Warszawa jest jednym z około dwustu miast na świecie, których historyczne „centrum” wpisane zostało na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Co więcej – w stolicy znajduje się też aż ponad 14000 obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Politykę działań Miasta w obszarze zainteresowania ich losem reguluje specjalny dokument strategiczny pt. „Program Opieki nad Zabytkami Miasta Stołecznego Warszawy na lata 2010–2014”. Głównym koordynatorem realizacji programu jest Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków.
Obecnie obowiązujący dokument strategiczny przewiduje realizację opisanych w nim działań w ciągu czterech lat – jednakże, ze względu na różne okresy realizacji projektów, dopuszczone zostało, że planowany okres działań może wykroczyć poza ten termin. Jednym z głównych założeń jest kompleksowa poprawa jakości historycznej przestrzeni publicznej. Program uwzględnia zarówno wykonanie szeroko pojętych prac przy stołecznych zabytkach i zahamowania procesów degradacji, ale także wyeksponowanie tychże zabytków i zwiększenie ich atrakcyjności dla potrzeb społecznych, turystycznych i edukacyjnych.
„Program Opieki nad Zabytkami” liczy 80 stron i składa się z trzech części. Pierwsza z nich to podstawa prawna opracowania Programu i związki z innymi dokumentami. Tu znajdziemy m.in. odniesienia do dokumentów opisujących opiekę nad zabytkami na poziomie krajowym i wojewódzkim. Drugą część stanowi diagnoza zasobu i stanu zachowania dziedzictwa kulturowego Warszawy, w której opisano specyfikę dziedzictwa m.st. Warszawy, a także zawarto analizę SWOT obecnych zasobów. Trzecią i ostatnią część dokumentu stanowi aktualny Program opieki nad zabytkami z opisem jego realizatorów, finansowania i sposobu monitorowania.
Doradcza rola organizacji pozarządowych w realizacji celu i priorytetów Programu
Jak brzmi cel główny „Programu Opieki nad Zabytkami”? Oczywiście – tak jak to ma miejsce w określaniu celów w dokumentach strategicznych – brzmi ogólnie. Celem tym jest przesłanie: dziedzictwo Warszawy trwałym fundamentem dynamicznego rozwoju. Ogólnie także sformułowane są różnorodne priorytety realizowane w ramach tego Programu. Oto one:
I. Włączanie mieszkańców Warszawy do opieki nad zabytkami i podnoszenie ich świadomości;
II. Tworzenie trwałych warunków do poprawy stanu zachowania dziedzictwa;
III. Eksponowanie i wykorzystanie walorów zabytkowych do budowania tożsamości i dumy mieszkańców;
IV. Wykorzystywanie i udostępnianie zabytków na cele społeczne, w tym kulturalne i edukacyjne dla mieszkańców i turystów.
I choć działania w ramach tych priorytetów są różnorodne, to jednak w ramach ich realizacji rola organizacji pozarządowych jest – podobnie jak w wypadku powstawania samego Programu – jedynie doradcza, współpracująca. Przedstawiciel Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków, wchodzący w skład Komisji, naczelnik Karol Guttmejer podkreśla: – Rola organizacji jest przede wszystkim konsultacyjna. Jako że przedstawiciele organizacji, które mają w statucie szeroko pojętą ochronę dziedzictwa kulturowego zabytków, posiadają różnorodną wiedzę, ich opinie i spostrzeżenia, uwagi są często nader ciekawe. Spotykamy się regularnie raz w miesiącu i dyskutujemy różne problemy – jak choćby kwestię reklam na zabytkach, rozbiórek różnych obiektów na terenie Warszawy, czy też zamierzenia konserwatorskie właścicieli zabytków – dodaje.
Jak wygląda codzienność KDS ds. Ochrony Dziedzictwa Kulturowego?
