Postulaty młodych powiatu ostródzkiego do Konstytucji Europejskiej
W grudniu 2005 roku zakończyła się realizacja projektu "Zjednoczeni w różnorodności – porozmawiajmy o tym?", prowadzonego przez Stowarzyszenie Razem dla innych i dwie partnerskie szkoły: Liceum Ogólnokształcące w Ostródzie oraz Zespoły Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Morągu, z powiatu ostródzkiego, województwo warmińsko-mazurskie, w ramach programu "Europejska Debata Publiczna" Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Rezultatem działań projektowych jest publikacja, dostępna w wersji papierowej i elektronicznej, zawierająca postulaty młodzieży powiatu ostródzkiego do Konstytucji Europejskiej i Unii Europejskiej.
W ramach projektu przeprowadzono:
- Spotkania informacyjne o Konstytucji Europejskiej w szkołach, jako zajęcia pozalekcyjne;
- Szkolenie: sztuka prezentacji, sztuka debatowania – w Zamku Karnity koło Ostródy;
- Debaty szkolne 25tego i 30tego listopada 2005 roku;
- Debatę powiatową w Morągu, w Kasynie Wojskowym „Młodzieżowa Powiatowa Debata Publiczna – Unia potrzebuje Konstytucji” prowadzona metoda oksfordzką;
- Badanie sondażowe – Morąg, Ostróda na próbie 424 respondentów;
- Opracowano publikację projektową;
- Doposażono szkoły w publikacje naukowe poświęcone Konstytucji Europejskiej i Unii Europejskiej;
- Uczestnicy debaty powiatowej otrzymali pamiątkowe koszulki, zaś uczestnicy badania sondażowego breloczki. Najaktywniejsi debatujący i przedstawiciele widowni podczas debaty powiatowej (konkurs na najlepsza argumentacje podczas debaty) otrzymali nagrody w postaci programów multimedialnych do nauki języków obcych i encyklopedie.
Projekt realizowany w ramach programu
„Europejska Debata Publiczna” w okresie 26 października – 23
grudnia 2005, dotowany ze środków budżetowych Urzędu Komitetu
Integracji Europejskiej: Konkurs Otwarty „Europejska debata
publiczna – konkurs dla organizacji pozarządowych
Wyciąg z postulatów do Konstytucji Europejskiej:
POSTULATY UCZNIÓW ZSZ i O w Morągu
(wypracowane podczas spotkań przygotowujących do debaty nad
Traktatem Europejskim)
- Należy zorganizować akcje informacyjne na temat Traktatu
Europejskiego;
- Trzeba poznać budowę i zawartości dokumentu, który mamy
ratyfikować na mocy referendum;
- Podpisanie traktatu przez wszystkich reprezentantów państw
UE uważamy za olbrzymie osiągnięcie (szczyt konsensusu!);
- Prawo do wolności i równości jest podstawową wartością, jaką
powinna gwarantować wspólna konstytucja wszystkich państw
Europy;
- Młodzi ludzie muszą czuć się odpowiedzialni za samodzielne
poszerzanie wiedzy na temat UE;
- Uważamy, że konstytucja unijna da Polakom większe możliwości
nauki języków państw członkowskich UE;
- Dzięki ratyfikacji Traktatu Europejskiego będziemy mieli
możliwość planowania procesu nauczania w wybranych szkołach i
uczelniach, dowolnych państw członkowskich;
- Zamierzamy skorzystać na wzmocnieniu się współpracy między
placówkami europejskimi- na przykład biorąc udział w wymianach
międzynarodowych uczniów;
- Mamy zamiar brać aktywny udział w demokratycznym życiu
Europy;
- Mamy nadzieję na rozwój w naszym kraju kształcenia na
odległość;
- Wyrażamy aprobatę dla popierania przez zapisy konstytucji
uczciwości i dostępności we współzawodnictwie sportowym;
- Cieszymy się, że Unia uszanuje odpowiedzialność Polski za
treść i organizację kształcenia, które jest podstawą kształtowania
tożsamości narodowej i kulturowej;
- Uważamy za konieczność publiczne komentowanie Traktatu
Europejskiego przez prawników, przedsiębiorców, socjologów - w ten
sposób łatwiej nam będzie ocenić wagę dokumentu;
- Uważamy za konieczność organizację i udział (chociażby
bierny) w publicznej debacie o konstytucji w celu podwyższenia
własnych kompetencji;
- Uważamy, że zapisy traktatu są intencjonalne i konieczne będzie modyfikowanie dokumentu rozmaitymi aneksami, nie zawsze korzystnymi dla państw, które go ratyfikowały.
Źródło: Stowarzyszenie Razem dla Innych