-
umożliwienie państwom członkowskim podjęcia decyzji o przesunięciu kwoty nieprzekraczającej 15 proc. ich alokacji finansowej dla jednego z komponentów współpracy transgranicznej lub współpracy transnarodowej na inny komponent. Polska proponując ten postulat uzyskała zdecydowane poparcie większości PCz i zapis znalazł się w kompromisie. Jest to jedna z kluczowych kwestii wynegocjowanych przez Polskę w tym bloku.
-
Polska postulowała o doprecyzowanie sposobu alokacji środków EWT, tak aby tekst wyraźnie mówił o alokacji na kraje a nie na programy (czyli chęć kontynuacji obecnego systemu). Jest to druga z ważniejszych kwestii wynegocjowanych przez PL w tym bloku.
-
przepis o włączeniu dodatkowych regionów na poziomie NUTS 3 do programów współpracy transgranicznej, co tym samym pozwoli zapewnić spójność obszarów objętych programem;
-
przyjęty kompromis – wbrew pierwotnym planom – nie obejmuje art. 28 rozporządzania EWT, określającego zaangażowanie krajów trzecich w realizację programów współpracy terytorialnej. PREZ oraz PCz stwierdziły, iż informacje przedłożone przez KE w fiszkach technicznych nie są wyczerpujące, stąd dyskusja w tym temacie będzie kontynuowana na kolejnych grupach roboczych Rady podczas PREZ CY. Najprawdopodobniej w listopadzie PREZ CY zorganizuje spotkanie techniczne w tej sprawie. Niemniej jednak w kompromisie przyjęto przepisy szczególne dotyczące przypadków, w których beneficjenci wiodący uczestniczący w programach współpracy mają siedzibę w państwie trzecim lub na terytorium trzecim.
Instrumenty terytorialne
Blok ten obejmuje nową tematykę w stosunku do obecnej perspektywy 2007-2013 i jest odpowiedzią KE na zgłaszaną w kilkuletnich debatach na poziomie UE potrzebę uwypuklenia podejścia terytorialnego oraz wzmocnienia roli szczebla regionalnego oraz lokalnego w realizacji Polityki Spójności.
Polska przyjęła ujęcie tej tematyki w pakiecie legislacyjnym z dużym zadowoleniem, gdyż od kilku lat głośno wypowiadamy się za wzmocnieniem podejścia terytorialnego i kreowaliśmy także debatę w tym temacie podczas Prezydencji Polski w Radzie UE. Jednocześnie w trakcie prac nad tym blokiem Polska zgłaszała szereg uwag natury porządkującej oraz usprawniającej proponowane mechanizmy. Duża część z nich została uwzględniona, niemniej jednak jedno z rozwiązań trafiło na silny opór PCz i będzie miało charakter opcjonalny (ZIT). Najważniejsze elementy składowe tego bloku:
a) rozwój lokalny kierowany przez społeczność - community local led development (CLLD)
-
instrument, funkcjonujący do tej pory jako LEADER w ramach EFRRW, jest w tej propozycji na lata 2014-20 poszerzony także o opcjonalne zastosowanie go w ramach EFRR, EFS oraz EFMR.
-
udział żadnego poziomu władz publicznych ani innych grup interesu nie powinien stanowić większości w ciałach decyzyjnych (mniej niż 49 proc. głosów) – Polska popiera ten postulat, który był jednym z bardziej dyskutowanych wątków tej debaty.
-
przepis regulujący definicję obszaru i ludności objętych CLLD w rozporządzeniu, a nie w akcie delegowanym przyjmowanym przez Komisję;
-
dzięki staraniom Polski wprowadzono korzystny zapis mówiący o tym, iż lokalne grupy działania mogą zarówno zarządzać lokalnymi strategiami działania, jak i występować w roli beneficjenta.
-
Polska (w wyniku współpracy MRR – MRiRW) postulowała o ujednolicenie kwestii zaliczek pomiędzy EFRR a EFRRW – niestety bez efektu ze względu na sprzeciw DG AGRI oraz brak zainteresowania innych PCz. Liczymy na ujecie tej kwestii w dalszych dyskusjach negocjacyjnych.
b) zintegrowane inwestycje terytorialne (ZIT) – integrated teritorial investment (Rozp. ramowe - CPR)
-
narzędzie zintegrowanych inwestycji terytorialnych jest włączone do części rozporządzenia dotyczącej wszystkich funduszy objętych zakresem WRS.
