7 grudnia 2010 rozpoczęła pracę Rada Organizacji Pozarządowych Powiatu Sochaczewskiego. Tym samym sukcesem zakończyły się prace grupy inicjatywnej przedstawicieli sektora pozarządowego z terenu powiatu, która od grudnia 2009, podczas wielu spotkań i dyskusji planowała powstanie rady. Teraz czas na pierwsze działania, mające służyć zwiększeniu roli trzeciego sektora w życiu publicznym powiatu sochaczewskiego.
Historia szerszej i zorganizowanej współpracy organizacji pozarządowych pracujących na terenie powiatu sochaczewskiego nie jest zbyt bogata. Oczywiście jest wiele przykładów współpracy przy realizacji konkretnych działań, projektów. Ale doraźna współpraca kończyła się szybko po zrealizowaniu zadania. Nie była trwała i nie przekładała się na długofalowy rozwój współpracujących podmiotów. Kilka razy przedstawiciele organizacji mogli spotykać się w większym gronie, choćby podczas forów organizacji zwoływanych przez Urząd Miejski w Sochaczewie. Generalnie lokalni liderzy narzekali, że nie znają się, a chcieliby wiedzieć z kim można współpracować, wymieniać doświadczenia i dobre praktyki działania. Jesienią 2009 r. podczas badania ankietowego przedstawiciele organizacji zgodnie stwierdzili, że powołanie reprezentacji sektora będzie służyło jego wzmocnieniu. To właśnie od tego momentu zainicjowane zostały spotkania grupy inicjatywnej, wsparte w 2010 r. przez doświadczonego facylitatora, Piotra Todysa, Prezesa Federacji Organizacji Służebnych Mazowia.
Powstanie Rady Organizacji Pozarządowych Powiatu Sochaczewskiego (w skrócie ROPPS) poprzedzone było konsultacjami z przedstawicielami organizacji pozarządowych z całego powiatu. Spotkanie informacyjne i konsultacyjne zorganizowane przez grupę inicjatywną w dniu 24 listopada br. zgromadziło dwadzieścia pięć osób. Podczas spotkania przedstawione zostały rezultaty spotkań grupy inicjatywnej, proponowane cele powołania rady, formę organizacyjną i zasady działania. Dyskusja zgromadzonych pozarządowców była interesująca, a przede wszystkim pozwoliła zrozumieć ideę rady. Idea ta opiera się na połączeniu sił rozproszonych organizacji w wspólnym działaniu na rzecz najważniejszych potrzeb wszystkich organizacji pozarządowych z terenu powiatu.
Obok spraw organizacyjnych zaplanowano pierwsze zadania merytoryczne, związane m.in. z uchwalaniem przez lokalne samorządy programów współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2011 rok, współpracą z komisjami nowych rad gmin, miasta i powiatu. Przedstawiciele Rady obecni będą podczas posiedzeń organów uchwałodawczych lokalnych samorządów oraz w miarę możliwości prezentować będą stanowisko Rady. Pierwsze sukcesy ROPPS pokażą, jaką siłę posiada oficjalna i zjednoczona reprezentacja organizacji pozarządowych z terenu powiatu sochaczewskiego.
Michał Jakubowski, Fundacja Autonomia
Działania zmierzające do powołania Rady Organizacji Pozarządowych Powiatu Sochaczewskiego zostały zorganizowane w ramach projektu Fundacji Autonomia pn. Wdrażanie 'Kompleksowej Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego i Dialogu Międzysektorowego w Powiecie Sochaczewskim 2009-2013', realizowanego w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich 2010 ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Źródło: Fundacja Autonomia