Poprawmy standard obsługi spraw pasażerów - petycja
Stowarzyszenie Praw Pasażerów "Przyjazne Latanie" zaprasza do podpisania petycji do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie przestrzegania praw konsumenckich przez linie lotnicze.
Szanowni Pasażerowie,
Już od ponad roku mamy dobre przepisy, mówiące o tym, że linia lotnicza musi odpowiedzieć na reklamację pasażera w ciągu 30 dni. Jednak z naszych badań i obserwacji wynika, że przewoźnicy nie całkiem poważnie traktują prawo konsumenckie. Niestety często zwlekają z odpowiedzią, piszą, że mają bardzo dużo spraw i odpowiedzą później… a czasem, wręcz w ogóle nie kwapią się, aby chociaż potwierdzić odbiór reklamacji.
Doszliśmy do wniosku, ze najwyraźniej mogą to bezkarnie robić, ponieważ nie ma konsekwencji za takie zachowanie. Uważamy, że jeśli przewoźnik wiedziałby, że za brak odpowiedzi na reklamację czeka go uciążliwa kara finansowa, to pewnie dbałby o dobrą komunikację z pasażerem zdecydowanie lepiej.
Pomóżcie nam poprawić tę sytuację i podpiszcie petycję, którą my wyślemy do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i pokażemy, że domagamy się zmiany przepisów lotniczych :)
Prawa pasażerów - przypominamy
Wybierając się w podróż zazwyczaj planujesz wiele szczegółów. Czy jednak równie dokładnie sprawdzasz swoje prawa pasażera? Poznaj prawa podstawowe w podróży lotniczej i pamiętaj, że przewoźnicy, także czarterowi mają obowiązek poinformowania o przysługujących Ci prawach):
- prawo do pełnej, rzetelnej i prawdziwej informacji;
- prawo do informacji o wyciągu z najważniejszych przepisów;
- prawo do informacji o cenie całkowitej;
- prawo do odstąpienia od umowy w przypadku podwyższenia ceny;
- prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lub znacznego opóźnienia rejsu oraz odmowy wpuszczenia na pokład;
- prawo do zwrotu kosztu biletu wraz z ewentualnym bezpłatnym powrotem w przypadku odwołania lub znacznego opóźnienia rejsu oraz odmowy wpuszczenia na pokład;
- prawo do zmiany planu podróży;
- prawo do opieki;
- prawa osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się;
- prawo do odszkodowania i zaliczki za szkody na osobie;
- prawo do odszkodowania za szkody na bagażu.
Lataj świadomie! Masz swoje prawa! Zabierz w kolejną podróż lotniczą naszą Kartę Pasażera lub dołącz do nas.
Oznakuj bagaż! Dołącz do nas i korzystaj z przywilejów. W pakiecie powitalnym otrzymasz unikalną nalepkę na bagaż.
O NAS
Przyjazne Latanie jest pierwszą i jedyną pozarządową organizacją pasażerów lotniczych w Polsce oraz całej Unii Europejskiej. Jest źródłem praktycznej wiedzy o usługach lotniczych, korzystania z praw pasażerów i skutecznej pomocy w przypadku problemu w podróży lotniczej. Od 2013 roku pomogliśmy setkom pasażerek i pasażerów. Doprowadziliśmy do zmian w przepisach na korzyść konsumentów.
Przyjazne Latanie reprezentuje konsumentów oraz monitoruje pasażerskie przewozy lotnicze w zakresie oferowanych usług, praw pasażerów, biletów (wykonania umów przewozu), satysfakcji pasażerów z przebiegu całej podróży. Wspiera rozwiązywanie sporów pasażerów z liniami lotniczymi na zasadach pozasądowych tj. negocjacji, mediacji i koncyliacji, będąc pierwszym i jedynym podmiotem w usługach transportu lotniczego z notyfikacją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów UOKiK.
Źródło: Stowarzyszenie Praw Pasażerów "Przyjazne Latanie"