Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Zrównoważony rozwój zakłada, że wzrost gospodarczy ma prowadzić do zwiększenia spójnośći społecznej (w tym m. in. zmniejszenia rozwarstwienia społecznego, wyrównania szans, przeciwdziałania marginalizacji i dyskryminacji) oraz podnoszenia jakości środowiska naturalnego poprzez m. in. ograniczanie szkodliwego wpływu produkcji i konsumpcji na stan środowiska, ochronę zasobów przyrodniczych. Tyle teorii. Jak wygląda praktyka?
700 sadzonek drzew i 30 lat
Konferencja „Zrównoważony rozwój“, która otworzyła Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2008 to przykład na to, jak teorię wykorzystać w praktyce. Fundacja Aeris Futuro pomogła organizatorom przygotować zeroemisyjne wydarzenie. – Oszacowaliśmy nasz ślad klimatyczny, czyli ilość emisji dwutlenku węgla, jaka powstała w wyniku podjętych przez nas działań. Obliczyliśmy też, ile musimy posadzić drzew, żeby zrekompensować: użycie sprzętów biurowych, papieru do produkcji materiałów konferencyjnych, transportu organizatorów i prelegentów, zużycie wody, energii… 700. Tyle sadzonek w ciągu 30 lat zniweluje wyemitowane zanieczyszczenia - wyjaśniła Mirella Panek-Owsiańska, Prezes FOB, otwierając spotkanie.
Profesor Witold Orłowski, przewodniczący konkursu Raporty Społeczne 2008 wręczył nagrody wyróżnionym firmom. Chwalił je za jakość raportowania o działaniach z zakresu CSR, która jego zdaniem, z każdym rokiem wzrasta. – W myśleniu o odpowiedzialnym biznesie ważne jest to, w jaki sposób firmy o swoich działaniach komunikują. Jak wychodzą z informacją do konsumenta, do otoczenia. W tym roku nagrodę główną przyznaliśmy grupie Lotos S.A., która w raporcie społecznym 2006/07 zaprezentowała się w sposób najbardziej profesjonalny. Spełniła najważniejsze kryteria oceny: kompleksowości, zaufania i komunikatywności – uzasadniał werdykt prof. Orłowski.
Wyzwania zrównoważonego biznesu
Gościem specjalnym konferencji była Lynette Thorstensen z World Buisness Council for Sustainable Development, która opowiedziała o współczesnych wyzwaniach stających przed zrównoważonym biznesem: – Mówienie o odpowiedzialnym biznesie nie jest proste. Trzeba być świetnym w prowadzeniu takich rozmów. Czasem trzeba wystąpić w roli twardego negocjatora. Nasza praca, to nie tylko rozmowy z biznesem, ale też z konsumentem. Musimy zdobyć społeczne zaufanie. Świadomy konsument, obywatel dbający o otoczenie wybierze firmę, która w swojej strategii uwzględnia znacznie więcej, niż tylko maksymalizację zysku.
Zrównoważony biznes jest czymś, co w Polsce nadal kojarzy się z działaniami III sektora i naukowców. Organizatorzy konferencji, pokazali, że coraz częściej biznes sam wychodzi z inicjatywą działań społecznie odpowiedzialnych. – Najważniejszy w rozmowach o CSR w korporacji jest szef lub naturalny lider. Jeśli on nie rozumie, że takie działania są integralną częścią strategii firmy – to proponuje jedno: zmienić szefa! – zachęca Thorstensen i dodaje: – W dobie światowego kryzysu mówienie o odpowiedzialnym biznesie nabiera szczególnego znaczenia. Rodzą się pytania: czy krach na Wall Street zniszczy to, co w tej sferze udało się wypracować przez ostatnich kilka lat? Czy firmy zachowają się odpowiedzialnie?
Na ile wystarczy nam wody?
Podczas panelu „Zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi, czyli na ile wystarczy nam wody?“ biorący udział w dyskusji Andrzej Kassenberg z Instytutu na rzecz Ekorozwoju zaznaczył wyraźnie: - Zrównoważony rozwój to tylko hasło, tak naprawdę chodzi o to, że jesteśmy odpowiedzialni za przyszłe pokolenia. Musimy, żyć tak, żeby uwzględniać ich potrzeby. Kassenberg powiedział, że jedyne, co możemy w obecnej sytuacji zrobić, to nie zwiększać kosztów dotychczasowych zaniechań. Jako przykład niedobrego gospodarowania podał przypadek Rospudy: - Transport i jego wpływ na środowisko – to pięta achillesowa Unii Europejskiej.
