Wielokrotnie przygotowujemy prezentacje multimedialne na organizowane szkolenia, warsztaty, przemówienia oraz konferencje, jednak czy na pewno robimy je dobrze? Jakie znaczenie mają nasze pokazy? Czy istnieją zasady, mówiące o tym jak poprawnie przygotować wystąpienia?
Prezentacja to pewnego rodzaju komunikacja pomiędzy osobą, która prezentuje a słuchaczami. Celem takiego wystąpienia jest zazwyczaj przedstawienie zagadnienia w sposób zrozumiały i przejrzysty, pokaz towarów, usług, filmów czy programów, strategii oraz przekazanie stanowiska w jakiejś sprawie. Wg Arystotelesa „ Prezentacja zawiera jedynie dwie części. Stawiasz twierdzenie, a potem udowadniasz, że to twierdzenie jest prawdziwe”. Wizualny środek przekazu jest właśnie po to, aby ułatwić tę drugą część. Prezentacje multimedialne pomagają udowodnić, że to co mówisz ma sens oraz pomagają słuchaczom zapamiętać to, co zostało powiedziane. Wg statystyk efekty słuchowe – czyli to, co mówisz jest tylko w 7% wiarygodne dla słuchającego, tonacja głosu odpowiada w 38%, a efekt wizualny aż w 55%.
Prezentacja złożona jest z dwóch części, które są od siebie zależne. Treść prezentacji – czyli to, o czym mówimy i przekazujemy podczas wystąpienia. Treść to jest to co będzie przez słuchaczy zapamiętane. Natomiast drugim elementem jest tzw. kontekst prezentacji, to znaczy wszystko to, co ma wpływ na odbiór prezentacji – czas, miejsce, temperatura, oświetlenie, hałas oraz osoba mówiącego – jak wygląda, jak mówi, jakie jest jej zachowanie. Współgranie dwóch tych części znacząco wpływa na wynik prezentacji.
Środkami pomocniczymi skutecznej prezentacji są:
- przede wszystkim komputer + rzutnik
- przeźrocza, filmy
- flipchart
- tablica suchościeralna
- materiały informacyjne
- inne.
Jak przygotować niezapomnianą prezentację?
Aby nasz przekaz był w jak największym stopniu zapamiętany, warto zaangażować jak najwięcej zmysłów – przez co wywołać pozytywny stan emocjonalny. Dzięki odpowiedniemu zaakcentowaniu zagadnienia wzbudzamy ciekawość słuchacza i wykraczamy poza przyjęte schematy. Istotnym zabiegiem jest także zastosowanie pytań otwartych, które pozostawiamy bez odpowiedzi.
Trzy zasady dobrej konstrukcji prezentacji multimedialnej:
- Rzucający się w oczy nagłówek, przykuwający uwagę odbiorcy
- Pierwsze zdania wypowiedzi powinny wzbudzać zainteresowanie odbiorcy
- Kolejne części przekazu powinny stopniować napięcie – aby na koniec osiągnąć punkt kulminacyjny
Podsumowując, aby skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorcy należy w swojej prezentacji stosować niewielkie bloki tekstowe, obrazy, ruch, a także odpowiednie zestawianie kolorów. Warto pokusić się o dodawanie elementów humorystycznych, a także o oryginalne porównania związane z słuchaczami.
Blok tekstowy – powinien zawierać niewiele tekstu – idealnie byłoby, gdyby osoba mówiąca nie czytała z ekranu rzutnika. Nie zawsze jest to możliwe, gdy mamy dużo informacji do przekazania podzielmy je na kilka krótszych bloków, będzie to czytelniejsze dla odbiorcy.
Obraz – warto pokazać przykłady w postaci zdjęć czy rysunków, schematów.
Ruch – dobrym pomysłem na ożywienie prezentacji są filmy lub animacje komputerowe. Obiekty, które zaczynają się poruszać, zwracają uwagę obserwatora – jest to odruch bezwarunkowy.
Kolor – oko odróżnia miliony odcieni barw, co możemy wykorzystać w prezentacjach. Odpowiednie dobranie koloru będzie dla „wzrokowca” wyjątkowo pomocne, dzięki temu zapamięta więcej. Należy unikać kolorów czarnych i białych.
Elementy humorystyczne – śmiech wyzwala w organizmie endorfiny, czyli hormony szczęścia. Multimedialna prezentacja, która pozwala na odrobinę śmiechu i rozluźnienia, pobudza do intensywniejszego słuchania.
Porównania – przy trudnych pojęciach warto zastosować tę technikę, by wytłumaczyć omawiane zjawisko – najlepiej odnieść się do sytuacji dnia codziennego.
Wszystkie te elementy zastosowane w odpowiednich proporcjach poprawią efektywność przyswojenia przez słuchaczy prezentowanego materiału. Prezentacja stanie się czytelniejsza i bardziej zrozumiała, a my odniesiemy sukces mówcy – nie zanudzając słuchaczy J
Literatura:
B.Lunen, L. Rosell, „O sztuce przemawiania, inspirowania i przekonywania”, wyd. BL INFO POLSKA 2006,
P.Lenar, „Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych”, wyd. Helion 2008
Źródło: RCWIP