Problemy finansowe i brak wsparcia, to najczęstsze problemy, z jakimi muszą się zmierzyć przedsiębiorstwa społeczne – Andrzej Krawczyk i Adam Wroczyński z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych opowiadają, czym jest franczyza społeczna i w jaki sposób może ona pomóc w funkcjonowaniu tego typu podmiotów.
– Czym się różni franczyza społeczna od tej tradycyjnej wykorzystywanej przez znane marki?
– Podstawowym celem i zarazem różnicą nie jest generowanie zysku, a tworzenie miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem.
– Jakie przedsiębiorstwa społeczne w Polsce już korzystają z tego modelu?
– Na razie jest ich niewiele, ale może być to każde przedsiębiorstwo społeczne, które odniosło udokumentowany sukces. Franczyza społeczna działa bowiem w oparciu o schemat tej tradycyjnej, gdzie sprawdzone know-how oraz silna i rozpoznawalna marka pozwalają na uruchomienie własnego biznesu przy ograniczonym ryzyku niepowodzenia. Jednym z przykładów jest Kawiarnio-Księgarnia w Lublinie , w której nie tylko napijemy się kawy, ale możemy wziąć udział w dyskusji na temat praw człowieka, równości płci, rasizmu czy promowania dialogu wielokulturowego. Najważniejsze jest to, że Kawiarnia prowadzona jest przez osoby zagrożone wykluczeniem społecznym.
– Czy taki system prowadzenia przedsiębiorstw społecznych ułatwia ich funkcjonowanie?
– Zdecydowanie tak, ponieważ mogą one działać w oparciu o sprawdzony i odnoszący sukces model działalności wypracowany przez franczyzodawcę.
– Nie ma co ukrywać, że ich największą bolączką są problemy finansowe, czy to może być wyjście z kłopotów?
– Nie, ponieważ franczyza polega na udzielaniu licencji na sprawdzony w praktyce koncept działania. Nie jest to metoda na wychodzenie z problemów finansowych, aczkolwiek przychody z tytułu opłat licencyjnych mogą być dodatkowym źródłem dochodu.
– Wspomnieli Panowie, że franczyza społeczna nie jest jeszcze popularna w Polsce, a jak to wygląda na rynkach europejskich?
– Ten model został wypracowany w krajach Europy Zachodniej i tam też można spotkać najwięcej przedsiębiorstw korzystających z takiego rodzaju współpracy.
– Zostali Panowie Aniołami Ekonomii Społecznej, co Wami kierowało?
– Początkowo była to ciekawość. Zastanawialiśmy się na czym polega ekonomia społeczna, potem przerodziło się to w chęć wspierania tego typu przedsiębiorstw.
– Na czym dokładnie polega rola Anioła Ekonomii Społecznej?
– Przede wszystkim na wspieraniu przedsiębiorstw społecznych swoją wiedzą i doświadczeniem w działaniach biznesowych. To właśnie staramy się robić – najlepiej jak umiemy.
– Z perspektywy własnych doświadczeń i obserwacji, proszę powiedzieć jak ekonomia społeczna rozwija się w Polsce?
Nie czujemy się wystarczająco kompetentni, aby wypowiadać się na ten temat, ponieważ zajmujemy się jedynie jej wycinkiem. Jeśli chodzi o samą idea franczyzy społecznej to musimy stwierdzić, że ona dopiero raczkuje w naszym kraju.
Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych jest zespołem specjalistów, który posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w takich dziedzinach jak franczyza oraz budowa i zarządzanie systemami sieciowymi.
Franczyza społeczna – wariant modelu klasycznego, który jest połączeniem społecznej użyteczności z działalnością prowadzoną przez podmioty ekonomii społecznej. Jej celem nie jest powiększanie kapitału, a szerzenie misji przedsiębiorczości społecznej. Franczyzodawca zapewnia wsparcie szkoleniowo-doradcze, z kolei przedsiębiorstwa działające w sieci franczyzy społecznej charakteryzują się taką samą strategią, polityką finansową i planem marketingowym. Przykładem tego typu modelu jest Kawiarnio-Księgarnia w Lublinie. Autorem tego modelu franczyzy jest Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Źródło: Exacto sp. z o.o.