Od 26 marca mieszkańcy mogą korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej udzielanej zdalnie przez adwokatów i radców. Także osoby wykluczone cyfrowo, bez dostępu do Internetu.
16 marca, w związku z koniecznością przeciwdziałania zagrożeniom związanym z COVID-19, zawieszono do odwołania działalność wszystkich 35 stacjonarnych punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie miasta.
Warszawiacy, którzy chcą uzyskać nieodpłatną poradę za pośrednictwem telefonu lub maila, powinni przesłać skan podpisanego oświadczenia (format: pdf lub jpg) na adres wybranego punktu pomocy prawnej prowadzonego przez adwokata i radcę prawnego, organizacje pozarządowe (Fundację Academia Iuris im. Macieja Bednarkiewicza, Stowarzyszenie Komitet Ochrony Praw Dziecka, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Zarząd Główny, Kamiliańską Misję Pomocy Społecznej, Stowarzyszenie Inicjatyw Kobiecych i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego) lub punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadzonego przez organizację pozarządową (Stowarzyszenie Centrum Informacji Społecznej CIS).
Uwaga - przy składaniu wniosku wymagane jest podanie danych osobowych (imienia, nazwiska, adresu zamieszkania oraz nr PESEL, ew. nr paszportu lub innego dokumentu tożsamości).
Osoby wykluczone – jak złożyć oświadczenie?
W wyjątkowych sytuacjach - uzasadnionych brakiem dostępu do Internetu - należy zadzwonić do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115. Konsultant poprosi wówczas dzwoniącego o podanie imienia, nazwiska oraz numeru telefonu. Następnie skontaktuje się z nim osoba, która przyjmie ustnie złożony wniosek o uzyskanie nieodpłatnej, telefonicznej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wraz z oświadczeniem.
Z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (na etapie przedsądowym) mogą skorzystać osoby fizyczne, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy