Wiosną ubiegłego roku zwróciliśmy się do Państwa z prośbą o wypełnienie krótkiej ankiety związanej z badaniem potrzeb edukacyjnych edukatorów osób dorosłych i instytucji ich zatrudniających. Badanie było przeprowadzone w krajach partnerów projektu (Polska, Francja, Włochy, Portugalia), w innych krajach europejskich i niektórych krajach pozaeuropejskich. Łącznie wzięło w nim udział 1176 ankietowanych. Podsumowanie wyników zamieszczamy poniżej.
Projekt miał na celu diagnozę potrzeb edukacyjnych edukatorów dorosłych i pracowników NGO oraz ocenę konieczności zmian w ich organizacjach. Pomiary stanowiły podstawę do trzech typów analiz: 1) ogólnych wyników uzyskanych przez respondentów; 2) ogólnych wyników uzyskanych przez obywateli UE oraz obywateli spoza UE; 3) ogólnych wyników uzyskanych przez respondentów reprezentujących mieszkańców krajów partnerów projektu.
Na pierwszym poziomie analizy wykazały, że najmniej odczuwane są potrzeby edukacyjne związane z kształtowaniem kompetencji cyfrowych (82%) natomiast najbardziej te, które są związane z kompetencjami z obszaru przedsiębiorczości (73%). Ocena organizacji wykazała, że uczestnicy byli w wysokim stopniu usatysfakcjonowani z zakresu obowiązków (87%). Respondenci, wykazywali najmniejsze zadowolenie z wysokości otrzymywanych premii i dodatków (42%) a także z wysokości wynagrodzenia (51%).
Na drugim poziomie analiz – skupiono się na porównaniu obywateli krajów UE i spoza UE. Okazało się, że w przypadku większości potrzeb edukacyjnych, poziom satysfakcji/ zaspokojenia wśród uczestników z krajów UE był większy, niż respondentów spoza UE. Jedyny wyjątek odnotowano w przypadku kompetencji związanych z wielojęzycznością i wielokulturowością, które okazały się przeważać (+1%) na korzyść krajów spoza UE. Ocena organizacji, wskazywana przez większość wyników, ukazała wyższe uznanie dla organizacji z UE, z godnym uwagi wyjątkiem - w osiągnięciu osobistego sukcesu (+4%) oraz kwestii premii i dodatków (+6%) z przewagą organizacji spoza krajów UE.
Na trzecim poziomie analiz - skupienie się na uczestnikach reprezentujących partnerów zamieszkujących kraje projektu wykazało, że potrzeby edukacyjne są najlepiej zaspakajane we Francji (71%). Znacznie niższe wyniki, zostały odnotowane we Włoszech i Polsce (67%). Analiza poszczególnych kompetencji ujawniła, że:
we Francji, największe potrzeby edukacyjne związane są z przedsiębiorczością;
we Włoszech i w Polsce największe potrzeby edukacyjne związane są z rozwojem kompetencji z zakresu wielojęzyczności i wielokulturowości oraz przedsiębiorczości;
w Portugalii, największe potrzeby edukacyjne związane są z kompetencjami z zakresu wielojęzyczności i wielokulturowości, przedsiębiorczości oraz otwartości na naukę i kulturę.
Analiza wyników pokazała, że ogólny poziom zaspokojenia potrzeb edukacyjnych nauczycieli uczniów dorosłych oraz rozwój organizacji są satysfakcjonujące. Jednak wciąż istnieją obszary wymagające poprawy, przede wszystkim w zakresie kompetencji wielojęzyczności i wielokulturowości oraz przedsiębiorczości. Wszystkie przyszłe projekty, mające na celu poprawę potrzeb nauczycieli uczniów dorosłych powinny skupić się właśnie na tych kompetencjach. Największe niedostatki organizacji zatrudniających edukatorów dorosłych oraz pracowników sektora edukacji dorosłych są zlokalizowane w obszarze wynagrodzeń i finansów, które zostały zdiagnozowane na krytycznym poziomie i są istotną składową materialnego poczucia bezpieczeństwa oraz mogą być ważnym czynnikiem w przyciąganiu kompetentnych osób do tego typu działalności.
Obywatele z krajów UE, mają generalnie zaspokojone potrzeby edukacyjne w większym stopniu w porównaniu z obywatelami spoza UE i także oni oceniają swoje organizacje lepiej. Jednak wykazują niższy poziom osiągania osobistego sukcesu, co sugeruje, że edukatorzy osób dorosłych i pracownicy NGO z krajów UE, nie łączą swojej aktywności zbyt mocno z osobistym sukcesem, co z kolei może mieć przesłanki kulturowe lub ekonomiczne.
Wreszcie, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko uczestników reprezentujących kraje zaangażowane w projekt, istnieją znaczące przesłanki co do konieczności wsparcia zmian w wymienionych niżej obszarach:
docenienia przez pracodawcę, szczególnie dotyczy to Polski;
docenienia przez lidera, dotyczy oprócz Francji wszystkich badanych krajów;
osiągania osobistego sukcesu, zwłaszcza jeśli chodzi o Włochy;
osiągania postępu, szczególnie we Włoszech i w Polsce;
rozwoju strategii organizacji, w szczególności we Włoszech;
rozwoju stabilności organizacji, w szczególności we Włoszech;
warunków pracy, dotyczy to szczególnie Polski;
komfortu pracy w organizacji, dotyczy to szczególnie Polski;
wysokości wynagrodzenia, dotyczy wszystkich badanych krajów;
dodatków i premii, które są oceniane jako na niskim poziomie we wszystkich badanych krajach;
relacji z szefem, zwłaszcza we Włoszech;
bezpieczeństwa zatrudnienia, szczególnie w Polsce;
wpływu pracy na życie prywatne, szczególnie w Polsce.
Cały raport jest dostępny pod linkiem:
https://neonerasmus.weebly.com/uploads/1/1/0/1/110118525/report_neon_pl.pdf
Źródło: Fundacja Pro Scientia Publica