Przez ostatnie 12 miesięcy uczestnicy projektu „Bezpieczeństwo +” brali udział w działaniach mających na celu podniesienie świadomości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nauki pierwszej pomocy oraz promowania zdrowego stylu życia.
Zakres i działania w ramach projektu :
Człowiek w ruchu drogowym i jazda przewidująca
Uczestnicy poznali zasady odpowiedzialnego i przewidującego uczestnictwa w ruchu drogowym, w tym analizowania sytuacji na drodze, reagowania na zagrożenia i minimalizowania ryzyka wypadków.
Przygotowanie do egzaminu na prawo jazdy
Odbyły się zajęcia z egzaminatorem, który omówił najczęstsze błędy popełniane przez kandydatów na kierowców. Podkreślono znaczenie świadomości bezpieczeństwa, koncentracji i przestrzegania przepisów drogowych.
Warsztaty pierwszej pomocy z ratownikiem medycznym
Kluczowym elementem projektu była nauka pierwszej pomocy. Uczestnicy poznali zasady działania w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia oraz dowiedzieli się, jak kluczowe są pierwsze trzy minuty po zdarzeniu dla życia i zdrowia poszkodowanego. Dzięki warsztatom młodzież zyskała większą pewność siebie i gotowość do udzielenia pomocy w sytuacjach kryzysowych, co ma znaczenie zarówno indywidualne, jak i społeczne.
Profilaktyka uzależnień i zdrowy styl życia
Podczas zajęć poruszono temat negatywnego wpływu alkoholu, narkotyków i braku snu na organizm, szczególnie w kontekście prowadzenia pojazdów. Celem warsztatów było zwiększenie świadomości zagrożeń, poprawa koncentracji oraz kształtowanie właściwych postaw.
Warsztaty dotyczące zasad dla pieszych i uczestników ruchu
Uczniowie poszerzyli wiedzę o obowiązujących przepisach ruchu drogowego, statystykach wypadków oraz zasadach bezpiecznego zachowania na drodze.
Rowerowa wycieczka grupy inicjatywnej – uczestnicy pokonali kilkadziesiąt kilometrów, ćwicząc techniki bezpiecznej jazdy i współpracę w grupie.
Warsztaty z poruszania się hulajnogami i UTO – zajęcia praktyczne odbyły się na parkingu, co pozwoliło młodzieży poznać zasady jazdy i zasady bezpieczeństwa w warunkach miejskich.
Edukacja ekologiczna i społeczna
Zorganizowano pogadanki na temat wpływu roweru i transportu alternatywnego na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo. Uczniowie dowiedzieli się, jak codzienne wybory transportowe wpływają na jakość życia w miastach.
Spacery badawcze i mapy problemów
Młodzież wzięła udział w tzw. „audytach” przestrzeni miejskiej – ucząc się identyfikowania zagrożeń i problemów w infrastrukturze drogowej. Efektem tych działań było stworzenie map problemów oraz opracowanie propozycji zmian, które zostaną przekazane do Wydziału Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Opola.
Monitoring miejski
Trzech ochotników z każdej szkoły przeprowadziło monitoring infrastruktury, poruszając się na hulajnogach, by w pełni oddać perspektywę osób korzystających z tego rodzaju transportu.
Efekty projektu:
Wzrost świadomości i wiedzy na temat zasad ruchu drogowego, pierwszej pomocy oraz zdrowego stylu życia.
Rozwój kompetencji praktycznych – uczestnicy nabyli umiejętności przewidywania sytuacji drogowych, udzielania pierwszej pomocy i bezpiecznego poruszania się różnymi środkami transportu.
Aktywna partycypacja społeczna – młodzież została zaangażowana w działania na rzecz poprawy przestrzeni miejskiej i bezpieczeństwa ruchu.
Wzmocnienie postaw prospołecznych – projekt budował poczucie odpowiedzialności, solidarności lokalnej i gotowości do niesienia pomocy.
Znaczenie projektu
„Bezpieczeństwo +” to przykład kompleksowego podejścia do edukacji młodzieży w zakresie bezpieczeństwa. Dzięki połączeniu teorii, praktyki i aktywności społecznej, uczestnicy nie tylko zdobyli wiedzę, ale także stali się bardziej świadomymi i odpowiedzialnymi obywatelami. Projekt miał wymiar lokalny, ale jego rezultaty – w postaci lepszej znajomości przepisów, umiejętności udzielania pomocy i dbałości o środowisko – będą miały długofalowy wpływ na społeczność Opola.
Projekt został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Projekty Solidarności EKS. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko Unii Europejskiej ani Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.