Posłowie z Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży odwiedzą Małe Szkoły na Kaszubach
We wtorek 28 września 2004 posłowie odwiedzą trzy Małe Szkoły - w Szopie (gmina Sierakowice), Bączu i Pomieczyńskiej Hucie (Gmina Kartuzy). Celem wizyty jest poznanie doświadczeń z prowadzenia tych placówek i ich mocnych i słabych stron.
Małe Szkoły tworzone są w miejsce zlikwidowanych szkół samorządowych
przez stowarzyszenia zakładane przez rodziców. W Polsce od 1999 roku powstało około 250 takich
placówek. Szkoły te stają się miejscem aktywizacji i integracji lokalnej społeczności i centrum
rozwoju wsi.
Program Mała Szkoła dostosowuje polski system edukacyjny do potrzeb
środowiska wiejskiego. Daje możliwość wyrównania szans edukacyjnych uczniów z małych wsi. Dzięki
niemu szkoła na wsi staje się centrum społeczności wiejskiej, co wpisuje go w najbardziej
innowacyjne rozwiązania światowych kierunków rozwoju edukacji.
Mała Szkoła w Szopie - pół roku walki o szkołę
Organem prowadzącym Małą Szkołę w Szopie jest Stowarzyszenie na rzecz
Rozwoju Sołectwa Bącka Huta. Zostało ono utworzone w wyniku decyzji zebrania wiejskiego przez
mieszkańców czterech wsi: Bącka Huta, Bór, Łączki i Szopa w celu ratowania szkoły. Walka o szkołę
zintegrowała mieszkańców sołectwa. Starania o pozyskanie budynku trwały blisko pół roku i
zakończyły się pozytywnie dzięki pomocy mediatora skierowanego przez Wojewodę Pomorskiego. W dniu
31 sierpnia Rada Gminy podjęła uchwałę o użyczeniu na rok budynku. Proces rejestracji szkoły ze
względu na trudności z uzyskaniem pozytywnej opinii Straży Pożarnej i SANEPID-u przedłużył się i
szkoła do dnia dzisiejszego nie jest zarejestrowana, choć uczy od 1 września.
Do szkoły uczęszcza 59 dzieci w klasach 0 - 6. Nauka prowadzona jest
częściowo w systemie klas łączonych (klasy młodsze). Pierwszy miesiąc funkcjonowania szkoły
poświęcony był zdiagnozowaniu uczniów, w czym pomagały praktykantki z Akademii Pedagogiki
Specjalnej z Warszawy. Z uczniami prowadzone są indywidualne zajęcia wyrównawcze. Wszyscy uczniowie
od klasy drugiej mają lekcje języka kaszubskiego. W ramach godzin dyrektorskich realizowane są
zajęcia z edukacji obywatelskiej. Od stycznia 2005 planowane jest uruchomienie oddziału
przedszkolnego, do którego jest zapisanych 17 dzieci w wieku 3 - 5 lat i nauka języka angielskiego
dla wszystkich (dzieci, nauczycieli i rodziców).
Kadrę pedagogiczną (11 osób) w większości stanowią absolwenci i
studenci ostatniego roku (dwie osoby) wyższych uczelni. Do stycznia pracują bez wynagrodzenia.
Motywacją dla nich jest m.in. możliwość pracy zarobkowej w przyszłości i zrobienia stopnia awansu
na nauczyciela kontraktowego. Do doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoła przywiązuje bardzo dużą
uwagę. Planowane są m.in. szkolenia w: pracy projektami, programie "Edukacja w Naturze",
wykorzystaniu technik informatycznych w edukacji i doskonalenie jakości pracy w ramach
przygotowywanego programu TQM.
Szkoła nie otrzymuje do stycznia 2005 dotacji oświatowej. Nauczyciele
pracują w oparciu o umowę wolontariacką, rodzice sprzątają obiekt (codzienne dyżury dwóch matek),
palą w piecu, dokonują drobnych remontów i poszukują sponsorów. Najważniejsze jest pozyskanie
środków na zwrot kosztów dojazdu nauczycieli do szkoły, wykonanie badań lekarskich, węgiel i zakup
materiałów na remont cieknącego dachu.
W październiku wspólnie z Radą Rodziców planowane jest przygotowanie
programu wychowawczo-opiekuńczego szkoły. Jego priorytetem będzie wyrównanie szans edukacyjnych i
życiowych uczniów słabszych (np. z powodu pracy w gospodarstwie i na roli oraz braku wzorców
kulturowych nastawionych na ambicje edukacyjne), oraz program wychowawczy nastawiony na wychowanie
do odpowiedzialności, samorozwoju, pozytywnego nastawienia do ludzi i ciekawości świata. W
programie edukacyjnym planowane jest wykorzystanie technik informatycznych do wszystkich
przedmiotów.
Mała Szkoła w Szopie zmierzać będzie do stania się centrum edukacyjnym
dla mieszkańców sołectwa poprzez: ogólnodostępną pracownię komputerową, bibliotekę i czytelnię. W
przygotowaniach do ich uruchomienia bierze udział młodzież. W porozumieniu z Sołtysem utworzyła ona
Grupę Inicjatywną i chce powołać Młodzieżową Radę Sołecką. W placówce planowane jest organizowanie
kursów i szkoleń dla uczniów gimnazjów i szkół średnich, rodziców i nauczycieli. Szkoła będzie też
ośrodkiem kulturalnym i społecznym integrującym wspólnotę sołectwa i ułatwiającym jej rozwój
gospodarczy.
Źródło: Federacja Inicjatyw Owiatowych