Mocnym głosem w debacie była wypowiedź Janiny Ochojskiej z Polskiej Akcji Humanitarnej: - 6 tys. osób dziennie umiera z powodu braku dostępu do wody pitnej. Policzcie pracowników w swojej firmie i zastanówcie się, po ilu dniach zginą wszyscy. To obrazuje skalę problemu – dodała. Paneliści zgodnie podkreślali, że odpowiedzialny biznes, to biznes, który myśli globalnie. Dostrzega problemy i zagrożenia oddalone o tysiące kilometrów i przesunięte w czasie o dziesiątki lat. Podejmuje działania na rzecz ich rozwiązywania, traktując to, jako ważny element strategii swoich działań.
Jak rozmawiać?
- Zrównoważony rozwój stawia przed nami szereg wyzwań. Chciałam jednak wyraźnie powiedzieć, że nie wolno nam uderzać w zbyt pesymistyczny ton. Codziennie na całym świecie podejmowane są akcje, które przekonują mnie, że jest dla nas szansa. Coraz więcej udaje się zrobić. Musimy o tym pamiętać i mówić – zachęcała zgromadzonych Lynette Thorstensen.
O swoich małych i dużych sukcesach opowiadali zaproszeni przedstawiciele różnych branż. - Od momentu, kiedy wystartowaliśmy z projektem zatrudniania osób niepełnosprawnych w sieci sklepów Carrefour pozyskaliśmy 450 nowych pracowników. Korzyści są po obu stronach. Kreujemy nowe miejsca pracy, pomagamy osobom niepełnosprawnym w integracji społecznej i zawodowej. Zyskujemy w zamian lojalnych, sumiennych pracowników. W branży spożywczej rotacja pracowników jest duża, tym bardziej ta lojalność nas cieszy – o doświadczeniach swojej firmy opowiadała Maria Cieślikowska.
– Cieszy mnie, że tak często i odważnie mówiliśmy dziś o ekonomicznym zysku. Zmierzonych, policzalnych korzyściach, które osiągamy dzięki swoim odpowiedzialnym działaniom– podsumowała konferencję Mirella Panek-Owsiańska – Za tym wszystkim stoją liczby, przykłady, mechanizmy i narzędzia. Jesteśmy tu po to, żeby o tym mówić i żeby się tym dzielić – dodała na zakończenie.
Więcej informacji na temat Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2008:
http://konferencja.fob.org.pl
Konferencja „Zrównoważony rozwój“, która otworzyła Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2008 to przykład na to, jak teorię wykorzystać w praktyce. Fundacja Aeris Futuro pomogła organizatorom przygotować zeroemisyjne wydarzenie. – Oszacowaliśmy nasz ślad klimatyczny, czyli ilość emisji dwutlenku węgla, jaka powstała w wyniku podjętych przez nas działań. Obliczyliśmy też, ile musimy posadzić drzew, żeby zrekompensować: użycie sprzętów biurowych, papieru do produkcji materiałów konferencyjnych, transportu organizatorów i prelegentów, zużycie wody, energii… 700. Tyle sadzonek w ciągu 30 lat zniweluje wyemitowane zanieczyszczenia - wyjaśniła Mirella Panek-Owsiańska, Prezes FOB, otwierając spotkanie.
Profesor Witold Orłowski, przewodniczący konkursu Raporty Społeczne 2008 wręczył nagrody wyróżnionym firmom. Chwalił je za jakość raportowania o działaniach z zakresu CSR, która jego zdaniem, z każdym rokiem wzrasta. – W myśleniu o odpowiedzialnym biznesie ważne jest to, w jaki sposób firmy o swoich działaniach komunikują. Jak wychodzą z informacją do konsumenta, do otoczenia. W tym roku nagrodę główną przyznaliśmy grupie Lotos S.A., która w raporcie społecznym 2006/07 zaprezentowała się w sposób najbardziej profesjonalny. Spełniła najważniejsze kryteria oceny: kompleksowości, zaufania i komunikatywności – uzasadniał werdykt prof. Orłowski.
