Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Zdecydowana większość Polaków (92%) uważa, że romskie dzieci mają prawo uczyć się w tych samych klasach, co polskie. Jednak aż co szósty Polak zgadza się ze stwierdzeniem, że Romowie powinni mieć zakaz wstępu do niektórych miejsc wypoczynku i rozrywki. CBOS przedstawił wyniki sondażu, w którym bada stosunek Polaków do tej mniejszości.
Respondentom zadano pytania o to, w jakim stopniu zgadzają
się z następującymi twierdzeniami:
• Problemy Romów zniknęłyby, gdyby w końcu zaczęli oni pracować.
• Romom powinien być udzielany szerszy zakres pomocy niż innym.
• Każde romskie dziecko ma prawo uczyć się w jednej klasie z innymi dziećmi.
• Dla Romów tradycyjne wartości rodzinne są ważniejsze niż dla innych ludzi.
• Skłonność do popełniania przestępstw leży w naturze Romów.
• Byłoby dobrze, gdyby istniały miejsca rozrywki i wypoczynku, do których Romowie
nie mają wstępu
„Trzy czwarte ankietowanych (75%) zgadza się ze stwierdzeniem, że problemy Romów
zniknęłyby, gdyby zaczęli oni pracować, natomiast co ósmy (13%) jest przeciwnego zdania.
Sens tego stwierdzenia może być dwojaki. Z jednej strony można je rozumieć jako
podkreślenie wartości pracy w ogóle, czyli w odniesieniu do wszystkich ludzi, niezależnie od
kwestii etnicznych, z drugiej zaś jako potwierdzenie obiegowej tezy, że Romowie nie pracują.
Z tym drugim rozumieniem powiązana jest następna kwestia – przypisywanie Romom
skłonności przestępczych. Opinie w tym względzie są jednak podzielone. Dwie piąte
badanych (42%) uważa, że Romowie są z natury źli, tzn. mają naturalne predyspozycje
do popełniania przestępstw, natomiast jedna trzecia (34%) kwestionuje ten negatywny obraz
mniejszości romskiej.” – czytamy w raporcie CBOS.
W porównaniu do Węgrów, Czechów i Słowaków jesteśmy w stosunku do Romów bardziej przychylni (trzeba zauwazyć, że odsetek przedstawicieli tej mniejszości jest u nas znacząco niższy niż w wymienionych krajach).
Zobacz:
„POSTAWY WOBEC ROMÓW W POLSCE, CZECHACH, NA WĘGRZECH I SŁOWACJI”, komunikat CBOS, Michał Feliksiak, czerwiec 2008, poz. 104
• Problemy Romów zniknęłyby, gdyby w końcu zaczęli oni pracować.
• Romom powinien być udzielany szerszy zakres pomocy niż innym.
• Każde romskie dziecko ma prawo uczyć się w jednej klasie z innymi dziećmi.
• Dla Romów tradycyjne wartości rodzinne są ważniejsze niż dla innych ludzi.
• Skłonność do popełniania przestępstw leży w naturze Romów.
• Byłoby dobrze, gdyby istniały miejsca rozrywki i wypoczynku, do których Romowie
nie mają wstępu
„Trzy czwarte ankietowanych (75%) zgadza się ze stwierdzeniem, że problemy Romów
zniknęłyby, gdyby zaczęli oni pracować, natomiast co ósmy (13%) jest przeciwnego zdania.
Sens tego stwierdzenia może być dwojaki. Z jednej strony można je rozumieć jako
podkreślenie wartości pracy w ogóle, czyli w odniesieniu do wszystkich ludzi, niezależnie od
kwestii etnicznych, z drugiej zaś jako potwierdzenie obiegowej tezy, że Romowie nie pracują.
Z tym drugim rozumieniem powiązana jest następna kwestia – przypisywanie Romom
skłonności przestępczych. Opinie w tym względzie są jednak podzielone. Dwie piąte
badanych (42%) uważa, że Romowie są z natury źli, tzn. mają naturalne predyspozycje
do popełniania przestępstw, natomiast jedna trzecia (34%) kwestionuje ten negatywny obraz
mniejszości romskiej.” – czytamy w raporcie CBOS.
W porównaniu do Węgrów, Czechów i Słowaków jesteśmy w stosunku do Romów bardziej przychylni (trzeba zauwazyć, że odsetek przedstawicieli tej mniejszości jest u nas znacząco niższy niż w wymienionych krajach).
Zobacz:
„POSTAWY WOBEC ROMÓW W POLSCE, CZECHACH, NA WĘGRZECH I SŁOWACJI”, komunikat CBOS, Michał Feliksiak, czerwiec 2008, poz. 104
Źródło: CBOS
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.