Coraz częściej życie wirtualne bierze górę nad realnym. Jak więc uchronić się przed czyhającym na nas złem Internetu? Jak prowadzić na ten temat wartościowe zajęcia ze starszymi słuchaczami? Poznaj 3 rozdziały Podręcznika krytycznego korzystania z Internetu, które pomogą Ci usystematyzować wiedzę i zabrać się do działania!
Rozdział 1. Myślenie krytyczne online
Czym jest krytyczne myślenie?
To przede wszystkim myślenie konstruktywne. W praktyce oznacza to nieufność wobec informacji w sieci. Jest to proces, który podejmujemy do refleksji, uzyskania dostępu i oceny założeń leżących u podstawy pomysłów i działań naszych oraz innych.
Cele 1. rozdziału:
-Zrozumienie, czym jest krytyczne myślenie.
Rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia w sieci.
Rozwój wiedzy na temat narzędzi psychologicznych, które utrudniają krytyczne myślenie w Internecie.
Rozdział 2. Fake newsy
Czym są fake newsy?
To fałszywe informacje lub dezinformacje szerzone w formie artykułów, obrazów oraz filmów, które przedstawia się jako „prawdziwe newsy”, a ich celem jest manipulowanie opiniami ludzi. Fake newsy są rozpowszechniane przez użytkowników portali społecznościowych i ukrytych internetowych botów, które je komentują i udostępniają dalej.
Cele 2. rozdziału:
Pomoc uczestnikom w zwiększeniu ich wiedzy i świadomości znaczenia wagi dostrzegania fake newsów na portalach społecznościowych.
Jak rozpoznać fake newsy?
Jak chronić przed tym własną prywatność/własne bezpieczeństwo?
Rozdział 3. Trening kreatywności w kontekście nauczania o bezpieczeństwie w Internecie
Czym jest trening kreatywności?
Trening kreatywności jest niczym więcej jak ćwiczeniami wspierającymi rozwój kreatywności, wyobraźni, krytycyzmu i innowacyjności. Wiele metod wspiera ten rozwój, również wiele ćwiczeń można wykorzystać samemu w pracy, w biznesie czy w edukacji. Ten kurs zaprezentuje kilka technik i metod testowania kreatywności, które mogą zostać użyte w pracy z grupą seniorów czy dorosłych słuchaczy podczas lekcji z cyberbezpieczeństwa.
Cele 3. rozdziału:
Zapoznanie uczestników z ideą treningów kreatywności.
Przedstawienie, w jaki sposób można wykorzystać elementy treningu kreatywności podczas prowadzenia zajęć z cyberbezpieczeństwa.
Wskazanie skutecznych środków zapobiegawczych, w celu zapewniania sobie ochrony przed cyberprzestępstwami.
A jakie jest twoje doświadczenie z korzystaniem z Internetu? Czy zdarzało Ci się paść ofiarą fake newsów? Podziel się z nami swoim doświadczeniem! A my zapraszamy Cię do zapoznania się z całym bogactwem jaki ma do zaoferowania Podręcznik krytycznego korzystania z Internetu
Publikacja powstała w ramach realizacji Projektu Partnerstw Strategicznych Edukacji Dorosłych Nr 2020-1-PL01-KA204-81756 w ramach programu Erasmus+, przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt i publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autorów i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.
Źródło: Fundacja Pro Scientia Publica