Skandal w fundacji Kidprotect ożywił dyskusję wokół zaufania do organizacji i społecznego odbioru ich działań. Warto więc przywołać fakty: większość Polaków uważa organizacje za skuteczniejsze od instytucji państwowych, ale jednocześnie prawie połowa ma obawy co do ich uczciwości. Portal ngo.pl prezentuje wyniki najnowszych badań sondażowych.
Wielu przedstawicieli trzeciego sektora obawia się, że nagłośnione przez media wydarzenia ostatnich dni mogą negatywnie odbić się na wizerunku organizacji i zmniejszyć zaufanie Polaków do fundacji i stowarzyszeń. Faktycznie, jak można wnioskować z badań, duża część Polaków opiera swoje opinie o organizacjach właśnie na przekazach medialnych. Z drugiej strony, wyniki badań prowadzonych od 10 lat przez Stowarzyszenia Klon/Jawor pokazują, że dotychczas poglądy Polaków na temat sektora pozarządowego były raczej stabilne i zmieniały się powoli.
– Można więc mieć nadzieję, że i tym razem nie nastąpią gwałtowne zmiany, zaś obserwowany od kilku lat trend wskazujący na poprawę wizerunku organizacji w społeczeństwie nie zostanie gwałtownie zatrzymany – mówi Jadwiga Przewłocka, ekspertka Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Ów pozytywny trend nie oznacza jednak, że Polacy wystawiają organizacjom laurkę. Przyjrzyjmy się dokładniej wynikom badania przeprowadzonego w grudniu 2012 roku.
Rośnie wiedza na temat organizacji
Informacje o organizacji pozarządowych docierają do coraz większej części społeczeństwa. W 2012 roku niemal wszyscy ankietowani (92%) zadeklarowali, że w ostatnim roku słyszeli o jakichś działaniach organizacji – choćby za pośrednictwem znajomych czy w radiu lub telewizji. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 88%, a w poprzednich latach był jeszcze niższy. Większość Polaków słyszało o działalności organizacji charytatywnych, duża część zna też organizacje ratownicze (GOPR, WOPR), ekologiczne czy związane z pomocą humanitarną. Wiedza o sektorze ogranicza się jednak często do wielkich akcji nagłaśnianych przez media; niewiele osób ma świadomość działań najliczniejszych w Polsce organizacji sportowych czy kulturalnych (zaledwie po kilkanaście procent).
– Ciesząc się więc z rosnącej świadomości działań pozarządowych, trzeba zwrócić uwagę, że bywa ona bardzo powierzchowna i opiera się często na przekazach medialnych, rzadko weryfikowanych przez osobisty kontakt z organizacjami – mówi Jadwiga Przewłocka. – Zdecydowana większość deklaruje, że nie korzystała z żadnych usług organizacji ani nie uczestniczyła w organizowanych przez nie wydarzeniach. Polacy w swoich sądach opierają się zatem na fragmentarycznej wiedzy o organizacjach.
Dostrzegamy działania lokalne
W ostatnich latach obserwujemy systematyczną poprawę opinii na temat lokalnych działań sektora pozarządowego. W ciągu sześciu lat o ponad połowę wzrosła liczba Polaków deklarujących, że „organizacje społeczne rozwiązują ważne problemy w moim sąsiedztwie”: w 2006 r. pod zdaniem takim podpisywało się zaledwie 26% respondentów, w 2012 r. – już 43%. Choć to wciąż mniej niż połowa badanych, to jednak wyraźnie widać, że Polacy stopniowo zaczynają zauważać i doceniać znaczenie organizacji w życiu lokalnych społeczności.
Jednocześnie nie poprawia się ocena skuteczności organizacji w skali ogólnopolskiej. W 2012 r. aż 48% Polaków uważało, że organizacje maja niewielki wpływ na rozwiązywanie ważnych problemów społecznych w Polsce. Wskaźnik ten nie tylko nie spada, ale wręcz jest nieco wyższy niż kilka lat temu.
Skuteczniejsze niż państwo
Prywata w organizacjach?
Jednocześnie wciąż prawie połowa Polaków wątpi w uczciwość trzeciego sektora i od siedmiu lat wskaźnik ten oscyluje w okolicach 50%. Warto jednak zaznaczyć, że obraz organizacji społecznych znacząco się poprawił w stosunku do lat 2003-2005. W 2012 r. 48% respondentów zgadzało się ze stwierdzeniem, że „w organizacjach często dochodzi do nadużyć i prywaty”, podczas gdy dziewięć lat wcześniej opinię tę podzielało aż 63% badanych.
Pobierz
-
Infografika
pdf ・78.73 kB
Źródło: inf. własna ngo.pl