54% Polaków wspiera materialnie organizacje społeczne – jednak większość z nich datek przekazuje tylko raz do roku. Nie widać w tej kwestii zmian w stosunku do zeszłego roku.
- osoby lepiej wykształcone chętniej przekazują dary pieniężne i rzeczowe;
- filantropia jest popularniejsza w miastach niż na wsi;
- nie widać jednoznacznego wpływu zamożności na fakt wspierania organizacji.
Czy Polacy wspierają materialnie inicjatywy społeczne?
54% Polaków przekazało w ciągu ostatniego roku pieniądze lub dary rzeczowe na rzecz organizacji i inicjatyw społecznych. Wynik brzmi optymistycznie, jednak szczegółowa analiza pokazuje, że ponad połowa z nich przekazała pieniądze tylko raz – podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Masowy udział Polaków w finale Orkiestry jest bardzo krzepiący, jednak jednorazowość tego zaangażowania odsłania specyfikę polskiej filantropii: bardziej „akcyjnej” niż konsekwentnej i systematycznej. Organizacje inne niż WOŚP wspierało 23% Polaków – wynik podobny do roku ubiegłego.
Komu pomagamy?
Oprócz przekazywania pieniędzy w czasie finału WOŚP (w którym udział deklaruje 45% Polaków), najwięcej osób przekazało pieniądze i dary na rzecz ofiar klęsk żywiołowych oraz pomoc humanitarną. Odsetek osób wspierających organizacje działające w tym obszarze wzrósł z 6% w 2009 roku do 11% w 2010 roku. Niewątpliwie jest to związane ze styczniowym trzęsieniem ziemi na Haiti oraz powodzią w Polsce.
Wśród wspieranych inicjatyw stosunkowo często są też wymieniane:
- pomoc charytatywna dla osób najuboższych i bezdomnych (8% Polaków),
- ekologia, ochrona środowiska, opieka nad zwierzętami (3%, więcej niż w zeszłym roku)
- organizacje i ruchy religijne, wspólnoty parafialne, misje (3%).
Kto pomaga?
Wspieranie organizacji społecznych jest wyraźnie związane z wykształceniem: dary pieniężne lub rzeczowe przekazało dwie trzecie Polaków, którzy ukończyli studia wyższe i 39% z wykształceniem podstawowym. Jeszcze większe róznice widać, jeśli chodzi o wspieranie organizacji innych niż WOŚP: w tym zakresie aktywność przejawia 36% osób z wyższym wykstzałceniem i zaledwie 16%-18% z wykształceniem podstawowym i zawodowym.
Na chęć wspierania organizacji wpływa też miejsce zamieszkania – filantropami częściej są osoby z miast (59%) niż mieszkańcy wsi (47%), jednak różnica ta wynika z udziału w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, budzącej większe zainteresowanie w miastach.
Widoczne jest też nieco częstsze wsparcie organizacji ze strony kobiet (58%) niż mężczyzn (51%).
Co ciekawe, nie widać jednoznacznego wpływu dochodów na filantropię – osoby dobrze sytuowane wcale nie wspierają organizacji częściej, niż mniej zamożne. Wydaje się, że ważniejsza od zasobności portfela jest po prostu otwartość i zainteresowanie potrzebami innych.
Pobierz
-
wkleićobrazki + logo klonu
606013_201012031343280438 ・38.72 kB
-
obrazki w pliku - trzeba je wetknąc we właściwe miejsca. połaczyc z poprzednim artykułem http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/606013.html
607936_201012091807100794 ・38.72 kB
-
201012231506240774
611352_201012231506240774 ・38.72 kB
Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor