W oparciu o Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR (Związek Firm Public Relations) lubelska redakcja ngo.pl przygotowała własną listę zasad, których przestrzeganie w NGO sprawi, że organizacja będzie dobrze postrzegana na zewnątrz. Oprócz tego przeprowadziła rozmowę z praktykiem - Pauliną Skipirzepą z Warsztatów Kultury - żeby dowiedzieć się, czym jest PR w NGO.
PR (Public Relations) to cały zespół działań, które mają budować i utrzymywać określone relacje organizacji pozarządowej z otoczeniem. Oczywiście, chodzi o pozytywne postrzeganie NGO. Niestety, pracownicy NGO nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest postrzeganie przez opinię publiczną. Nie wynika to ze złej woli, ale raczej z niewiedzy. Ludzie, którzy pracują w organizacji znają ją doskonale, więc wiedzą, że realizują świetne projekty, które zmieniają jakiś fragment rzeczywistości. Niestety, czasem ta zmiana przepada w natłoku innych zmian i ludzie nie dowiadują się, że coś wartościowego przeszło im koło nosa.
Innym problemem jest nieumiejętność kontaktów NGO z mediami. Organizacje mogą robić świetne projekty, ale nie potrafią dotrzeć z nimi nawet do lokalnych dziennikarzy. Tu pojawia się PR-owiec. Najlepiej, gdyby to była osoba, która będzie się w organizacji zajmowała tylko PR-em. Inwestycja w takiego pracownika szybko się zwróci, bo obecność w mediach to większa rozpoznawalność; większa rozpoznawalność to więcej wolontariuszy i współpracowników oraz większe dotacje i więcej realizowanych projektów.
Przygotowaliśmy podstawowy zbiór dobrych praktyk, którego przestrzeganie pomoże organizacji dobrze prezentować się na zewnątrz. Oczywiście, najważniejszą zasadą jest uczciwość. Tylko szczery komunikat podparty umiejętnymi działaniami związanymi z PR przyniesie skutek.
Kodeks Dobrych Praktyk PR dla NGO
SPOŁECZEŃSTWO
- Informacje przekazywane opinii publicznej muszą być prawdziwe, starannie przygotowane i wyczerpujące.
- Nie można umyślnie wprowadzać odbiorców w błąd.
- Pracownicy NGO nie mogą świadomie modyfikować i zmieniać informacji, żeby przynieść korzyść swojej organizacji.
- Pracownicy NGO nie mogą pracować w instytucjach, których interesy są sprzeczne z interesami organizacji, w której pracują.
MEDIA
- Nie można oferować dziennikarzom żadnej formy wynagrodzenia za publikację informacji.
- Zabronione jest wręczanie dziennikarzom prezentów o wartości powyżej kwoty określonej w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21, ust. 68a (kwota darowizny wolna od podatku, określona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - 100 zł brutto).
- Należy jasno oznaczyć w mediach, kiedy publikowany materiał jest reklamą.
WŁADZA PUBLICZNA
- Pracownicy NGO nie mogą pozyskiwać niezgodnie z prawem i zasadami etyki informacji od przedstawicieli władzy publicznej.
- Nie wolno wywierać niewłaściwego wpływu na przedstawicieli władzy publicznej, na przykład strasząc ich publikacją w mediach kompromitujących materiałów z ich życia prywatnego.
PARTNERZY
- Współpracownicy NGO powinni wiedzieć, z jakimi innymi instytucjami współpracuje organizacja, żeby uchronić się przed konfliktem interesów.
- NGO nie może przedkładać interesów jednego partnera nad interesy innych partnerów.
Rozmowa z Pauliną Skipirzepą:
Czy organizacje pozarządowe dbają o PR?
P.S.: – Niestety nie. Jest to bardzo trudne zadanie szczególnie w małych zespołach, gdzie jedna osoba pełni wiele funkcji jednocześnie. Z własnego doświadczenia wiem, że duża emocjonalność i zaangażowanie przy realizacji ważnego projektu, wpływa negatywnie na działania PR-owe. W natłoku zadań zapominamy o nich, bo przecież są ważniejsze rzeczy do zrobienia. Zaletą PR-owca jest natomiast dystans do działalności w organizacji. PR to zadanie na pełen etat.
Czy są jakieś przykłady dobrego PR organizacji pozarządowej?
P.S.: – Zdecydowanie warto zwrócić uwagę na Stowarzyszenie Wiosna. W Lublinie całkiem nieźle radzi sobie Fundacja T.E.A.M. Teatrikon.
Jak dotrzeć do mediów i co im komunikować, żeby one zechciały mówić o naszym NGO?
P.S.: – Dobry PR-owiec to przede wszystkim osoba zorganizowana i słowna. Podstawą jest porządek w bazie mediów. Jeśli obiecujemy dziennikarzowi, że wyślemy mu odpowiedź w ciągu godziny, to tak właśnie robimy. Bardzo ważna jest też dostępność. Często zdarza się, że goście w ostatniej chwili odwołują spotkanie w audycji na żywo. Wtedy dziennikarz dzwoni do kogoś sprawdzonego. Do kogoś kto nie zawodzi, odbiera telefon w niedzielę o 12.00 i w ciągu pół godziny może być w studio.
Co organizacja może zyskać, kiedy będzie dobrze postrzegana na zewnątrz?
P.S.: – Dobry PR pozwala NGO zyskać nowych sponsorów, przychylność władz i akceptację otoczenia, a za tym idą większe możliwości działania. Następnym razem będziemy mogli pochwalić się lepszymi wynikami czy większym rozmachem. To samonapędzająca się maszyna.
Źródło: lublin.ngo