Podczas pierwszej konferencji Grand ESG przybliżano najbardziej palące kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem [patronat ngo.pl]
Podczas pierwszej konferencji Grand ESG, zorganizowanej przez Fundację Grand Press, ponad 30 prelegentów przybliżało najbardziej palące kwestie związanych ze zrównoważonym rozwojem.
– Fundacja Grand Press od lat tworzy wydarzenia, których jednym z głównych celów jest upowszechnianie mądrych i odpowiedzialnych słów w przestrzeni publicznej – mówiła prezeska Fundacji Grand Press Weronika Mirowska, otwierając 9 maja konferencję poświęconą zrównoważonemu rozwojowi, komunikacji i przyszłości odpowiedzialnego biznesu.
– Inicjatywa Grand ESG powstała z troski o przyszłe pokolenia oraz z potrzeby budowania świadomości, zarówno wśród konsumentów, jak i wśród przedsiębiorców, na temat wpływu na środowisko naturalne, na środowisko społeczne i biznesowe. Wierzę, że fundamentem każdej zmiany jest edukacja – tłumaczyła.
Złe prakty i kosztowne obowiązki
– Zmiany klimatyczne są. Nie możemy sobie wmówić, że ich nie ma. Dzisiejszy dzień będzie okazją do wymiany doświadczeń – zapewniał Piotr Wachowiak, rektor SGH, w której odbywała się konferencja. Całodniowy program pełen był inspirujących debat i spotkań z ekspertami z zakresu ESG i komunikacji.
Nikt nie ucieknie przed tematem ESG, a przynajmniej przed niektórymi jego aspektami, takimi jak np. dekarbonizacja. – Paliwa kopalne wciąż są obecne w życiu każdego z nas – mówiła podczas panelu „Z rezerwą czy z werwą? Jak unikać hipokryzji w myśleniu o ESG w sektorze paliwowym?” Marcelina Wojciechowska, kierowniczka w Biurze Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen. Dodała, że nawet na sali, w której odbywała się konferencja, może wskazać wiele sprzętów wyprodukowanych dzięki tym paliwom. Między innymi dlatego propagowanie tematów i działań związanych ze zrównoważonym rozwojem jest trudne. Powodów takiego stanu rzeczy jest jednak więcej – i wszystkimi zajęli się prelegenci podczas konferencji.
W ramach paneli dyskusyjnych, w których uczestniczyli przedstawiciele firm, eksperci i dziennikarze, poruszono m.in. gorącą kwestię raportowania ESG i nowych unijnych regulacji, które mają wkrótce ukrócić złe praktyki firm, ale też przysporzą im nowych kosztownych obowiązków. Podczas panelu „ESG w globalnym biznesie” Wojciech Gwiazda, senior manager regulatory policy w Philip Morris International, podkreślał, że jego firma postrzega ESG jako szansę. – Nasze cele są wyznaczone, znamy oczekiwania inwestorów. Czy zaraportujemy za rok czy dwa, to jest oddech, ale niewiele zmienia. Trzeba robić swoje cały czas. Obowiązek raportowania to jedno, ale ważne, czy my sami jesteśmy na właściwej drodze – mówił.
Uczestnicy konferencji zwracali również uwagę na fakt, że firmom coraz trudniej nadążyć za mnożącymi się przepisami. – Mamy nadprodukcję prawa. Byłoby wskazane uproszczenie i przewidywalność. Biznes się przygotuje, tylko musi wiedzieć i nie może być zaskakiwany – mówił Julian Krzyżanowski, corporate affairs mananer PepsiCo Polska podczas panelu „Jak nie zostać dinozaurem. Dekarbonizacja przyszłością biznesu”.
Ekoścmiema, siła kobiet i młodzieży
Panel „Dezinformacja – ESG w mediach. Fakty i mity na temat ESG” poświęcono z kolei zagadnieniu, w jaki sposób dziennikarze mogą komunikować o zrównoważonym rozwoju w sposób rzetelny i ciekawy. – Jeśli będziemy bazowali na ciekawych, wiarygodnych danych, to ta tematyka wcale nie będzie nudna. (…) Sugeruję skupić się na jednym ciekawym przykładzie, dodać do niego dane, a potem będzie się działa magia – przekonywał Marek Klapa, dziennikarz Polskiego Radia 24, w którym regularnie można słuchać audycji poświęconych ESG. Paneliści zwrócili też uwagę na fakt, że skrót ESG stał się dla firm działających w trudnych branżach sposobem na zaistnienie w mediach w pozytywnym kontekście.
