Podczas największej, corocznej konferencji o pozyskiwaniu funduszy w Polsce mieliśmy okazję spojrzeć na fundraising z bardzo praktycznej strony. Wspólnie zastanawialiśmy się na tym, kto może być darczyńcą organizacji, jak do niej dotrzeć, jak zbudować odpowiedni przekaz, a w końcu – jak mierzyć i oceniać fundraisingowe działania. Odpowiedzi na te pytania poszukiwało siedmioro ekspertów i praktyków fundraisingu z Polski oraz Wielkiej Brytanii.
Konferencję otworzył Alan Clayton – gość specjalny ze Szkocji, doświadczony fundraiser, menedżer wielu organizacji, wyjątkowy mówca, który opowiadając o fundraisingu jest w stanie porwać publiczność. W dniu poprzedzającym konferencję Clayton przeprowadził całodzienne warsztaty nt. fundraisingowej komunikacji przeznaczone dla grupy 30 organizacji.
Marta Wróbel opowiadała o motywowaniu i budowaniu relacji z darczyńcami kluczowymi (Major Donors) Muzeum Polin.
Tomasz Mazurek pokazał, w jaki sposób można wykorzystywać w fundraisingu automatyzację na przykładach działań prowadzonych przez Fundację JiM z Łodzi.
Iwona Duda z Fundacji Sarigato (Kraków) zaprezentowała cały katalog pomysłów na angażowanie do współpracy partnerów biznesowych. Były też przykłady budowania skutecznej strategii komunikacji.
W dalszej części dnia zorganizowaliśmy pracę w grupach, podczas której uczestnicy konferencji opracowywali swoje wstępne komunikaty do darczyńców.
Zaraz po lunchu wystąpiła oczekiwana przez wielu Aibhinn Kelleher z Social Good at Facebook. Mieliśmy okazję dowiedzieć się z pierwszej ręki, jak wyglądają plany amerykańskiego giganta, jeśli chodzi o tak popularne ostatnio, fundraisingowe funkcjonalności portalu.
Na koniec przysłuchiwaliśmy się dwóm prezentacjom organizacji, które zajmują się problemem choroby onkologicznej. Zarówno Aleksander Pawłowski (Fundacji ALIVIA), jak i Łukasz Kościuczuk (Fundacja Rak’n’Roll) pokazali przykłady niezwykle kreatywnego podejścia w docieraniu z przekazem się z darczyńcami. Nie zabrakło także – przyjętych z entuzjazmem – matematycznych wzorów statystycznych.
Filmy z nagranych podczas konferencji prezentacji będą opublikowane na bezpłatnej platformie e-learningowej FAOO: www.kursodrom.pl.
Konferencję zorganizowaliśmy dzięki: Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Partnerami wydarzenia były firmy: CAF CALL i Caltha. Fot. Anna Liminowicz.