Program Współpracy na 2015 – co zostaje, co się zmienia?
25 września Rada m.st. Warszawy przyjęła Program Współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi w 2015 r. Zadaniem tego dokumentu jest regulacja zasad współpracy między władzami samorządowymi Warszawy a organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie stolicy. Uchwalany jest co roku. W Warszawie na przestrzeni paru lat pozostaje on w niemalże niezmienionym kształcie, choć nieliczne zmiany i nowe zapisy na pewno nie powinny umknąć organizacjom, które są zainteresowane współpracą z władzami stolicy.
Priorytety na 2015 rok
Priorytetowe zadania publiczne w zakresie współpracy miasta z organizacjami w nadchodzącym roku określone są w dokumentach strategicznych m. st. Warszawy. Najważniejsze z nich wymieniono w par. 6 rozdz. 1 Programu Współpracy. Są to m.in. „Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 r.”, „Społeczna Strategia Warszawy – Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2009-2020”. W ujęciu praktycznym oznacza to, że organizacje aplikujące o dotację w poszczególnych konkursach ogłaszanych przez miasto powinny znać odpowiednie dokumenty, umieć się do nich odnieść, opisując planowane działania w swoich projektach.
Terminy konkursów ofert
Wraz z ogłoszeniem Programu Współpracy poznaliśmy terminy konkursów ofert na realizację zadań publicznych. Harmonogram ten przedstawia się następująco:
1) do 21 listopada 2014 r. dla zadań realizowanych w trakcie całego 2015 roku lub w pierwszej jego połowie,
2) do 27 lutego 2015 r. dla zadań dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii letnich,
3) do 31 marca 2015 r. dla zadań realizowanych w drugiej połowie roku.
Są to podstawowe terminy, lista jednak może zostać wydłużona, gdyż w miarę potrzeb i możliwości finansowych miasto może ogłosić kolejne konkursy. Zdecydowana ich większość dotyczyć będzie zadań publicznych, których realizacja zamykać się będzie w roku budżetowym, choć w uzasadnionych przypadkach mogą to być także dłuższe przedsięwzięcia.
Obowiązkowe konsultacje
Biura i wydziały dla dzielnic mają obowiązek konsultowania z właściwymi merytorycznie KDS-ami i DKDS-ami wszystkich projektów ogłoszeń konkursowych wraz z ich uzasadnieniami. Konsultacje muszą trwać co najmniej 21 dni, a jedynym powodem, dla którego mogą się nie odbyć jest brak przy danym biurze lub zarządzie dzielnicy działających KDS-u lub DKDS-u.
Kontekst współpracy
Formy współpracy miasta z organizacjami – finansowe i pozafinansowe – pozostały niezmienione. Te wszystkie konkretne zapisy powinny być realizowane w duchu zasad wymienionych w par. 4 rozdz. 1 dokumentu. Mówiąc o współpracy miasta z organizacjami, rzadko już odnosimy się do tych ogólnych, „ideologicznych” zapisów. Tymczasem one też niekiedy ulegają pewnym modyfikacjom, rozszerzeniom. W zeszłym roku dodano zasadę dotyczącą równości szans w następującym brzmieniu: „obie strony dbają o włączanie na równych prawach grup mniejszościowych i dyskryminowanych w realizację zadań publicznych oraz w nich uczestnictwo". Witold Klaus – Prezes Stowarzyszenia Interwencji Prawnej – współtworzący Program Współpracy niemal od samego początku funkcjonowania tego dokumentu, podkreśla, jak bardzo takie „ideologiczne” zapisy są ważne. „Przypominają nam, dokąd dążymy, osadzają nasze działania w szerszej perspektywie zmian, które chcemy osiągnąć”. Równość szans nie musi być tylko enigmatycznym sloganem. W tym przypadku oznaczać powinna przede wszystkim rzetelną diagnozę potrzeb grup dyskryminowanych w życiu społecznym. Tylko wtedy bowiem można na te potrzeby odpowiedzieć.
Platforma współpracy
W Programie Współpracy podane są gotowe instrumenty jej prowadzenia. Na każdym etapie przewidziano możliwość włączenia się organizacji pozarządowych w procesy decyzyjne przede wszystkim poprzez nałożenie na urzędników obowiązku konsultacji projektów poszczególnych dokumentów. Czy organizacje korzystają z tego uprawnienia? Wydaje się, że wciąż jeszcze w niezadowalającym stopniu. Część KDS-ów czy DKDS-ów ogranicza się do ogólnego narzekania, jednak w przypadku rzeczywistej konieczności nacisku na urząd omijający przepisy Programu Współpracy, z jakiś przyczyn często nie zabiera głosu.
Warto jeszcze dodać, że współpraca, o której mowa w Programie nie dotyczy wyłącznie miasta i organizacji. W tym roku, jak w latach poprzednich sporo miejsca zarezerwowano przecież dla kooperacji między samymi organizacjami, np. „Organizacje zapraszane są do udziału w pracach wspólnych zespołów, których zadaniem jest tworzenie lub opiniowanie rozwiązań służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców” (rozdz. 3 par. 16). Zapisy Programu Współpracy służą bowiem nie tylko regulacjom otrzymywania dotacji przez organizacje, jak przyjęło się w praktyce, ale zachęcają je do współdziałania na rzecz dobra ogółu mieszkańców Warszawy.
Źródło: inf. własna (warszawa.ngo.pl)