Uczestnicy konferencji analizowali także nasilające się zjawisko greenwashingu – czyli ekościemy – w różnych jego przejawach i podpowiadali, po czym można je rozpoznać, zanim wejdą regulacje, które mają ukrócić te nieuczciwe praktyki mydlenia oczu konsumentom. To palący problem, bo pod względem powszechności greenwashingu Polska jest w czołówce Europy.
Jeden z paneli poświęcono dyrektywie „Women on Boards” i wciąż nie do końca docenianemu pozytywnemu wpływowi obecności kobiet w zarządach i kadrze menadżerskiej firm.
– Żeby kobiet nie było w zarządzie, to już jest po prostu wstyd – mówiła Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU.
Uczestnicy panelu zgodzili się ze stwierdzeniem, że wartość i zyskowność spółki rośnie wraz z różnorodnością zatrudnionych w niej osób, a miękkie umiejętności kobiet są szczególnie ważne w dobie upowszechniania się sztucznej inteligencji.
Głos oddano również przedstawicielom młodzieży, którzy prężnie działają w fundacjach, broniąc praw młodszych od siebie i rozwiązując ich problemy. Kacper Nowicki, prezes zarządu Fundacji Varia Posnania, z zapałem opowiadał o powodach, dla których zajął się kwestią niewłaściwego traktowania uczniów w szkole. – Robimy to, bo państwo tego nie robi – zauważył. Podzielił się też uniwersalnym spostrzeżeniem: – Promowanie dobra jest dobre, bo dobro nie zawsze wygląda dobrze. Sektor społeczny musi być ostry. Dlatego często jesteśmy tymi złymi i ciężko jest promować dobro, bo ludzie chcą, żeby było miło. Zauważył również, że młodzież woli upowszechniać wiedzę o swoich problemach, niż próbować je rozwiązywać poprzez konkretne działania, co sprawia, że brakuje odpowiedzialnych partnerów do działania wśród młodych ludzi. Z kolei Dominik Kuc, członek zarządu Fundacji GrowSPACE, mówił o niezwykle ważnym zagadnieniu depresji u młodych ludzi i dzielił się swoimi przemyśleniami dotyczącymi różnych pomysłów, mających rzekomo pomóc rozwiązać problemy dzieci i młodzieży, takich jak np. zakaz używania telefonów w szkołach.
Przy okazji różnych tematów powracał też wątek współpracy organizacji pozarządowych z firmami.
Z drogi zrównoważonego rozwoju nie można już zawrócić
Uczestnicy paneli starali się także precyzyjniej zdefiniować ESG, bo jak się okazało, pomimo powszechności tego tematu, nadal jest z tym problem. Zauważyli też, że nie wszystkim komponentom akronimu ESG (Environmental, Social, Governance) poświęca się w dyskursie na temat zrównoważonego rozwoju tyle samo miejsca – ostatni jest zdecydowanie niedowartościowany.
Wszyscy uczestnicy konferencji wydawali się zgodni co do jednej kwestii: mimo legislacyjnych opóźnień i wojny za naszą granicą, wymuszającej nakłady na obronność, z drogi zrównoważonego rozwoju nie można już zawrócić. – Duże firmy, takie jak nasza, nie zmienią swoich planów – zapewniała Ewa Janczukowicz-Cichosz, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP.
Po konferencji odbyła się pierwsza gala Grand ESG, podczas której wręczono nagrody liderom zrównoważonego rozwoju.
Organizator: Fundacja Grand Press
Patronat honorowy: JM Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Polska Prezydencja w Radzie EU
Mecenas konferencji: ORLEN
Partnerzy konferencji: PepsiCo, Philip Morris Polska, Bank BNP Paribas, LPP, Ergo Hestia, Garden of Words Group, PRCN, Ringier Axel Springer Polska, Strefa Biznesu
Patroni instytucjonalni: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Stowarzyszenie Agencji Public Relations, Związek Firm Public Relations
Patroni medialni: Polskie Radio, Polska Agencja Prasowa, „Tygodnik Powszechny”, „Forbes”, Ngo.pl, PRoto, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, ESG Trends, Oesg.pl, RaportCSR.pl, Esg.pl
Partnerzy konferencji i gali: Pałac Mała Wieś x Batida, Studio Cocosound, Czysta Odwaga
Śródtytuły pochodzą od redakcji.
Źródło: Fundacja Grand Press