Rozwój technologii, wojna, pandemia — ciągłe zmiany, poczucie niepewności o jutro, pokazują, że potrzebujemy innowacji społecznych. Jak robić je mądrze? Jak projektować rozwiązania, które będą skuteczne? Na to pytanie odpowiedziały twórczynie Kursu projektowania innowacji społecznych, który w tym roku po raz pierwszy zrealizowany został na Uniwersytecie SWPS.
Pomysły na innowacje społeczne biorą się zazwyczaj z potrzeb grupy, z którą pracujemy. Możliwość obserwacji tej grupy, przeprowadzenie badania, wsparte raportami zewnętrznymi - dają najlepszą odpowiedź na pomysł na innowacje. Pomysł bez zdiagnozowanej potrzeby nie ma sensu. Pomysły też biorą się z sytuacji, jaka występuje w społeczeństwie - jeżeli wiemy, że mamy zasoby i narzędzia, aby je zrealizować. Przykładem może być migracja kobiet z Ukrainy, wsparcie przedsiębiorczyń - kobiet w czasie pandemii.
Jednym z ważniejszych tematów, któremu przyglądały się autorki Kursu projektowania innowacji społecznych, są wyzwania innowatorów i innowatorek społecznych. Podpowiedzi, jak skuteczniej działać można znaleźć w autorskiej mapy wyzwań społecznych, która pomaga odpowiadać na pytanie skąd brać pomysły na innowacje społeczne i przedstawia proces jak projektować innowacje społeczne – mówi Paulina Kołodziejak-Łaska, dyrektorka działu cyfrowego i partnerstw Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
Mapa to jedno z narzędzi nowo powstałego laboratorium Innowacji Społecznych. Lab wspiera w odkrywaniu i czytaniu otoczenia jako źródła możliwości do działań, w ramach których generowany jest pozytywny wpływ.
„Innowatorzy społeczni to w naszym LABie architekci lepszego jutra, z którymi podczas kursu projektowania i innych planowanych przedsięwzięć; wspólnie odkrywamy morze możliwości do działania, celem generowania pożądanych zmian w otoczeniu” – mówi Magdalena Kubów, Co-founderka FUTURE.de.sign_LAB, Uniwersytet SWPS.
Ważnym narzędziem, które można lepiej poznać dzięki mapie innowacji, są wskaźniki obiektywne i subiektywne, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób można wpływać na jakość życia poprzez konkretną innowację społeczną. Ogromną rolę odgrywa też wpływometr, który wspiera innowatorów w ocenie potencjału rozwojowego ich inicjatyw.
Mapę innowatorów można pobrać ze strony https://siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/innowacje/.
Projekt „Przedsiębiorczość społeczna – kurs podstawowy” o numerze EOG/21/K4/W/0044 jest finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014 – 2021 oraz środków krajowych. Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) reprezentuje wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii – trzech krajów EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu) w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. Kwota dofinansowania w ramach Funduszy EOG wynosi 118 217 € i pochodzi ze wspomnianych wcześniej państw (Islandii, Liechtensteinu i Norwegii).
Przedsięwzięcie realizowane jest w trójstronnym partnerstwie: Uniwersytetu SWPS (lider projektu), Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet i Stiftelsen Mangfold i Arbeidslivet.
Link do strony projektu: https://swps.pl/nauka-i-badania/projekty/42-projekty-naukowe/32236-przedsiebiorczosc-spoleczna-kurs-podstawowy.