Wyzwania zrównoważonego biznesu
Gościem specjalnym konferencji była Lynette Thorstensen z World Buisness Council for Sustainable Development, która opowiedziała o współczesnych wyzwaniach stających przed zrównoważonym biznesem: – Mówienie o odpowiedzialnym biznesie nie jest proste. Trzeba być świetnym w prowadzeniu takich rozmów. Czasem trzeba wystąpić w roli twardego negocjatora. Nasza praca, to nie tylko rozmowy z biznesem, ale też z konsumentem. Musimy zdobyć społeczne zaufanie. Świadomy konsument, obywatel dbający o otoczenie wybierze firmę, która w swojej strategii uwzględnia znacznie więcej, niż tylko maksymalizację zysku.
Zrównoważony biznes jest czymś, co w Polsce nadal kojarzy się z działaniami III sektora i naukowców. Organizatorzy konferencji, pokazali, że coraz częściej biznes sam wychodzi z inicjatywą działań społecznie odpowiedzialnych. – Najważniejszy w rozmowach o CSR w korporacji jest szef lub naturalny lider. Jeśli on nie rozumie, że takie działania są integralną częścią strategii firmy – to proponuje jedno: zmienić szefa! – zachęca Thorstensen i dodaje: – W dobie światowego kryzysu mówienie o odpowiedzialnym biznesie nabiera szczególnego znaczenia. Rodzą się pytania: czy krach na Wall Street zniszczy to, co w tej sferze udało się wypracować przez ostatnich kilka lat? Czy firmy zachowają się odpowiedzialnie?
Na ile wystarczy nam wody?
Podczas panelu „Zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi, czyli na ile wystarczy nam wody?“ biorący udział w dyskusji Andrzej Kassenberg z Instytutu na rzecz Ekorozwoju zaznaczył wyraźnie: - Zrównoważony rozwój to tylko hasło, tak naprawdę chodzi o to, że jesteśmy odpowiedzialni za przyszłe pokolenia. Musimy, żyć tak, żeby uwzględniać ich potrzeby. Kassenberg powiedział, że jedyne, co możemy w obecnej sytuacji zrobić, to nie zwiększać kosztów dotychczasowych zaniechań. Jako przykład niedobrego gospodarowania podał przypadek Rospudy: - Transport i jego wpływ na środowisko – to pięta achillesowa Unii Europejskiej.
Mocnym głosem w debacie była wypowiedź Janiny Ochojskiej z Polskiej Akcji Humanitarnej: - 6 tys. osób dziennie umiera z powodu braku dostępu do wody pitnej. Policzcie pracowników w swojej firmie i zastanówcie się, po ilu dniach zginą wszyscy. To obrazuje skalę problemu – dodała. Paneliści zgodnie podkreślali, że odpowiedzialny biznes, to biznes, który myśli globalnie. Dostrzega problemy i zagrożenia oddalone o tysiące kilometrów i przesunięte w czasie o dziesiątki lat. Podejmuje działania na rzecz ich rozwiązywania, traktując to, jako ważny element strategii swoich działań.
Jak rozmawiać?
- Zrównoważony rozwój stawia przed nami szereg wyzwań. Chciałam jednak wyraźnie powiedzieć, że nie wolno nam uderzać w zbyt pesymistyczny ton. Codziennie na całym świecie podejmowane są akcje, które przekonują mnie, że jest dla nas szansa. Coraz więcej udaje się zrobić. Musimy o tym pamiętać i mówić – zachęcała zgromadzonych Lynette Thorstensen.
O swoich małych i dużych sukcesach opowiadali zaproszeni przedstawiciele różnych branż. - Od momentu, kiedy wystartowaliśmy z projektem zatrudniania osób niepełnosprawnych w sieci sklepów Carrefour pozyskaliśmy 450 nowych pracowników. Korzyści są po obu stronach. Kreujemy nowe miejsca pracy, pomagamy osobom niepełnosprawnym w integracji społecznej i zawodowej. Zyskujemy w zamian lojalnych, sumiennych pracowników. W branży spożywczej rotacja pracowników jest duża, tym bardziej ta lojalność nas cieszy – o doświadczeniach swojej firmy opowiadała Maria Cieślikowska.
– Cieszy mnie, że tak często i odważnie mówiliśmy dziś o ekonomicznym zysku. Zmierzonych, policzalnych korzyściach, które osiągamy dzięki swoim odpowiedzialnym działaniom– podsumowała konferencję Mirella Panek-Owsiańska – Za tym wszystkim stoją liczby, przykłady, mechanizmy i narzędzia. Jesteśmy tu po to, żeby o tym mówić i żeby się tym dzielić – dodała na zakończenie.
Więcej informacji na temat Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2008:
http://konferencja.fob.org.pl
Źródło: inf. własna
Portal organizacji pozarządowych ngo.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.