Jak skutecznie promować działania w III sektorze? Jak zjednać sobie zwolenników, skąd czerpać inspiracje? To tylko niektóre pytania, na które odpowiedzi szukały organizacje pozarządowe podczas szkolenia w ramach łódzkiego inkubatora dla ngo.
Uczestnicy łódzkiego inkubatora, spotkali się po raz kolejny, tym razem, by wypracować pomysły na promocję swoich organizacji. Gdy na samym starcie grupa zgodnie uznała, iż promocja jest kluczem do budowy własnej wiarygodności, zdobywania zwolenników, a dzięki temu do efektywniejszej realizacji swoich działań i misji, rozpoczęto burzę mózgów.
Uczestnicy zastanawiali się jakie kampanie promocyjne utkwiły im w pamięci i dlaczego. Po wymianie pomysłów zauważono, że pamiętamy głównie wydarzenia pokazywane regularnie, opatrzonych wymyślnym hasłem, prostym – poruszającym wyobraźnie przekazem. Wiadomo było już, że w codziennej pracy będzie trzeba wykorzystać podobne metody by być widocznym. Pojawiło się jednak wiele wątpliwości. Okazało się, że na co dzień organizacje pozarządowe borykają się z szeregiem problemów oraz brakiem wiedzy, która uniemożliwia im skuteczna promocję.
Brak wymiany informacji wewnątrz zespołu, lekceważenie relacji z dziennikarzami, nieumiejętne komunikowanie o swoich działaniach, brak widoczności w internecie - to tylko kilka największych grzechów ngo-sów, które zauważyli uczestnicy.Jakie kroki podjąć by tym grzechom zapobiec? Pierwszy z postulatów – zadbajmy o nasza widoczność. Zarówno w Internecie jak i środowisku lokalnym. Dbajmy o aktualizacje naszej strony www, a jeśli jeszcze jej nie mamy, czym prędzej ją załóżmy! Kiedy ten etap będziemy mieć za sobą, spróbujmy się pokazać za pomocą innych portali społecznościowych (np. Youtube, Facebook, Flickr). Dołóżmy wszelkich starań by na bieżąco informować o swoich działaniach naszych partnerów oraz dziennikarzy (budujmy kapitał społeczny!).
Piszmy o sobie w sposób prosty i przejrzysty, tak by dziennikarz od razu wiedział o co nam chodzi i miał ułatwione zadania kiedy będzie chciał skorzystać z naszego materiału. Kolejny pomysł - zaplanujmy podział obowiązków w naszym zespole. Jednym z rozwiązań może być stworzenie zespołu do spraw promocji i przyporządkowanie jego członkom konkretnych zadań. Artykuły do prasy może tworzyć przecież osoba z „lekkim piórem”, podczas gdy obsługę informacji w sieci możemy powierzyć komuś biegłemu w nowych technologiach. W ten sposób promocja naszych działań przebiegać może w sposób sprawny, płynny i zorganizowany.
Grupa miała jeszcze wiele innych pomysłów, chętnie zaangażowała się w pracę i wymieniała swoje doświadczenia. Ciekawostką była zastosowana podczas szkolenia metoda Zing. Umożliwiała ona uczestnikom pracę na klawiaturach, które rozdane zostały wśród członków grupy. Zapisywany pomysł wyświetlał się na ekranie, dzięki czemu od razu był widoczny dla wszystkich. Metoda ta przyspieszała znacznie pracę grupy i pozwalała na szybkie zebranie pomysłów które pojawiały się podczas burzy mózgów.
Szkolenie prowadzone było przez Inwestycje Społeczne sp. z.o.o na zlecenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich OPUS, w ramach projektu Łódzkie Centrum Organizacji Pozarządowych.
Projekt „Łódzkie Centrum organizacji Pozarządowych” jest realizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, a także jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Źródło: inf. własna lodzkie.ngo.pl