Pozarządowy niezbędnik
Organizacje pozarządowe, które zdecydowały się na komunikację poprzez media społecznościowe, w ferworze codziennych zadań często nie mają możliwości poświęcić temu aspektowi działalności zbyt wiele czasu. W niniejszym artykule przedstawiamy narzędzia, które pozwolą nie tylko wykorzystać do maksimum możliwości media społecznościowe, ale jednocześnie skrócić czas, jaki poświęcamy na obsługę tych kanałów.
Wielka trójka od Google
Bezpłatne narzędzia udostępniane przez Google to absolutny niezbędnik każdego social media managera, nie tylko tych, którzy pracują w organizacjach pozarządowych. Trzy najpopularniejsze to Google Analytics, Google Alerts oraz Google Trends.
Większości osób, które prowadzą strony internetowe, Google Analytics nie trzeba przedstawiać. Narzędzie to policzy unikalnych użytkowników oraz liczbę odwiedzin na stronie i podstronach, jak również określi typy aktywności użytkowników na danej witrynie. Podpowie również, które kanały społecznościowe generują największy ruch na naszą stronę.
Google Alerts z kolei to najprostsze bezpłatne narzędzie do monitorowania Internetu. Po ustaleniu hasła i częstotliwości otrzymywania powiadomień, Google Alerts dostarcza nam informację o tym gdzie i kiedy w sieci pojawia się interesujące nas hasło. Pozwala to na śledzenie opinii o naszej organizacji, angażowanie się w dyskusje i odpowiadanie na pytania użytkowników w stosunkowo krótkim czasie. Nie można jednak nie zauważyć, że skuteczność Google Alerts jest znacznie mniejsza niż innych narzędzi do social media monitoringu.
Natomiast Google Trends przypadnie do gustu osobom zajmującym się planowaniem komunikacji. Narzędzie pokazuje liczbę zapytań o dane hasło na przestrzeni czasu, co pozwala nam zdecydować, kiedy wystartować z kampanią dotyczącą danego tematu, np. 1 procenta.
Organizacja przede wszystkim
Liczba komunikatów, jakie pojawiają się w mediach społecznościowych, na które trzeba odpowiedzieć, bywa czasem naprawdę sporym wyzwaniem. W przypadku Twittera, śledzenie dziesiątek tweetów, na które musimy zareagować ułatwi Tweetdeck. Pozwala obserwować wszystkie aktywności w obrębie naszego profilu, tweety użytkowników z list oraz monitorować wybrane hashtagi. W celu korzystania z narzędzia nie trzeba uruchamiać przeglądarki.
Podobne funkcje, choć dedykowane większej liczbie kanałów oferuje Hootsuite. Pozwala na zarządzanie wieloma kanałami jednocześnie, planowanie komunikacji, śledzenie wzmianek o marce jak również delegowanie zadań członkom zespołu. Jednak o ile Hootsuite pozwala na zarządzanie zespołem w społecznościach, do organizowania wszelkich innych działań przyda się Podio. Dzięki możliwości dodawania kolejnych aplikacji oraz tworzenia własnych narzędzi ma praktycznie nieograniczone możliwości. Pozwala na koordynowanie zespołowej pracy nad projektami w obrębie kilku przestrzeni roboczych poświęconych np. różnym działom organizacji. Jednocześnie umożliwia dyskusję pod każdym z zadań oraz tworzy ich listy.
Wygląd to prawie wszystko
Bardzo dużą rolę w mediach społecznościowych odgrywają materiały graficzne. Co jednak zrobić, jeśli daleko nam do bycia mistrzem Photoshopa? Dzięki narzędziu Canva możemy w bardzo łatwy sposób stworzyć prostą grafikę do wykorzystania jako zdjęcie w tle lub materiał graficzny do posta. Narzędzie posiada bazę bezpłatnych szablonów i zdjęć do wykorzystania. Opcja dla bardziej obeznanych w graficznych zawiłościach to Pixlr, który w przeciwieństwie do Canvy działa już w oparciu o różnego rodzaju filtry oraz kolejno nakładane na grafikę warstwy.
Co jednak zrobić, jeśli naszą zmorą są wiecznie nierówno powycinane zrzuty ekranu? W takim przypadku z pomocą przychodzi Screen Shu, który nie tylko pozwala na wybranie interesującego nas fragmentu ekranu i zrobienie jego kopii dosłownie w sekundę, ale także pozwala na podkreślanie jego elementów czy zamazanie np. nazwisk w przypadku kopiowania treści postów i komentarzy. Ponadto wszystkie skopiowane fragmenty dostępne są online, co czyni dzielenie się nimi jeszcze szybszym i łatwiejszym.
Praca social media managerów bez wątpienia niesie ze sobą wiele wyzwań, zarówno na poziomie logistycznym, jak i wykonawczym. Planowanie komunikacji, szukanie inspiracji, przygotowywanie treści oraz zarządzanie publikacjami i aktywnościami, jakie wywołują może być jednak znacznie łatwiejsze przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Te przytoczone powyżej to tylko najbardziej niezbędne z wielu innych. Istnieje jednak tak wiele przydatnych aplikacji, które ułatwią pracę nawet najbardziej zajętego social media managera, że przy ich wyborze warto kierować się wygodą obsługi, ponieważ często bywa, że funkcje jednej można znaleźć w innej, o wiele bardziej intuicyjnej i przejrzystej.
Źródło: Technologie.ngo.pl