W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej trwają prace nad Programem Operacyjnym „Pomoc żywnościowa” 2014 – 2020 (POPŻ), który będzie realizowany z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Nabór partnerów społecznych do realizacji tego programu odbywa się w drodze konkursu. Między innymi o kryteriach wyboru organizacji rozmawiano podczas posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego, które odbyło się 29 stycznia 2014.
Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FPNP) to nowy program Unii Europejskiej, który zastąpi działający do końca lutego 2014 roku Europejski Program Pomocy Żywnościowej (PEAD). W czerwcu 2013 roku Parlament Europejski uchwalił budżet FPNP na poziomie 3,5 miliardów euro na lata 2014-2020, czyli 500 milionów euro rocznie.
Fundusz ma się przyczynić m.in. do osiągnięcia celów zawartych w Strategii „Europa 2020”, dotyczących ograniczenia ubóstwa, poprzez udzielanie niefinansowego wsparcia osobom najbardziej potrzebującym (w tym także pomocy żywnościowej).
W Polsce środki z Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym zostaną przekazane na Program Operacyjny „Pomoc żywościowa” 2014-2020 (PO PŻ). Realizacja tego Programu odbywać się będzie na podobnych zasadach jak w Programie PEAD, co oznacza, że kluczową rolę w dystrybucji produktów żywnościowych odgrywać będą organizacje pozarządowe.
Prace nad PO PŻ toczą się obecnie w Departamencie Pomocy i Integracji Społecznej MPiPS. Projekt został już zaakceptowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. W dokumencie tym mają zostać m.in. wskazane konkretne organizacje, które będą partnerami w realizacji funduszu.
– Chodzi nam między innymi o to, aby Agencja Rynku Rolnego wiedziała z kim może podejmować ustalenia dotyczące tego, ile żywności jest potrzebne, w jakim zakresie, gdzie – tłumaczyła takie rozwiązanie Anna Prekurat, zastępczyni dyrektora Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej MPiPS, podczas posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Wnioski można składać do 9 lutego. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi także w lutym.
– Niepokoi mnie wskazanie konkurencyjności jako kryterium wyboru. Wśród organizacji pozarządowych jest zaledwie kilka, które są w stanie udźwignąć taki Program. A co, jeśli zgłosi się ktoś, kto zaproponuje najmniejsze ceny za dystrybuowanie żywności? Dlaczego zdecydowano się na tryb konkursowy? – pytał Cezary Miżejewski.
– Dlaczego nie postawiono na sprawdzonych partnerów, którzy byli włączeni w realizację Programu Pomocy Żywnościowej w latach poprzednich – dopytywał także Krzysztof Balon.
– Rozporządzenie unijne zakłada, że wybór partnerów będzie się odbywał w sposób przejrzysty. Poza tym nowy program nie jest prostą kontynuacją starego: podlega innej Dyrekcji w Komisji Europejskiej, innym przepisom, zakłada także pewne działania towarzyszące. Dlatego nie mogliśmy po prostu oprzeć się na partnerach, którzy już byli i zdecydowaliśmy się na nabór otwarty – odpowiadała dyrektor Prekurat. – Jeżeli chodzi o kryteria wyboru organizacji, pod uwagę będzie barana nie tylko konkurencyjność, ale także doświadczenie w realizacji programów pomocy żywnościowej. Ponad to ofert oczekujemy od organizacji, które działają na szczeblu centralnym lub ponadregionalnym, to znaczy dysponują magazynami w co najmniej pięciu województwach.
Anna Prekurat dodała także, że do tej pory największe zainteresowanie udziałem w programie i tak wykazywały organizacje, które realizowały poprzedni program pomocy żywnościowej.
Nie wiadomo jeszcze kiedy można się spodziewać pierwszych dostaw żywności z nowego programu. Rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie Funduszu będzie gotowe prawdopodobnie w kwietniu. Polska Rada Ministrów może przyjąć Program Operacyjny bez tego rozporządzenia, ale nie wiadomo, czy się na to zdecyduje.
Natomiast z nieoficjalnych informacji płynących z Komisji Europejskiej wynika, że KE nie zajmie się tą sprawą dopóki nie będą gotowe Rozporządzenie i akty wykonawcze do niego. A to może zająć i pół roku.
Rada podczas swego posiedzenia zajmowała się także:
- inicjatywą wspólnej konferencji RDPP i Kancelarii Prezydenta RP dotyczącej dialogu obywatelskiego;
- pracami prowadzonym w Senacie nad ustawą, która regulowałaby kwestie wykorzystania przez instytucje finansowe środków pieniężnych pozostałych po zmarłych;
- założeniami do zmian ustawy o pomocy społecznej
- rekomendowaniem przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Sterująco-Monitorującego Program FIO 2014-202
- procedurą naboru kandydatów z organizacji pozarządowych do Komitetów Monitorujących programy operacyjne
- wskazaniem przedstawicieli Rady i organizacji pozarządowych do Zespołu ds. opracowywania programu współpracy MPiPS z organizacjami pozarządowymi
- opiniowaniem projektu zmian w ustawie o działalności pożytku publicznego wniesionym przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej
- wskazaniem przedstawicieli organizacji pozarządowych do komisji konkursowej, która będzie oceniać wnioski w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Ośob Starszych na lata 2014-202
- zmianami dotyczącymi 1% związanymi z wprowadzeniem „elektronicznego PIT-u”
- planami dotyczącymi stworzenia Rządowego Programu Aktywizowania i Organizowania Społeczności Lokalnej, mającego na celu przeciwdziałanie rasizmowi i ksenofobii
- informacją nt. realizacji obowiązków nadawców publicznych wynikających z rozporządzenia KRRiT w 2012 r.
Następne posiedzenie Rady zaplanowano na 25 marca 2014 roku.
Źródło: inf. własna