W 2020 roku normalnością stały się lekcje zdalne, internetowe konferencje, wszelkie oficjalne i nieoficjalne wirtualne rozmowy. W nowej rzeczywistości wielokrotnie przyjdzie nam przedstawiać siebie lub swoją organizację przed monitorem komputera. Przed Wami krótki poradnik, jak robić to mądrze i skutecznie. Spoiler alert! Nie tylko treść ma znaczenie.
Poznaj narzędzia i przygotuj przestrzeń
Musisz zadbać o narzędzie spotkania.Upewnij się, że masz włączoną kamerę i mikrofon, a wybrany program połączenia jest ci dobrze znany (warto zawczasu poznać podstawowe funkcjonalności Zoom, Google Meets, Skype). Ustaw komputer pod odpowiednim kątem – najlepiej jak oko kamery będzie na wysokości twoich oczu. Możesz w tym celu położyć laptopa na grubej książce. Zadbaj o tło – najlepiej jeśli nie będzie ekstrawaganckie ani rozpraszające uwagi odbiorcy. Jeśli chcesz założyć wzorzystą koszulę – ustaw się na tle gładkiej ściany, i odwrotnie: jeśli masz stonowane ubranie, możesz lekko zaszaleć z tłem (np. biblioteką). Nie ustawiaj jednak wygenerowanego tła w aplikacjach do rozmów online. Dzika plaża czy stadion Barcelony mogą być zabawne, ale dla twoich znajomych, nie potencjalnych współpracowników.
Zaplanuj wystąpienie
Odpowiedz sobie na pytania: do kogo mówisz, po co mówisz, co chcesz im przekazać, w jakim kontekście występujesz. Nawet krótka refleksja pozwoli ci ułożyć w głowie narrację, która będzie interesująca, merytoryczna i konkretna osadzona w konkrecie. Zaplanuj wystąpienie, ale nie ucz się go na pamięć (wtedy każde potknięcie może skutecznie wyprowadzić cię z równowagi). Jeśli chcesz się czymś posiłkować – wypisz w punktach, które tematy są najważniejsze.
Mów pewnie
Najważniejsze jest złapanie uwagi osób, które cię słuchają. Przygotuj zdanie, które może zaskoczyć, rozbawić lub zaciekawić odbiorców już od początku twojej wypowiedzi. Odbiorców najbardziej zaangażują historie – jeśli to możliwe kreuj więc opowieść na kanwie swoich lub czyich przeżyć i życiowych zmian.
Podawaj przykłady – trzymaj się schematu mówienia od tezy do konkretyzowania (od ogółu do szczegółu) lub odwrotnie. Jeśli to możliwe mów w czasie teraźniejszym – to prowokuje do myślenia i może wywołać reakcję odbiorców na „tu i teraz”. Dodając epitety nadajesz wypowiedzi emocjonalny charakter, np. „to był wyjątkowy dzień”.
Wykorzystaj „pomagacze”
Nawet w krótkiej prezentacji możesz użyć slajdów lub muzyki. Pamiętaj jednak, że kluczowa jest treść. W budowaniu zdań zawsze pomagają pytania, zatrzymują odbiorcę i wymagają refleksji, używaj więc sformułowań takich jak: „co więc z tego wynika?”, „zauważyłeś kiedyś, że…?” itp. Kolejnym haczykiem, na który może załapać się odbiorca jest osadzenie swojej wypowiedzi w aktualnych wydarzeniach, np. „w czasie pandemii nauczyliśmy się, że”, „uczyńmy ten poniedziałek pięknym”, „wczoraj słyszałem w Wiadomościach, że…”.
Koniecznie przed wystąpieniem przećwicz je przed lustrem lub bliskimi. Poczuj się swobodnie z treścią, którą chcesz przekazać, usłysz jak brzmią słowa, które masz zamiar powiedzieć. To zdecydowanie pomoże ci w redukcji stresu.
Unikaj „przeszkadzaczy”
Twoje wystąpienie jest narażone na wiele przeszkadzaczy – momentów, osób i rzeczy, które zabiorą uwagę odbiorców. Już na etapie przygotowania zwróć na to uwagę. Nie zakładaj w ten ubrań, ani dodatków, na których będą skupiać się odbiorcy – np. diamentowe kolczyki czy T-shirt z napisem to nienajlepsze pomysły na dzień prezentacji. Skup się na tym, na co masz wpływ. Mogą pojawić się problemy techniczne (zabezpiecz się więc i np. ściągnij na telefon aplikację, przez którą będziecie się łączyć).
Jeśli „zatniesz się” podczas wypowiedzi, spokojnie odetchnij, rozpocznij zdanie jeszcze raz. Jeśli się przejęzyczysz, pomylisz datę itd. nie przepraszaj, popraw się i leć dalej.
Zadbaj o to, by domownicy nie przeszkadzali w czasie wystąpienia oraz o to, by miał kto otworzyć drzwi kurierowi 😉
O autorce
Ewa Babicka, Propsy PR
Specjalistka ds. Public Relations i social media. Od 9 lat związana z trzecim sektorem. Pracowała między innymi ze Szlachetną Paczką i Fundacją SYNAPSIS. W Propsy PR, obsługuje organizacje społeczne z tematyki ekologicznej, przedsiębiorczości społecznej i innych. Operatorka Turkusowego Klubu Przedsiębiorstw Społecznych. Współautorka kampanii social mediowej "Można inaczej" dot. ekonomii społecznej przy zaangażowaniu Antoniego Pawlickiego.
Źródło: Propsy PR