Szkoła – miejsce nauki, wychowania, życia, pracy? Czy system oświaty odpowiednio przygotowuje młode pokolenie do bycia świadomym, zaangażowanym i wrażliwym obywatelem? Te pytania są szczególnie bliskie dla tworzącego się właśnie partnerstwa tematycznego: Działania na rzecz wprowadzenia rzetelnej edukacji obywatelskiej do systemu edukacji formalnej (szkolnej), w ramach wdrażania Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
Strategia wskazuje kierunki działań i niezbędnych interwencji aby między innymi usprawnić współpracę międzysektorową, rozwijać działalność ruchów społecznych oraz nade wszystko wykorzystywać potencjał obywatelski w rozwoju kraju!
Pierwszy priorytet w Strategicznej Mapie Drogowej stanowi edukacja obywatelska. Bez świadomych (wiedza), zaradnych (umiejętności) i współodpowiedzialnych (postawy) obywateli nie ma społeczeństwa obywatelskiego, partycypacji ani organizacji pozarządowych.
Priorytetowi temu towarzyszy kilka podstawowych wniosków:
• po pierwsze, obywatele chcący działać społecznie nie zawsze chcą lub mogą zakładać organizację. Jednak te już istniejące powinny być dla nich wzorem, powinny tworzyć przestrzeń dla wsparcia działań pojedynczych obywateli i inicjatyw nieformalnych;
• po drugie, działalność w organizacjach może być najpełniejszą formą praktykowania postaw społecznych. To w nich obywatele, ale i przyszli działacze samorządowi, politycy, mężowie stanu powinni od podstaw uczyć się służby społecznej i obywatelskiej odpowiedzialności;
Organizacje powinny stać się szkołą praktykowania obywatelskości, codziennego zaangażowania, wolontariatu. Chodzi zarówno o chęć działania, jak i potrzebną wiedzę i umiejętności. Dlatego powinny działać na rzecz swojej lokalnej, samorządowej wspólnoty, zaspokajać potrzeby i rozwiązywać problemy poprzez świadczenie usług, ale także artykułować i reprezentować interesy i wartości – czy to swoje, czy obywateli – poprzez działania rzecznicze.
W tym celu właśnie celu powstaje partnerstwo tematyczne, którego zadaniem będzie wypracowanie ale i wdrażanie już istniejących rozwiązań w temacie edukacji obywatelskiej w systemie edukacji formalnej (partnerstwo 5. Działania na rzecz wprowadzenia rzetelnej edukacji obywatelskiej do systemu edukacji formalnej (szkolnej).
Członkami partnerstwa mogą być organizacje pozarządowe działające w Polsce, którym bliskie są działania w obszarze edukacji i oświaty. Kluczowa jest motywacja aby organizacje te autentycznie chciały się włączyć w działania partnerstwa, które mają doprowadzić w dłuższym okresie czasu do wprowadzenia edukacji obywatelskiej do systemu edukacji formalnej.
Osoby i podmioty zainteresowane współpracą w ramach partnerstwa tematycznego zachęcam do kontaktu:
Dorota Piechowicz-Witoń, inicjatorka partnerstwa tematycznego (z ramienia Opolskiego Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, ośrodek członkowski Sieci Splot).
Partnerstwo tematyczne stwarzać będzie okazję do dyskusji, wymiany doświadczeń ale nade wszystko do podejmowania konkretnych działań. Jakich i w jaki sposób to już należy do każdego partnerstwa indywidualnie. Ważne jednak, że platformą wspólną jest Strategiczna Mapa Drogowa.