-
złagodzenie zapisu z obowiązkowego na opcjonalny nt. możliwości stosowania ZIT w przypadku angażowania działań z kilku programów bądź osi priorytetowych – Polska opowiadała się za obligatoryjnym użyciem tego instrumentu, ale zaakceptowaliśmy ustalony zapis.
-
instrument umożliwiający alokowanie 5 proc. środków na zintegrowane działania na rzecz rozwoju miejskiego, gdzie poziom władz lokalnych (miejskich) powinien uczestniczyć w wyborze operacji.
-
Polska, podobnie jak i KE, opowiadała się za pełną delegacją obsługi 5 proc. środków na poziom lokalny, ale spotkało się to ze zdecydowanym sprzeciwem wielu PCz. Rozwiązanie przyjęte w kompromisie mówi o opcjonalnym przekazaniu miastom lub innym stosownym podmiotom środków na zarządzanie.
-
szczegóły alokowania środków na te działania pomiędzy PCz będą przyjmowane jako akt wykonawczy w procedurze sprawdzającej, co w porównaniu z pierwotną propozycją KE aktu delegowanego daje PCz większą kontrolę nad jego zawartością (do przyjęcia konieczna będzie większość kwalifikowana). Należy jednak pamiętać, że o tym, czy w ogóle będą środki na takie działania realizowane przez KE zadecydują wyniki negocjacji w ramach WRF (jest to część negotiating box).
-
element bloku, który budził największy sceptycyzm ze strony PCz w tym Polski ze względu na niejasne rozgraniczenie jego roli w stosunku do podobnego instrumentu istniejącego w ramach Programu URBACT w ramach EWT. Po doprecyzowaniu jego wartości dodanej instrument jest popierany przez większość PCz, w tym Polskę - działania platformy rozwoju obszarów miejskich są uzupełnieniem instrumentu URBACT.
Kwestie finansowe poza Wieloletnimi Ramami Finansowymi
Blok ten obejmuje trzy artykuły: 85 dot. nieprzesuwalności środków pomiędzy kategoriami regionów; 86 dot. jednej z fundamentalnych zasad PS – zasady dodatkowości oraz 111 dot. modulacji stóp dofinansowania. Polska nie zgłaszała uwag do dwóch ostatnich. Najważniejsze kwestie w tym bloku to:
-
możliwość przeniesienie do 3 proc. ogólnej kwoty środków z danej kategorii regionów do innych kategorii regionów;
-
zmiana zakresu i wartości progowych dotyczących populacji w odniesieniu do weryfikacji zasady dodatkowości. Proponowane zmiany w art. 86 nie mają bezpośrednich konsekwencji dla Polski, która nie ma regionów przejściowych, a zasada dodatkowości weryfikowana będzie u nas na poziomie krajowym. W trakcie posiedzenia GAC, SI zaproponowała dodatkowy przypis w kompromisie mówiący o tym, że jest ona wyłączana ze stosowania zasady dodatkowości na poziomie regionalnym, co zostało przyjęte przez pozostałe PCz.
Zalecenia dla poszczególnych krajów (CSR – country specific recommendations)
Blok ten dotyczył sposobu uwzględnienia w rozporządzeniu ramowym wymogu realizacji przez politykę spójności zaleceń przyjmowanych przez Radę dla poszczególnych PCz na podst. art. 121(2) oraz 148(4) TFUE. Obejmuje on dwa dokumenty, z których pierwszy dotyczy zmian w wybranych artykułach rozporządzenia ramowego, drugi to propozycja wspólnej deklaracji Rady i KE dotycząca kwestii nieuregulowanych w rozporządzeniu ramowym.
Polska poparła kompromis Prezydencji do tego bloku, w tym przyjęcie wspólnej deklaracji Rady. Kompromis w dużej części odzwierciedla zgłaszane przez Polskę postulaty, w tym przede wszystkim włączenie odniesienia do Krajowych Programów Reform w tych artykułach rozporządzenia ramowego, które dotyczą Umowy Partnerskiej (art. 14 i 15). Niezrealizowany został wstępny postulat Polski, by takie odniesienie było także w artykułach dot. programów operacyjnych. Jednakże w toku prac Polska zrezygnowała z tego postulatu, uznając, że odniesienie do Krajowego Programu Reform na poziomie Umowy Partnerskiej jest wystarczające.
