“Podczas spotkania zaprezentuję mój nowy projekt, będzie to wyczerpująca prezentacja ze slajdami, mnóstwem wykresów, tabel, opowiem o nim w najdrobniejszych szczegółach, tak przez około półtorej godziny…”. Zapewne odnieśliście wrażenie, że będzie to długie, męczące wystąpienie. Ja mogę opowiadać o tym projekcie godzinami, ale czy wy jesteście na to przygotowani? Macie ochotę? Tylko czy w ten sposób nie zmarnuję szansy na bycie wysłuchanym.
“Wszystko powinno się konstruować w sposób możliwie najprostszy, ale nie uproszczony” – Albert Einstein. Celem, jaki sobie stawiamy wychodząc z prezentacją przed publiczność na pewno nie jest zanudzenie jej na śmierć. Prześledźmy zatem sposoby prezentacji skupiając się na ich dynamice i metodach skupienia uwagi publiczności.
Lightning talk, elevator pitch, PechaKucha, ignite - czyli jak to robić lepiej?
Elevator pitch – “krótka rozmowa w windzie” to krótki konkretny opis projektu, mający na celu przedstawienie idei w ciągu kilkunastu sekund, czyli tyle, ile jedzie winda. Wywodzi się i jest praktykowana najczęściej w biznesie, należy do szeroko omawianego biznesowego marketingu. Elevator pitch oznacza gotowość przeprowadzenia prezentacji firmy, organizacji, idei, projektu itd. w bardzo krótkim czasie, od trzydziestu sekund do dwóch minut.
Lighting talk – “błyskawiczna wypowiedź” to krótkie, błyskawiczne wystąpienie, czasami z wykorzystaniem dodatkowej prezentacji. Najczęściej organizuje się wydarzenia, podczas których występuje szesnastu mówców i mówczyń, każdy i każda z nich ma po pięć minut, lub jedenaście po sześć minut każdy. Lighting Talk wywodzi się z konferencji technicznych, początkowo poświęconych językom programowania (Python 1997, Yet Another
Perl Conference 2000).
Pecha Kucha – (wym. peczakcza) z języka japońskiego dźwięki rozmowy; to rodzaj prezentacji wymyślony przez parę architektów Astrid Klein i Marka Dythama w 2003 w Tokio. PechaKucha wyróżnia żelazna formuła 20x20 czyli dwadzieścia slajdów, każdy wyśietlany przez dwadzieścia sekund, co daje sześć minut czterdzieści sekund na pojedyncze wystąpienie. Pomysł zrodził się w celu ożywienia nudnych i przydługich prezentacji architektonicznych. Początkowo prezentacje PK obejmowały dziedziny kreatywne: malarstwo, grafikę, design, architekturę itd. Jednak wyczuwa się tendencję, aby obecnie poruszać wszystkie tematy mimo dużego sentymentu do prezentacji z dziedzin kreatywnych. Dziś PK organizowane są w ponad 700 miastach na całym świecie.
Ignite – (ang. – zapalać) podobnie jak PechaKucha posiada twardą regułę. W Ignite jest to 15x20, czyli piętnaście slajdów, każdy wyświetlany przez dwadzieścia sekund. Spotkanie Ignite zorganizowano po raz pierwszy w Seattle. Sponsorowane było przez wydawnictwo O’Reilly, które zajmuje się publikowaniem książek programistycznych. Spotkania Ignite organizowane są wielu miejscach na świecie, również w Polsce.
Krócej znaczy lepiej
Przytoczone formy prezentacji rozwijają się i zyskują coraz więcej entuzjastów i entuzjastki. W przykładach wyraźnie widać, jak bardzo krótkie i zwięzłe formy są atrakcyjne dla oglądających, ale pokazują też, że to potężne wyzwanie dla osób prezentujących. Krócej – to w tym przypadku – znacznie lepiej. Występując przed ludźmi w krótkiej formule mamy dużo większą szansę ich zainteresować, prezentując nowe treści i zagadnienia możemy zasiać ziarno ciekawości, pozostać w pamięci i pociągnąć za sobą już na początku. W innej sytuacji skazujemy się na bycie tłem dla przerwy kawowej.
Nie od dziś wiadomo, że najważniejsze decyzje omawiane są w kuluarach. Dajmy szansę na rozmowy bardziej szczegółowe w czasie przerw, w nieoficjalnej atmosferze. Dobrym zwyczajem jest również przygotowanie dwóch skryptów – pierwszego do prezentacji, a drugi z nich powinien być bardziej szczegółowy, z większą ilością tekstu opisującego nasz temat. Ten skrypt rozdajmy po naszym wystąpieniu, w ten sposób osoby zainteresowane – a takich właśnie sporo przybyło – będą mieli okazję samodzielnie przyjrzeć się (i utrwalić) zagadnienia poruszane podczas wystąpienia.
Pamiętajmy także, że nasze prezentacje powinny być skalowalne, tzn. powinniśmy być gotowi na przedstawienie tego samego tematu, problemu z wykorzystaniem każdej z wymienionych metod: Elevator Pitch przez Lighting Talk, Ignite, PechaKucha’e do dłuższej rozprawy (dla zorientowanych już entuzjastów) oraz przygotowując prezentację do samodzielnego przestudiowania.
Gotową prezentację możemy umieszczać – a później linkować i zamieszczać na swoich stronach internetowych – dzięki serwisom, które zajmują się publikacją prezentacji, np. scribd.com. Jeśli zdecydujemy się na taki krok, nie zapominajmy o podaniu (np. w ostatnim slajdzie) swoich danych kontaktowych (mail, strona www, numer telefonu, etc.).
Dodatkowe linki:
PUBLIKACJA PREZENTACJI ONLINE:
www.
issuu.com – strona umożliwia publikowanie książek, gazet, również prezentacji z plików pdf; wygenerowaną publikacją możemy się dzielić online oraz umieścić na stronach www.
www.scribd.com – podobnie jak issuu.com, strona umożliwia publikowanie materiałów z plików pdf; wygenerowaną publikacją możemy się dzielić online oraz umieścić na stronach www.
www.slideshare.net – strona umożliwia importowanie plików ppt oraz publikację typowych prezentacji online; prezentację możemy dzielić się online oraz umieszczać na stronach www.
TWORZENIE PREZENTACJI ONLINE:
http://prezi.com/ – atrakcyjny, nietuzinkowy, a nawet wystrzałowy wygląd prezentacji? Proszę bardzo, zupełnie nowatorskie podejście do tworzenia prezentacji.
Artykuł powstał w ramach projektu
„Profesjonalne NGO” realizowanego przez Fundację TechSoup dzięki wsparciu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich