Portal społecznościowy Facebook pomysłem na promocję organizacji
Fenomen portalu społecznościowego Facebook opanował cały świat. W przeciągu niespełna kilku lat liczba użytkowników portalu wzrosła do ponad 500 milionów osób. Jakby porównać Facebooka do państwa a użytkowników do jego obywateli to byłoby ono trzecim co do wielkości na świecie po Chinach i Indiach. Społeczność internetowa obejmuje 7,5% populacji naszej planety. Portal jest ogromnym źródłem możliwości ale także potężną bazą informacji.
Gdyby zajrzeć do statystyk, można by dokonać stwierdzenia iż:
- 35 milionów użytkowników codziennie zmienia swój status
- przeciętny internauta spędza około 55 minut na Facebooku
- dokładnie połowa odbiorców loguje się na swój profil codziennie
- użytkownik portalu ma średnio 130 przyjaciół i jest uczestnikiem 13 grup zainteresowań
Jednym słowem jest to doskonała platforma do rozwoju działalności nie tylko gospodarczej, ale także tej społecznej. Poparciem dla tej tezy niech znów będzie statystyka. Pomijając fakt, że tak wielkie koncerny jak Starbuck czy Coca-Cola mają ponad 15 milionów fanów to warto napisać iż:
- ponad 20 milionów użytkowników zostaje fanami różnych stron internetowych
- przeciętny internauta dodaje około 25 opinii miesięcznie
- ponad 100 milionów osób korzystających z Facebooka łączy się z portalem przez telefony komórkowe
Portal Społecznościowy Facebook jest darmowym narzędziem, dzięki któremu organizacje pozarządowe mogą stworzyć swój „pierwszy” wizerunek w Internecie. Umieszczając na swoim profilu nazwę, adres czy choćby logo stajemy się częścią globalnej rzeczywistości. Zgodnie z nieodzowną zasadą „Nie można wyszukać Cię w Google, to nie istniejesz”, warto zatroszczyć się choćby o podstawowe informacje na nasz temat.
Jednak stworzenie profilu to nie wszystko… trzeba zachęcić użytkowników do odwiedzenia naszej strony, komentowania wydarzeń i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami. Warto nadmienić, że prawie 60% internautów staje się fanami organizacji poprzez polecenie jej przez znajomego, koleżankę czy kogoś z rodziny. Około 38% osób wykorzystuje wyszukiwarkę Facebooka, natomiast 23% inne wyszukiwarki takie, jak Google czy Yahoo. 41% tzw. fanów zostaje zaproszonych to korzystania z profilu w sposób bezpośredni – drogą mailową.
Dlaczego internauta zostaje Fanem organizacji na Facebooku? Głównymi przyczynami są różnego rodzaju przeprowadzane akcje np. „Nakarm Psa z Szerlokiem” czy „Powiedz STOP Przemocy”. Akcje te jednoczą użytkowników powodując wspólne działanie w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu. Inną przyczyną jest przyzwyczajenie, do marki, jakości czy samej działalności – Fundacja Anny Dymnej ma ponad 3000 fanów, natomiast Fundacja Ewy Blaszczyk prawie 2000. Warto także nadmienić, że wielu internautów jest fanami organizacji ze względu na chęć otrzymywania aktualnych informacji na temat podejmowanych działań i przedsięwzięć. Wiele osób pragnie także w aktywny sposób uczestniczyć w życiu organizacji poprzez dodawanie opinii oraz komentowanie aktualnych pomysłów. Istotna kwestią jest także fakt iż fanami organizacji zostają po prostu osoby, które chcą pokazać swoje poparcie dla działań i planów ulubionej organizacji.
Na Facebooku oprócz tak dużych organizacji pozarządowych, jak wspomniane już Fundacje Anny Dymnej czy Ewy Błaszczyk, są także mniejsze, mające tylko, a może aż około setki fanów, np. Towarzystwo Tłumaczy i Wykładowców Języka Migowego Gest (działające od czerwca) czy Stowarzyszenie Skalny Most (działające od października). One wszystkie zostały już zauważone przez społeczeństwo facbookowe.
Dzięki portalowi społecznościowemu nasza organizacja kosztem jedynie nakładu naszej pracy może stać się częścią wielkiej społeczności – trzeciego pod względem wielkości Państwa świata – Facebooka – ja jestem ZA.
Dane statystyczne na podstawie raportu „DDB opiniowany” Facebook and brands October 2010
Źródło: Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych