Potencjał młodych. Młodzież - oni wiedzą, czego chcą?!
Młodzież to grupa, w której drzemie niesamowity potencjał do działania. Nie chcą tracić czasu na długie planowanie działań, kilkugodzinne dyskusję, podczas których mieliby zastanawiać się, jak coś należy zrobić. Oni chcą po prostu to zrobić! Chcą mieć wpływ na sprawy, które ich dotyczą. Młodzież chce pracować na konkretach. Czy młodzi to odpowiednia grupa, która może brać udział w konsultacjach? Odpowiedź jest prosta - jasne, że tak!
Konsultacje – proces, w którym przedstawiciele władz (lokalnych, regionalnych, czy nawet centralnych) przedstawiają obywatelom swe plany, które związane są z aktami prawnymi, czy przedsięwzięciami dotyczącymi obywateli. Mają na celu uzyskanie opinii czy stanowiska na dany temat, informowanie o ostatecznej decyzji.
Jak się przygotować do konsultacji z młodzieżą?
Kilka wskazówek, jak możemy przygotować się do prowadzenia konsultacji z młodzieżą:
– Zapewnić sobie minimum wiedzy dotyczącej tematu współpracy (jeśli się nie da, zapewnić obecność ekspertów);
– Poznać grupę docelową – z kim współpracujemy;
– Zebrać i poznać dobre praktyki z tego zakresu;
– Poszukujemy sojuszników;
– Wykorzystujemy formalny system zależności (np. informacja od przełożonego);
– Przygotowujemy materiały drukowane;
– Opracowujemy argumenty potwierdzające naszą tezę;
– Przygotowujemy pytania, które mogą się pojawić podczas spotkań i odpowiedzi na nie;
– Szczepimy postawę – jeśli spodziewamy się, że jakiś niewygodny dla nas temat, fakt, dana wypłynie, mówimy o niej pierwsi.
Narzędzie: fiszka konsultacyjna
FISZKA PRZYGOTOWAŃ KONSULTACJI – pomoże w przygotowaniu procesu konsultacji:
– Temat projektu,
– Krótki opis projektu,
– Cel włączania młodych,
– Metoda,
– Proces rekrutacji,
– Udział facylitatorów,
– Dane techniczne (miejsce, czas, częstotliwość, kontekst tematu do konsultacji, jak konsultacje wpłyną na rozwój młodych),
– Sposób archiwizacji i ewaluacji.
Jak stworzyć optymalne warunki?
– Miejsce i czas – korzystaj z tego, gdzie Twoje grupa docelowa już jest, łatwiej jest wejść w już istniejące spotkanie, niż przyciągać do własnego;
– Adekwatne metody i narzędzia – stosuj takie techniki, które spodobają się Twojej grupie docelowe;
– Opiekun konsultacji – taka osoba ułatwi przeprowadzenie całego procesu i sprawi, że uczestnicy będą wiedzieli, do kogo się zwracać;
– Zasady konsultacji – ustal zasady zanim zaczniesz proces;
– Korzystne warunki zewnętrzne – zapewnij komfort pracy sobie i innym
OPIEKUN KONSULTACJI
Co wie?
Zna temat, który jest przedmiotem konsultacji, teren, na którym będzie organizował konsultacje, ludzi (współpracowników, partnerów itp.), grupę docelową, dobre praktyki z podobnych konsultacji, zasady przeprowadzania konsultacji. Zna cel procesu, procedury i przepisy prawne dotyczące konsultacji,
Co potrafi?
Umie się komunikować, zna metody i techniki konsultacji. Umie moderować dyskusję, mediować, dostosowywać język do odbiorców, słuchać. Potrafi wnioskować, trzyma się tematu. Potrafi angażować uczestników i umie zainteresować tematem. Umie reagować na zmiany poziomu pracy w grupie i radzić sobie z oporem i trudnymi sytuacjami w grupie
Jakie ma postawy?
Otwarty, neutralny, empatyczny, cierpliwy, uczciwy, charyzmatyczny, etyczny, uczciwy, operatywny, asertywny, pozytywny, wzbudza zaufanie i jest konsekwentny.
W jaki sposób zadbać o język i warunki techniczne?
– Zrobić wywiad, research,
– Uwspólniać język – wyjaśnić definicje, upewnić się, że wszyscy mówią o tym samym,
– Nazywać cele wprost (nie owijać w bawełnę),
– Skoncentrować się na konkretach,
– Zapewnić ciszę, odpowiednia temperaturę,
– Zorganizować spotkanie we właściwym dla obu stron czasie (np. w godzinach pracy decydentów – współpracować ze szkołą, by była możliwość zwolnienia z zajęć)
Młodych można już zachęcić do konsultacji na etapie planowania, przygotowywania. Należy stworzyć warunki, by mogli wyrazić swoje obawy. Młodzież to partner do rozmów – pamiętaj o tym! Nie przerywaj gdy mówią (chyba sam tego nie lubisz, prawda?). Pytaj byś mógł wspierać w osiąganiu planów.
Jak prowadzić komunikację na temat konsultacji?
Jak podsumowywać proces konsultacji?
– Pamiętaj o przekazaniu informacji zwrotnej,
– W różnych formach – adekwatnych do grupy docelowej,
– W treści pamiętaj o tłumaczeniu, które z sugestii pojawiających się w trakcie konsultacji zostały zaakceptowane, a które odrzucone i dlaczego,
– W treści poinformuj nie tylko o wyniku prac, ale też o tym, co z nim stanie się dalej,
– Podziękuj wszystkim uczestnikom procesu,
– Zorganizuj spotkanie/ imprezę.
Jak odpowiadać na obawy młodzieży?
Kiedy młodzież jest zapraszana do konsultacji zazwyczaj pojawiają się dwie obawy, na które warto się przygotować: NIC Z TEGO NIE BĘDZIE, NIC NIE ROZUMIEM.
Wcześniej warto zaplanować propozycje, które będą odpowiedzią na te obawy i podczas spotkania. Zaprezentuj, co się stanie z wypracowanymi postulatami, używaj języka, który zrozumie młodzież, upewniaj się za pomocą zadawania pytań, że temat jest zrozumiały dla wszystkich biorących udział w procesie.
Jak doceniać udział młodych?
Podziękuj im, przekaż informację zwrotną po procesie. Warto utrzymać stały kontakt, nawet po zakończeniu konsultacji.
Unikaj organizowania formalnych i długich konsultacji! Młodzież tego nie lubi!
Najbardziej atrakcyjne są krótkie i szybkie formy. Należy jednak uważać, by nie przyspieszyć procesu. To grupa powinna wyznaczać jego tempo. Należy organizować konsultacje wtedy, kiedy młodzież jest dostępna. Organizacja ich na terenach wiejskich w godzinach popołudniowych spowoduje, że prawdopodobnie większość osób nie dojedzie, ze względu na brak transportu. Młodzież lubi działania spontaniczne i entuzjastyczne. Warto przedstawiać proces konsultacji w takiej formie.
Projekt jest realizowany przez Chorągiew Warmińsko-Mazurską Związku Harcerstwa Polskiego w partnerstwie z Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz Siecią Organizacji Młodzieżowych Warmii i Mazur ATOMY współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: ZHP Chorągiew Warmińsko-Mazurska