Codzienna współpraca organizacji pozarządowych z Miastem przy tym Programie polega na regularnych spotkaniach Komisji Dialogu Społecznego do spraw Ochrony Dziedzictwa Kulturowego. Średnio na KDS-ie pojawia się około 10 przedstawicieli organzacji oraz reprezentanci Miasta.
– Nasz KDS powstał w roku 2009, czyli tuż przed wprowadzeniem obowiązującego Programu – mówi Paulina Sikorska. – Od tego czasu obserwuję, że współpraca pomiędzy Miastem, a organizacjami w ramach naszego obszaru tematycznego systematycznie się poprawia. Cennym elementem jest możliwość przesyłania naszych pytań do Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków. Na KDS-ie – zazwyczaj przedstawiciel konserwatora, najczęściej Dyrektor – na nie odpowiada, ilustrując wszystko odpowiednią dokumentacją. Cenna jest też nasza rola konsultacyjna – opiniowaliśmy choćby ważny dokument o nazwie Plan Zarządzania „Historyczne Centrum Warszawy. Miejsce Wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO”. Niestety – dodaje Sikorska – czasem wydaje mi się, że nie do końca nasza rola jest równie ważna dla urzędników.
Bo z jednej strony Miasto i organizacje budują stopniowo prawdziwy dialog, a KDS-y to często przestrzeń, która pozwala sprostować wiele spraw, ostudzić emocje, wyjaśnić nieporozumienia. Z drugiej nadal wiele jest do zrobienia. – Mam czasem wrażenie, że Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków nie do końca ma potrzebę konsultowania z członkami KDS swoich dokumentów, swoich decyzji itd. Jeśli KDS upomni się, wówczas jest to robione – brak jednak tej inicjatywy ze strony BSKZ. Myślę jednak, że to nie wynika z niechęci urzędników. Oni po prostu nie są jeszcze nadal przyzwyczajeni do tego sposobu współpracy.
Organizacje chcą stawać do konkursów Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków
Poza tym, że organizacje chciałby robić więcej i mieć szansę bardziej się angażować, to chciałby też móc realizować różne działania w ramach polityki opieki nad zabytkami. – Uważam, że organizacje pozarządowe skupione w naszym KDS-sie mają nieco podcięte skrzydła – mówi Paulina Sikorska. – Główny problem widzę w tym, że Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków nie organizuje konkursów dla organizacji.
– Co prawda, nasza Komisja – dodaje – wywalczyła zapis w Programie Współpracy miasta z organizacjami, aby konkursy z zakresu ochrony zabytków były organizowane. Jako że trudno oddzielić myślenie o zabytkach od myślenia o kulturze, organizuje je jednak Biuro Kultury. I tu niestety mamy kłopot komunikacyjny, bo od dłuższego czasu nikt z Biura Kultury nie uczestniczy w naszych spotkaniach, pomimo przesyłanych zaproszeń – ubolewa.
Ta ostatnia uwaga jest zresztą wymieniona w sprawozdaniu rocznym z działań KDS w roku 2012.
Strategia obowiązywać będzie przez najbliższy rok – jest zatem czas, by myśleć o wprowadzeniu nowych zapisów, uwzględniających większą rolę organizacji pozarządowych w opracowaniu przyszłej. Pytanie, co organizacje zajmujące się zabytkami chciałyby robić? Jakiej treści konkursów i zagadnień merytorycznych by oczekiwały? – Trudno powiedzieć coś ogólnie, bo każda organizacja, która działa w naszym KDS-sie ma inny profil działalności, więc i zakres konkursów, w których chcieliby uczestniczyć jest dość szeroki – mówi Sikorska. – Są organizacje zajmujące się reklamą, ochroną zabytków, ochroną zabytków drewnianych, planowaniem przestrzennym, są i takie, które interesuje ochrona zabytków tylko Starego Miasta w Warszawie, tylko Ochoty, tylko Saskiej Kępy. Przy ewentualnych zmianach w Programie warto to skonsultować z wszystkimi członkami KDS – pointuje.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)