Polacy coraz częściej kręcą cały rok. 63% badanych jeździ na rowerze także jesienią i zimą
Coraz więcej Polaków nie zsiada z roweru, nawet gdy temperatura spada. Z najnowszego badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego "Preferencje użytkowników rowerów elektrycznych i tradycyjnych" wynika, że ponad 6 na 10 rowerzystów jeździ również jesienią i zimą, a aż 86% deklaruje, że czuje się bezpiecznie podczas jazdy po swoich miastach.
Wnioski z badania potwierdzają, że sezon rowerowy w Polsce się wydłuża, a jazda na rowerze staje się nie tylko sezonową aktywnością, lecz pełnoprawnym i coraz trwalszym elementem miejskiej mobilności. W ciągu roku odsetek badanych rowerzystów, którzy dojeżdżają do pracy wzrósł z 29% do 47%.
Pogoda nie przeszkadza
Jeszcze kilka lat temu jesienią większość rowerów trafiała do schowków i garaży. Dziś – coraz częściej zostają w użyciu. Badanie PSR pokazuje, że 63% ankietowanych Polaków korzysta z roweru także jesienią i zimą. Głównym warunkiem dalszego wzrostu tej liczby jest lepsze utrzymanie infrastruktury. Respondenci wskazują, że częściej jeździliby na rowerze w sezonie jesienno-zimowym, gdyby mogli liczyć na dobrze utrzymaną infrastrukturę – odśnieżone i czyste ścieżki (50%) oraz ich dobre oświetlenie (41%). Natomiast 35% ankietowanych przyznało, że najważniejsza jest dla nich lepsza infrastruktura, a 25% – poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Zimowe utrzymanie dróg rowerowych to konieczność, jeśli chcemy wspierać całoroczny transport rowerowy. Polacy chcą jeździć na rowerze przez cały rok, a dane z naszego badania jasno to pokazują. To wyraźny sygnał dla władz samorządowych – jeśli miasta naprawdę chcą promować aktywną mobilność, muszą traktować infrastrukturę rowerową jak integralną część systemu transportowego, a nie jedynie formę rekreacji – mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.
Ekonomia, zdrowie i ekologia – potrójna przewaga roweru
Rower to nie tylko środek transportu – to inwestycja w zdrowie, portfel i planetę. Dla 69% badanych największą zaletą roweru jest korzystny wpływ na zdrowie, a 56% wskazuje na realne oszczędności finansowe. Blisko połowa ankietowanych (48%) docenia aspekt ekologiczny, 42% podkreśla możliwość unikania korków, 24% – niezależność w codziennych dojazdach, a 21% – oszczędność czasu. Wyniki badania dowodzą, że wśród polskich rowerzystów pragmatyzm spotyka się dziś z rosnącą świadomością ekologiczną. Polacy wybierają rower, dostrzegając jego liczne przewagi wobec samochodu lub innych środków transportu.
– W obliczu zmian klimatycznych coraz częściej mówi się o konieczności rozwoju zeroemisyjnego transportu. Rower – najbardziej ekologiczny i najbardziej dostępny środek komunikacji – powinien stać się jednym z filarów tej transformacji. Każda osoba, która wybiera rower zamiast samochodu, realnie przyczynia się do tworzenia bardziej zielonych, zdrowszych i przyjaznych miast. Rower nie musi konkurować z samochodem czy transportem publicznym – może być ich naturalnym uzupełnieniem – nie tylko w weekendy i nie tylko latem – mówi Mateusz Pytko.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Bezpieczeństwo na drogach rowerowych to jeden z fundamentów rozwoju zrównoważonego transportu. Aż 86% uczestników badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego deklaruje, że czuje się bezpiecznie, poruszając się rowerem po swojej okolicy. Jednocześnie rowerzyści dostrzegają przestrzeń do dalszej poprawy – wskazując rozwiązania, które mogłyby jeszcze bardziej zwiększyć ich komfort i poczucie bezpieczeństwa. Dla rowerzystów kluczowe znaczenie ma rozwój infrastruktury. Budowa i utrzymanie wydzielonych ścieżek rowerowych (67%) to najczęściej wymieniany postulat. Kolejne priorytety to lepsze oświetlenie i oznakowanie tras (58%) oraz edukacja kierowców i rowerzystów (45%). Dla ponad jednej czwartej respondentów ważne jest także bardziej konsekwentne egzekwowanie przepisów ruchu drogowego (27%).
– Wysokie poczucie bezpieczeństwa cieszy, ale nie oznacza, że nie może być jeszcze lepiej. Infrastruktura rowerowa wymaga stałego rozwoju i utrzymanie na wysokim poziomie. Rowerzyści jasno wskazują swoje priorytety – oczekują dobrze utrzymanych ścieżek, lepszego oświetlenia tras oraz większej świadomości kierowców na drodze. To właśnie te elementy w największym stopniu budują poczucie bezpieczeństwa i realnie zachęcają do codziennej jazdy. Im większe poczucie bezpieczeństwa, tym więcej osób wybiera rower zamiast samochodu – a to przekłada się na czystsze powietrze, mniejsze korki i bardziej aktywne społeczeństwo – podkreśla Mateusz Pytko.
Rekreacja czy codzienny transport?
Z najnowszego badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, że powody korzystania z roweru ewoluują. Coraz rzadziej jest on wyłącznie narzędziem rekreacji, a coraz częściej – realnym środkiem codziennego transportu. Choć wciąż dominuje aspekt rekreacyjny – 80% w 2025 roku wobec 81% w 2024 – to znacząco rośnie liczba osób wykorzystujących rower w praktycznych celach. W ciągu roku odsetek osób dojeżdżających do pracy wzrósł z 29% do 47%, a tych, którzy wybierają rower podczas codziennych zakupów – z 30% do 43%. Dane te wyraźnie pokazują, że rower coraz częściej pełni funkcję praktycznego i codziennego środka komunikacji. Zyskuje status pełnoprawnego elementu miejskiego systemu transportu – stanowiąc alternatywę dla samochodu i naturalne uzupełnienie transportu publicznego.
Metodologia badania
Badanie "Preferencje użytkowników rowerów elektrycznych i tradycyjnych" zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego metodą CAWI (wywiady online) w październiku 2025 roku. Próba objęła 620 respondentów w wieku 25–55 lat, mieszkańców miast o zróżnicowanej wielkości. Wśród uczestników 52,4% stanowiły kobiety, a 47,6% mężczyźni.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Rowerowe