Program Operacyjny Kapitał Ludzki - szansa na inwestowanie w kadrę pracowników
Środki jakie pracodawcy polskich firm mogą wykorzystać na kształcenie swoich pracowników w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2007 – 2013 wynoszą 11 mld euro. Jest to największy w historii program finansowany ze środków EFS. Środki te umożliwiają kształcenie kadr, czego efektem będzie zredukowanie barier uniemożliwiających firmom konkurowanie na rynkach krajowych i zagranicznych.Niestety wielu przedsiębiorców nie wie jak korzystać z funduszy, trudno im również dostosować szkolenia tak, aby wspomagały one rozwój firmy.
Nadchodzące kilkanaście lat to dla naszego kraju okres pracy potrzebny na zmniejszenie dystansu rozwojowego Polski w stosunku do najlepiej rozwiniętych państw Unii Europejskiej. Najtrudniejszy jest pierwszy krok - żeby go wykonać wystarczy niewielki wysiłek. Już samo podnoszenie kompetencji pracowników oraz budowanie organizacji uczących się pozwala zmniejszyć ten dystans. Potrzebne jest także wykorzystanie potencjału. Najlepszym przykładem jego wykorzystania jest przykład naszej gospodarki. Po 15 września 2008 roku, gdy upadek banku Lehman Brothers rozpoczął największą w dziejach zapaść gospodarczą obejmującą cały świat, w efekcie doprowadzając gospodarki takich krajów jak Islandia i Węgry w początkowej fazie, czy Grecja po kilkunastu miesiącach do krawędzi załamania, nasza gospodarka wyszła z tego obronną ręką. Wskaźniki gospodarcze już po 12 miesiącach były wyższe o ponad 2 punkty procentowe, niemałą rolę odniosły tu środki wykorzystywane w ramach dotacji unijnych, oraz inwestycje związane z planowanym Euro 1212. Rozwój przedsiębiorczości, a co za tym idzie stabilny rozwój gospodarczy Polski, w najbliższych latach jest możliwy, jeśli hasła „pracować, oszczędzać i inwestować” znajdą realne odzwierciedlenie w rzeczywistości, a nie pozostaną sloganami. Aby ten plan zrealizować potrzebne są działania sprzyjające podnoszeniu kwalifikacji kadr i indywidualnej produktywności.
Od wielu lat mówi się o rozbieżności miedzy podażą a popytem wykwalifikowanych pracowników na rynku pracy. Coraz większy odsetek młodzieży studiuje, lecz kierunki wybierane przez studentów, odbiegają od wymagań przyszłych pracodawców. Powstaje paradoks w którym z jednej strony firmy nie mogą znaleźć wykwalifikowanych pracowników, a z drugiej wielu absolwentów wyższych uczelni nie może znaleźć pracy zgodnej z kierunkiem wykształcenia, bądź pozostaje bez pracy. Szkolenia finansowane z EFS wychodzą naprzeciw tym wyzwaniom, stwarzając możliwość zmniejszania różnic pomiędzy kierunkami, poziomem wykształcenia a potrzebami pracodawców.
Inną grupą, która może skorzystać ze szkoleń ze środków EFS w celu wykorzystania swojego potencjału są pracownicy po 45 roku życia. Ich sytuacja bywa trudna. Są zastępowani młodszymi, lepiej wykształconymi, bywają gorzej wynagradzani oraz pomijani przy awansach. Dojrzałe osoby niechętnie korzystają z ofert szkoleniowych, a i pracodawcy mniej inwestują w ich rozwój. Eksperci pracujący z tą grupą wiekową zdiagnozowali podstawową barierę edukacyjną grupy 45+ a mianowicie istniejące w Polsce przekonanie, że ludzie w tym wieku nie potrafią się uczyć i przystosować do nowych sytuacji. Stereotyp ten ma duże znaczenie na przekonania pracodawców niechętnie zatrudniających starszych pracowników, a z drugiej strony utwierdza osoby dojrzałe w przeświadczeniu, iż osoby będące w ich wieku gorzej się uczą i trudno jest im przystosować się do nowych sytuacji. Efektem trwania w takim stereotypie jest niechęć do dokształcania i strategia „przeczekania do emerytury”. Z drugiej strony pracodawcy obawiają się zatrudniania pracowników w wieku średnim. Ważną rolę w przełamywaniu tych stereotypów mają do spełnienia kampanie społeczne, promujące zatrudnienie osób powyżej 45 roku życia pokazujące, że są one niejednokrotnie doświadczonymi fachowcami. Przykładem takiej akcji jest kampania „Fachowcy 45 Plus”.
W świadomości przedsiębiorców barierami utrudniającymi, a nawet uniemożliwiającymi korzystanie ze szkoleń to: brak czasu i wysokie koszty zarówno szkoleń, jak również koszty związane z oddelegowaniem pracownika na szkolenie. Wychodząc naprzeciw potrzebie przełamywania tych barier Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podejmuje działania promocyjne, mające na celu propagowanie rozwoju kadr, informowanie o szkoleniach współfinansowanych ze środków EFS a także o formach kształcenia z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 8 marca 2010 roku rozpoczęła ogólnopolską kampanię społeczną „Szkolenia – to się opłaca” propagującąrozwój kompetencji pracowników. Zadaniem tej kampanii jest zwrócenie uwagi przedsiębiorców na konieczność inwestowania w kadry oraz na płynące z tego korzyści dla firm. Takie działanie pozwala promować wśród menagerów małych i średnich przedsiębiorstw ideę, która mówi iż pracownicy to największy kapitał firmy, motywując przedsiębiorców do podejmowania działań zmierzających do podnoszenia kompetencji zawodowych pracowników. Jest to największa tego typu akcja w Polsce, a trwać będzie do czerwca 2011 roku. Integralną częścią kampanii jest akcja edukacyjna „2010 Rokiem inwestycji w kadry”, której celem jest przekonanie przedsiębiorców, iż prawdziwym wyzwaniem to podejmowanie działań zmierzających do podnoszenia kompetencji zawodowych pracowników, którzy są największym kapitałem nowoczesnej firmy. Patronat honorowy nad akcją objął wicepremier, Pan Waldemar Pawlak.
Osiąganie celów biznesowych przez przedsiębiorstwo jest ściśle związane z rozwojem pracowników i stałym podnoszeniem ich kompetencji. Jednakże olbrzymia ilość firm pomija w swych działaniach rozwojowych analizę potrzeb szkoleniowych pracowników i ewaluację szkoleń, obawiając się wysokich kosztów tego typu działań, w efekcie niejako na własne życzenie pozbawiają się istotnych informacji umożliwiających zaplanowanie rozwoju karier swoich pracowników. W związku z tym PARP, zainicjowała edukacyjne debaty regionalne „Szkolenia – dlaczego warto inwestować kapitał ludzki”, udział w debatach biorą specjaliści PARP, eksperci zewnętrzni, oraz przedstawiciele lokalnych władz samorządowych, którzy przekazują przedsiębiorcom wiedzę o czynnikach, które mają wpływ na konkurencyjność i innowacyjność przedsiębiorstw.
O autorze:
Mirosław Nispoń – właściciel firmy szkoleniowej. Przewodniczący komisji rewizyjnej RCWIP. Specjalista z zakresu pracy grupowej, uzależnień, przemocy, komunikacji, mediacji, negocjacji i budowania zespołu. Certyfikowany Trener Szkoły Trenerów Biznesu i Doradców Personalnych Pracowni Psychologicznej Elżbiety Sołtys.
Źródła:
Źródło: inf. nadesłana