Pozostałe istotne zmiany w tekście rozporządzenia ramowego w ramach tego bloku:
-
włączenie do art. 2 definicji zaleceń Rady, które powinny być adresowane przez politykę spójności (relevant country-specific recommendations). Rozwiązanie to jest preferowane przez PCz wbrew stanowisku KE, która wolałaby wyjaśnienia w tym zakresie widzieć w deklaracji.
-
oświadczenie Rady wyjaśniające, że właściwe zalecenia dla poszczególnych krajów i właściwe zalecenia Rady są wykorzystywane jako punkt odniesienia podczas programowania, przy czym bierze się pod uwagę potrzeby i warunki terytorialne państw członkowskich oraz szanuje się ich kompetencje w zakresie formułowania stosownych środków polityki oraz wieloletni charakter polityki spójności.
Zarządzanie i kontrola (dostosowanie do rozporządzenia finansowego)
Częściowe podejście ogóle dla bloku zarządzanie i kontrola zostało przyjęte 24 kwietnia 2012 r. Jednak w wyniku przeprowadzonej rewizji rozporządzenie finansowego wymagane było dostosowanie zapisów pakietu legislacyjnego PS. Najważniejsze dostosowania dotyczyły:
-
wprowadzenie nowego artykułu określającego procedurę wyznaczania instytucji zarządzającej i instytucji certyfikującej, której podstawą jest sprawozdanie i opinia niezależnego organu audytowego,
-
wprowadzenie kryteriów wyznaczania IZ i IC – w formie załącznika do rozporządzenia ramowego,
-
umożliwienie państwom członkowskim przedkładania Komisji (która może zgłosić uwagi) dokumentów dotyczących wyznaczenia instytucji w przypadku programów, dla których wsparcie przekracza 250 mln euro, i w przypadku wystąpienia istotnych zmian w zakresie funkcji wyznaczonych instytucji,
-
przepis umożliwiający państwom członkowskim wyznaczenie podmiotu koordynującego, którego zadaniem jest kontaktowanie się z Komisją.
Wskaźniki
Blok ten reguluje zasady dot. wskaźników kluczowych (ang. common indicators) dla wszystkich rozporządzeń funduszowych i Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT), tj. wskaźników, wymaganych wobec PCz przez KE na potrzeby monitoringu i sprawozdawczości, a także wskaźników specyficznych dla programów operacyjnych, co do których PCz mają całkowitą swobodę stosowania. Wspólne wskaźniki zostały zaproponowane przez KE w załącznikach do poszczególnych rozporządzeń funduszowych i EWT.
Polska poparła kompromis Prezydencji do tego bloku, uwzględniający większość szczegółowych naszych postulatów dot. konkretnych propozycji wspólnych wskaźników ujętych w załącznikach do rozporządzeń. Warto wspomnieć, że PREZ CY miała zdecydowane stanowisko w kwestii tego bloku - żadnych nowych wskaźników i żadnego rozszerzania już zaproponowanych, bowiem każde PCz ma prawo sformułować dodatkowe wskaźniki w kontekście programu.
W ramach tego bloku KE złożyła deklarację, w której zobowiązała się w ciągu 3 miesięcy od daty przyjęcia rozporządzeń uzupełnić wytyczne dot. wspólnych wskaźników dla EFRR, EFS, FS i EWT w kwestii ich definicji oraz metodologii gromadzenia i przekazywania danych, we współpracy z odpowiednią siecią ewaluacji złożoną z krajowych ekspertów.
Bloki, w których został zawarty kompromis na spotkaniu Rady do Spraw Ogólnych 16 października 2012 r.:
Pobierz
-
201205172149020529
773401_201205172149020529 ・38.72 kB
-
201211132107500969
822639_201211132107500969 ・38.72 kB
-
201206291514290836
784188_201206291514290836 ・38.72 kB
-
201303192140350799
854158_201303192140350799 ・38.72 kB
-
201211132107500969
822639_201211132107500969 ・38.72 kB
-
201206291514290836
784188_201206291514290836 ・38.72 kB
-
201205172149020529
773401_201205172149020529 ・38.72 kB
-
201303192140350799
854158_201303192140350799 ・38.72 kB