Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Polityka spójności: Podsumowanie polskiej prezydencji w Radzie UE
Federacja Centrum Szpitalna (opr.)
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podsumowuje efekty polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w zakresie polityki spójności.
Pierwsza polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej dobiegła końca. Był to szczególny czas dla Unii Europejskiej, bowiem w czerwcu 2011 r. Komisja Europejska przedstawiła propozycję budżetu unijnego na lata 2014-2020, a następnie opublikowała pakiety propozycji legislacyjnych dla poszczególnych polityk, w tym dla polityki spójności. Polska prezydencja miała więc zaszczyt zainicjować oraz nadać ton i tempo formalnym negocjacjom.
Ponadto odczuwalne w państwach członkowskich i regionach konsekwencje kryzysu finansowo-gospodarczego zmobilizowały Unię Europejską do kontynuowania prac nad pomocą antykryzysową oraz nad zmianami w unijnych mechanizmach zarządzania gospodarczego. Te działania miały na celu zaradzenie obecnym problemom oraz przygotowanie gruntu pod harmonijny, zrównoważony rozwój w przyszłości.
Potencjał polityki spójności został dostrzeżony przez Komisję Europejską i odzwierciedlony w jej propozycjach legislacyjnych, a motto polskiej prezydencji – "Polityka spójności jako skuteczna, efektywna i terytorialnie zróżnicowana odpowiedź na wyzwania rozwojowe Unii Europejskiej" – okazało się trafne.
Osiągnięciem polskiej prezydencji jest niewątpliwie nadanie szybkiego tempa negocjacjom formalnym nad kształtem polityki spójności po 2013 roku. Równolegle zorganizowano dynamiczną debatę nieformalną, angażującą wielu aktorów poziomu unijnego, narodowego, regionalnego i lokalnego, jak również partnerów ekonomiczno-społecznych i ekspertów akademickich. Jej rolą było poszerzenie horyzontów debaty o przyszłości tej polityki, wzbogacenie jej o rekomendacje płynące z różnorodnych doświadczeń z zakresu szeroko rozumianego rozwoju terytorialnego, w tym miejskiego.
Wyniki przeprowadzonej przez polską prezydencję debaty w nurcie formalnym i nieformalnym są jednoznaczne: istnieje silna wola po stronie znacznej części państw członkowskich i ich regionów do zwiększenia efektywności polityki spójności zarówno poprzez silniejszą koordynację działań sektorowych, podniesienie jakości programowania strategicznego poprzez ukierunkowanie go na rezultaty, koncentrację tematyczną, wzmocnioną warunkowość i podejście terytorialne, a także poprzez pełniejsze wykorzystanie narzędzi monitorowania i ewaluacji. Konieczne jest również zmniejszenie obciążeń administracyjnych tak dla beneficjentów jak i instytucji zaangażowanych w realizację polityki spójności.
MRR zaprasza do zapoznania się z raportem podsumowującym polską prezydencję w obszarze polityki spójności wraz z materiałem towarzyszącym w postaci załączników.
Polityka Spójności - Program prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej - raport z postępów
Załącznik 1: Kalendarz wydarzeń prezydencji
Załącznik 2: Konkluzje prezydencji
Potencjał polityki spójności został dostrzeżony przez Komisję Europejską i odzwierciedlony w jej propozycjach legislacyjnych, a motto polskiej prezydencji – "Polityka spójności jako skuteczna, efektywna i terytorialnie zróżnicowana odpowiedź na wyzwania rozwojowe Unii Europejskiej" – okazało się trafne.
Osiągnięciem polskiej prezydencji jest niewątpliwie nadanie szybkiego tempa negocjacjom formalnym nad kształtem polityki spójności po 2013 roku. Równolegle zorganizowano dynamiczną debatę nieformalną, angażującą wielu aktorów poziomu unijnego, narodowego, regionalnego i lokalnego, jak również partnerów ekonomiczno-społecznych i ekspertów akademickich. Jej rolą było poszerzenie horyzontów debaty o przyszłości tej polityki, wzbogacenie jej o rekomendacje płynące z różnorodnych doświadczeń z zakresu szeroko rozumianego rozwoju terytorialnego, w tym miejskiego.
Wyniki przeprowadzonej przez polską prezydencję debaty w nurcie formalnym i nieformalnym są jednoznaczne: istnieje silna wola po stronie znacznej części państw członkowskich i ich regionów do zwiększenia efektywności polityki spójności zarówno poprzez silniejszą koordynację działań sektorowych, podniesienie jakości programowania strategicznego poprzez ukierunkowanie go na rezultaty, koncentrację tematyczną, wzmocnioną warunkowość i podejście terytorialne, a także poprzez pełniejsze wykorzystanie narzędzi monitorowania i ewaluacji. Konieczne jest również zmniejszenie obciążeń administracyjnych tak dla beneficjentów jak i instytucji zaangażowanych w realizację polityki spójności.
MRR zaprasza do zapoznania się z raportem podsumowującym polską prezydencję w obszarze polityki spójności wraz z materiałem towarzyszącym w postaci załączników.
Polityka Spójności - Program prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej - raport z postępów
Załącznik 1: Kalendarz wydarzeń prezydencji
Załącznik 2: Konkluzje prezydencji
-
Raport podsumowujący debatę orientacyjną na temat polityki spójności po 2013 r. w ramach spotkania Rady ds. Ogólnych, Bruksela, 16 grudnia 2011 r.
-
Raport prezydencji z negocjacji pakietu legislacyjnego polityki spójności na lata 2014-2020
-
Konkluzje polskiej prezydencji dotyczące wymiaru terytorialnego polityk UE i przyszłości polityki spójności
-
Mapa drogowa na rzecz wzmacniania i promocji zintegrowanego podejścia terytorialnego na podstawie Agendy Terytorialnej Unii Europejskiej 2020
-
Konkluzje Rady w sprawie przeglądu Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego
-
Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 6/2011 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego skuteczności projektów turystycznych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
- Najważniejsze wnioski z wydarzeń polskiej prezydencji w obszarze polityki spójności
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.